Marcowy Klub CIO: Dlaczego AI?
-
- 26.03.2019, godz. 13:19
Twórczo zaiskrzyło podczas spotkania Klubu CIO poświęconego AI - Klub CIO gościł m.in. przedstawicieli sektora AI i próbował ustalić właściwy modus operandi przy współpracy w projektach z rozwiązaniami sztucznej inteligencji. W dyskusji mieliśmy różne spojrzenia, nieoczywiste perspektywy i wymiary zagadnienia pragmatycznego zastosowania AI.

Za nami kolejne bardzo udane spotkanie Klubu CIO.
Józef Beźnicki zadał podczas dyskusji o programie Klubu na 2019 rok pytanie: czy na pewno wiemy, po co i w jaki sposób wdrażać AI?
Do odpowiedzi na nie staraliśmy się przybliżyć podczas marcowego spotkania Klubu CIO. Zdecydowanie dopisało grono zainteresowanych tematem - na sali mieliśmy prawie 70 osób.
Zobacz również:
Spotkanie otworzył Piotr Mieczkowski, szef Fundacji Digital Poland. Fundacja przygotowała na początku roku z inspiracji Ministerstwa Przedsiębiorczości i Rozwoju raport o polskim rynku firm AI. Ponad 200 firm dostarczających w różnym zakresie rozwiązań AI zostało podzielonych pod względem kompetencji, obsługiwanych segmentów, modelu biznesowego, źródeł finansowania. Raport jest pierwszym takim opracowaniem i przynosi szereg ciekawych informacji, a zarazem przesłanek odnośnie możliwego zakresu współpracy. W tej liczbie tylko nieco ponad jedna trzecia osiąga większość swoich przychodów głównie z AI (powyżej 70% przychodów). Raport Map of Polish AI na podstawie którego powstała prezentacja jest dostępny na stronach fundacji - Piotr Mieczkowski zachęcał do jego pobierania i komentowania. Bardzo interesujące może być także zderzenie ustaleń tego raportu z innym opracowaniem Fundacji Digital Poland, poświęconej modelom i strategiom rozwoju AI na świecie.
Jacek Chmiel, Global Chief of Consulting & Techno, IT Kontrakt przedstawił spojrzenie na AI jakie reprezentują wielkie przedsiębiorstwa. Jacek Chmiel poruszył bardzo ważną kwestię momentu cyklu, w jakim znajduje się obecnie technologia AI w percepcji segmentu enterprise. zaczyna dominować zdystansowane, pragmatyczne podejście - CTO i CXO wielkich firm dostrzegli, że dla marketing dostawców skoncentrował się obecnie na umieszczeniu w opisie rozwiązania opisu: "AI" albo "machine learning". Kolejne spostrzeżenie dotyczy podejścia dostawców AI:
to klient stawiany jest często w narożniku i musi odpowiedzieć sobie na pytanie do czego przyda mu się AI. Musi wymyślić sobie problem, nieważne, że zidentyfikowany problem można pokonać bez "rozwiązania AI".Wreszcie zjawisko FOMO (Fear of Missing Out) - powiązane z poprzednimi spostrzeżeniami zaszczepianie poczucia strachu przed pozostaniem "jedyną firmą w branży bez AI na pokładzie". Tymczasem potrzeby dotyczą zrozumienia sposobu działa AI - możliwość zrozumienia sposobu dojścia do wyniku (explainable AI) w kontrze do black box - podnosi prawdopodobieństwo zastosowania. Jednocześnie CTO i CXO w tym segmencie zdają sobie sprawę z tendencji w obszarze AI: w nowych modelach infrastrukturalnych i z nowymi rozwiązaniami potrzebują mniej danych i mniej mocy obliczeniowych do dostarczenia rezultatów. Od percepcji - do działania. Firmy na różnych poziomach adaptują AI: sięgając po gotowe usługi z elementami AI, budując w oparciu o najważniejsze frameworki własne, sięgając po rozwiązania dostępne w chmurach PaaS, sporadycznie - w oparciu o dostęp do wąskiego grona twórców zaawansowanego AI - mogą myśleć o innowacyjnych i unikatowych rozwiązaniach. Zagadnienie ROI z projektów opartych o AI jest już natomiast podstawowym kryterium dyskusji.
