Małżeństwo z rozsądku

Wszystkie projekty są własnością biznesu

Piotr Orłowski, CIO, DHL Express Central Europe

Czy zakres wdrożeń rozwiązań informatycznych w Państwa firmie podąża za rozwojem biznesu?

- Podąża przede wszystkim za ustaloną strategią rozwoju firmy.W dziale IT próbujemy wykonywać na bieżąco prace mające na celu zaadresowanie nagłych lub wcześniej nieprzewidzianych tendencji rynkowych lub potrzeb klientów. Dział IT jest działem usługowym realizującym przedsięwzięcia mające na celu szukanie najlepszych rozwiązań dla klientów, wsparcie rozwoju biznesu, optymalizację procesów i kosztów działalności jak również zapewnienie ciągłości operacyjnej.

Czy inicjatorem zakupu i wdrożenia rozwiązań IT które mają wspomagać nowe obszary działalności firmy jest dział informatyki czy tez biznes?

- Może być to każdy, kto w zgodzie ze strategią firmy wystąpi z pomysłem wspartym analizą opłacalności. Duża część inicjatyw pochodzi od funkcji biznesowych. Dział IT z racji swojego zasięgu i wiedzy na temat procesów międzydziałowych bardzo często inicjuje pomysły w obszarze optymalizacji kosztów lub istniejących procesów. Drugim obszarem, w którym dział IT ma większe możliwości inicjowania projektów to obszar wprowadzania nowych technologii lub innowacji. Należy zauważyć, że wszystkie prowadzone projekty są własnością biznesu (nawet projekty ściśle technologiczne wykonywane tylko przez dział IT). Powód - każda inicjatywa musi być zgodna ze strategią, musi wspierać rozwój lub optymalizację firmy.

Jaki procent budżetów na IT przeznaczony jest w Państwa firmie na zakup nowych, innowacyjnych rozwiązań?

- W czasach sprzed "kryzysu" 30 proc. budżetu jest przeznaczane na rozwój nowych rozwiązań, 70 proc. na utrzymanie istniejących systemów. W dobie "kryzysu" ten stosunek zmienia się na 10 proc. do 90 proc. podczas gdy cały budżet przeznaczany na wydatki związane z IT kurczy się o 20-30 proc. w zależności od organizacji i kraju.

Biznes zawsze opiniuje

Konrad Siatka, Senior Vice President, Software Mind

To właśnie działy biznesowe są inicjatorami zmian w ofercie firmy - kreują nowe produkty, nowe usługi, niejednokrotnie uruchamiają nowe obszary biznesu. Dzieje się tak, dlatego że działy te mają największy styk z rynkiem, potrzebami klientów, otoczeniem konkurencyjnym. Biznes, jako inicjator zmian, wymaga pewnych narzędzi IT pozwalających na ich realizację. W takim wypadku biznes zwraca się do IT o pomoc w ich doborze.

Zdarza się, że dział IT jest inicjatorem zakupu i wdrożenia rozwiązań. Wynika to z faktu, że dział IT poprzez ciągły styk z nowoczesną technologią, nowymi produktami IT jest w stanie zwrócić uwagę na narzędzia, które pozwalają firmie na uruchomienie nowych obszarów działalności lub nowych produktów i usług. Wówczas wdrożenie odpowiednich narzędzi jest jednoznaczne z uruchomieniem nowych linii produktowych lub usługowych. W tego typu wypadkach (co jednak nie zawsze występuje) biznes powinien opiniować sensowność zakupu narzędzi oraz jego realną przydatność w działaniu firmy. Zdarza się również, szczególnie w firmach, gdzie dział IT ma bardzo silną pozycję, że to dział IT wybiera i kupuje rozwiązania. Jeśli zakupy dotyczą jedynie narzędzi na potrzeby IT, to w zasadzie nie ma problemu. Kiedy jednak zakupy dotyczą produktów przeznaczonych dla biznesu, wówczas pojawiają się różnego rodzaju trudności. Najczęściej kończy się to tak, że zakupione rozwiązanie nie zostaje wdrożone, a nawet jeśli uda się je z mozołem wdrożyć, to najczęściej biznes takiego narzędzia nie używa.


TOP 200