Marketing internetowy branży IT: szewc chodzi bez butów

Tajna oferta

Marketing internetowy branży IT: szewc chodzi bez butów

Firma Action wprost deklaruje niechęć do ujawniania cen oferowanych produktów. www.action.com.pl

Jak wynika z badań naszego społeczeństwa, przeprowadzonych przez Katedrę Marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie, rodzimi internauci wykorzystują w dużej mierze Internet do zbierania informacji o produktach (odpowiedź taką zaznaczyło 40,5 proc. ankietowanych). Informacja ta w połączeniu z faktem, iż jedynie 3,9 proc. nigdy nie poszukuje informacji o produktach lub firmach w sieci, powinna stać się motorem napędowym do prezentacji ofert handlowych na stronach WWW.

Jak się jednak okazuje, tylko nieco ponad połowa firm w miarę dokładnie przedstawia informacje o tym, czym się zajmuje. W ogóle swoje produkty prezentuje 85 proc. firm. W grupie tej tylko 45 proc. przedstawia dokładny ich opis. Taki sam odsetek firm zamieszcza zdjęcia swoich produktów. Jako niepisany standard firmy zajmujące się oprogramowaniem oraz usługami przyjęły nieumieszczanie żadnych fotografii związanych z działalnością. Wyjątkiem od tej reguły jest Infocentrum (www.infocetrum.icnet.pl), które zamieszcza wygląd pudełka, w jakim dostarczane jest oprogramowanie do tworzenia sklepu oraz linki do niezbyt zachęcająco wyglądających sklepów sieciowych stworzonych przy pomocy tego programu.

Jedynie 15 proc. firm prezentujących swoje produkty zamieszcza na stronach informacje o tak ważnym elemencie związanym z zakupem jakim jest gwarancja, natomiast 30 proc. prezentuje dane związane z serwisem. Żaden z badanych serwisów internetowych nie posiadał strony, na której dotychczasowi klienci mogliby wymieniać uwagi i spostrzeżenia dotyczące eksploatacji zakupionych produktów.

W świetle powyżej cytowanych wyników badań zaskakujący jest fakt, iż jedynie 45 proc. firm prezentuje całość lub znakomitą większość swojej oferty w sieci. Aż 55 proc. witryn służy jedynie wykazaniu obecności firmy lub poinformowaniu o ogólnym zarysie oferty.

Jasność cen

Marketing internetowy branży IT: szewc chodzi bez butów

JTT kusi potencjalnych klientów promocjami i reklamami począwszy od strony startowej www.jtt.pl

31,7 proc. internautów regularnie poszukuje w sieci informacji o ofercie cenowej. Natomiast jedynie 30 proc. firm prezentuje cenniki na swoich stronach. Spośród tych, które są zaprezentowane nie wszystkie jednak pozostają czytelne dla przeciętnego użytkownika.

Pośród firm, które nie publikują ogólnodostępnej oferty cenowej znajdują się również takie, które oficjalnie deklarują niechęć do jej ujawnienia (firma Action - www.action.com.pl).

Niestety, firmy nie wykorzystują w swojej ofercie marketingowej rabatów, zniżek ani żadnych innych bodźców mających zabarwienie ekonomiczne lub emocjonalne. Jedynie 10 proc. przebadanych stron zawierało ukryte wzmianki o dodatkowych korzyściach ekonomicznych płynących z zakupu.

Niektóre firmy mogą jednak stanowić pozytywny przykład w odniesieniu do wyników badań społeczności internetowej. Firma Hewlett Packard wedle podawanych przez siebie informacji, na stronach sprzedaje sprzęt taniej niż w sklepach. A właśnie mało atrakcyjne warunki cenowe zostały wytypowane przez 17,4 proc. internautów jako jeden z powodów niedokonywania zakupów poprzez sieć.

Dość charakterystyczną cechą sieciowych ofert sprzedaży jest unikanie informacji, lub podawanie ich w niezrozumiały sposób, związanych ze sposobami płatności. Tylko 25 proc. witryn przedstawiało możliwe sposoby dokonania płatności, natomiast 15 proc. dawało możliwość płacenia bezpośrednio przez sieć, przy użyciu kart płatniczych.


TOP 200