Po wystąpieniu Jacka Chmiela przedstawiliśmy teaser kolejnego badania CIO Insight "Dlaczego zaprosić AI do firmy?" - obecnie badanie dobiega końca , zapraszam CIO którzy dotąd w nim nie uczestniczyli do zabrania głosu.
Wystąpienia Jacka Chmiela i Piotra Mieczkowskiego dobrze przygotowały nas na dyskusję z twórcami i dostawcami rozwiązań AI.
Zaproszenie do Klubu CIO przyjęli Michał Staśkiewicz, szef i założyciel Alphamoon, firmy z Wrocławia koncentrującej się na dostarczaniu indywidualnie skrojonych rozwiązań dla firm przemysłowych, Rad Dembkowski, szef i założyciel Rad Code, firmy i zespołu kilkunastu wybitnych informatyków, którzy powrócili z Doliny Krzemowej aby pracować w Polsce - lub z Polski, bowiem większość jej klientów to klienci z rynku amerykańskiego oraz Janusz Poloczek, szef i założyciel ecVision, firmy która stworzyła i rozwija własne rozwiązanie do rozpoznawania obrazu, rozwiązanie, którego udane wdrożenie przyniosło pozycję lidera jednej z firm z branży ochrony.
O obserwacje i opinie dotyczące zasad i modelu efektywnej współpracy pytali ich przedstawiciele Klubu CIO: Józef Beźnicki, Cio Roku 2013 i Tomasz Matuła, CIO Roku 2010.
W trakcie dyskusji iskrzyło. Zestawienie spojrzenia dwóch stron na dojrzałość AI i dojrzałość IT po stronie klientów, jakość współpracy i pragmatyzm rozwiązań, umiejętność wykazania efektywności rozwiązań, kwestie sposobu zarządzania i zrozumienia rozwiązań, ustalenia czym jest a czym nie jest rozwiązanie AI - zgodnie z oczekiwaniami przyniosło sporo zaskoczeń i zderzeń poglądów. Część z nich przewidziana została zresztą w wystąpieniu Jacka Chmiela. Stopniowo jednak dochodziło do zbliżenia i wyjaśnienia różnic.
Finał naszego spotkania przyniosło długo oczekiwane spotkanie z Tomaszem Czechowiczem, założycielem i szefem MCI, czołowego obecnie funduszu w Europie Środkowo Wschodniej ukierunkowanego na spółki technologiczne. Warto przypomnieć, że mimo iż Tomasz Czechowicz także posiada korzenie informatyczne, chociaż podczas dyskusji podkreślał, że w istocie o technologii się nie zna. Tomasz Czechowicz zgodził się być w pewnym sensie instancją rozsadzająca obiektywnie o sile sektora AI dziś. Czy sam postrzega AI jako kategorię inwestycyjną, zawierzając tym samym dojrzałości i efektywności tego sektora? W metodyce w której operuje MCI i Tomasz Czechowicz, AI ani inne technologie nie mają rangi odrębnej kategorii. Wertykały inwestycyjne, które definiuje orientują się raczej wokół kompleksów i segmentów rynku, do obsługi których mogą posłużyć rozwiązania tworzone przez wybierana przezeń do inwestycji spółkę. Pytaliśmy także o uniwersalność metody - na ile może służyć jako sposób oceny modelu i dojrzałości firmy. Tomasz Czechowicz mówił m.in., że w obszarze inwestycji technologicznych nie interesuje się zupełnie wczesnymi, start-upowymi przedsięwzięciami, jako efemerycznymi, niestabilnymi, przynoszącymi przy tym stosunkowo niską stopę zwrotu z inwestycji. Tę domenę zdecydował się pozostawić funduszom vc, poszukując okrzepłych spółek z potencjałem i dojrzałością do globalizowania produktu. W tym potencjale upatruje kluczowego determinantu powodzenia inwestycji. Nie zabrakło pytań o przykłady inwestycji, szanse wykreowania polskiego jednorożca technologicznego albo całej ich serii. To była szerokie, strategiczne spojrzenie na temat naszego marcowego spotkania.
Sukces marcowej dyskusji zapowiada nam ciekawe spotkanie 25 kwietnia: będzie ono poświęcone robotyzacji procesów (RPA w praktyce przedsiębiorstw: rzeczywista potrzeba czy trend?, 25.04, warszawa, The Heart Warsaw). Warto zauważyć, że w ubiegłorocznej Agendzie Klubu temat AI i RPA był połączony, obecnie oba wątki traktujemy osobno. Szczegóły już wkrótce.