Mechaniczny kasjer

...on-line

Następne w kolejności, które w kilka lat później (1989-1990) zainstalowały pierwsze tego typu urządzenia, ale już w trybie on-line, były Bank Gdański SA i Bank Śląski SA. Obecnie większość banków, które niedawno zdecydowały się na rozpoczęcie oferowania usług bankomatowych, jak np. Bank Zachodni SA, decyduje się od razu na wdrożenie systemów on-line. Umożliwią one obsługę transakcji dokonywanych za pośrednictwem bankomatów w czasie rzeczywistym. Wśród tego typu rozwiązań na polskim rynku dobrze zadomowiły się systemy firm amerykańskich ACI (Base24, Trans24), Nomad Software (Cortex) i Arcsys (Arcsys).

Producenci sprzętu

Systemy sprzedawane są wraz z bankomatami, ale producenci urządzeń w 95% nie są autorami oprogramowania, które je obsługuje. W Polsce bankomaty sprzedaje ok. 10 firm, z czego liczącymi się jest pięć. W sieci Pekao SA dominują bankomaty dwóch firm NCR i Olivetti, jednak pracownicy Centrum Kart i Czeków tego banku twierdzą, że wybór określonego producenta nie ma właściwie znaczenia. Większość oferowanych przez nie funkcji jest bowiem bardzo podobna. Czasami zdarza się, że urządzenia różnych firm produkowane są w tym samym zakładzie - dodają. Na wybór dostawcy wpływa więc głównie oferowana cena i warunki serwisu.

Sale bankomatowe

Przyszłością polskiego rynku urządzeń do bezosobowej obsługi klientów przez banki mogą być pojawiające się w Polsce pierwsze sale bankomatowe. Można powiedzieć, że jest to wstęp do przyszłych banków wirtualnych, które stają się coraz bardziej popularne na Zachodzie. W Polsce pierwsze dwie sale pojawiły się w Warszawie, a stworzyły je PKO BP i Pekao SA.

"Takie placówki muszą i będą powstawać. Na razie zastanawiamy się, gdzie je budować i jakie usługi za ich pośrednictwem udostępniać" - mówi Janusz Strzelecki, zastępca dyrektora Centrum Kart i Czeków Banku Pekao SA - Grupa Pekao SA. Pewne ograniczenia, np. we wprowadzaniu terminali transakcyjnych, które mogą służyć do dokonywania przelewów czy drukowania historii rachunku, stanowi jednak brak systemu centralnego. Umożliwiłby on łatwy dostęp do danych każdego oddziału. System musi być w stanie np. za pośrednictwem urządzenia w Warszawie sprawdzić stan rachunku klienta z Gdańska.

Kioski multimedialne

Prace nad kioskami multimedialnymi, będące dopiero w fazie wstępnej, prowadzi w banku Pekao SA departament informatyki wraz z przedstawicielami departamentu bankowości detalicznej, który wyznacza strategię kierunku rozwoju usług dla klientów indywidualnych. Być może już wkrótce pojawią się pierwsze kioski multimedialne, za pomocą których będzie można sprawdzić saldo rachunku, dokonać przelewu, wydrukować historię rachunku lub nowy czek. W wirtualnych oddziałach pracują zwykle nie więcej niż 2-3 osoby, czasami jedna, udzielająca porad klientom, gdy np. mają problem z obsłużeniem urządzenia. Zainteresowany zakupem kiosków multimedialnych jest także Kredyt Bank PBI. Widząc rodzący się, potencjalny rynek odbiorców, co najmniej dwie firmy (szczeciński Heuthes i wrocławska Elba CSB), oferujące rozwiązania informatyczne dla bankowości, przygotowują się do wprowadzenia na polski rynek tego typu rozwiązań.


TOP 200