Mały popyt na bazy danych

Nasycenie rynku, słaby marketing, kłopoty finansowe na rynkach azjatyckich, a nawet utrudnienia związane z rokiem 2000 powodują, że zyski największych dostawców systemów zarządzania bazami danych maleją.

Nasycenie rynku, słaby marketing, kłopoty finansowe na rynkach azjatyckich, a nawet utrudnienia związane z rokiem 2000 powodują, że zyski największych dostawców systemów zarządzania bazami danych maleją.

Jedynym producentem, który nie narzeka na kłopoty ze swoim systemem zarządzania bazami danych, jest Microsoft z systemem Server dla Windows NT. Firmie udało się odebrać wielu klientów zarówno Oracle'owi, jak i innym dostawcom serwerów baz danych dla Windows NT.

Każdy z producentów - Informix Software, Oracle i Sybase - podaje inną przyczynę malejących zysków, ale analitycy rynku zwracają uwagę na powody bardziej generalne - ewolucję i nasycenie rynku. Ich zdaniem, każde przedsiębiorstwo ma już pewną bazę danych, a systemy te nie starzeją się tak szybko, jak np. aplikacje biurowe.

Niezadowalające wyniki finansowe ma w ostatnim kwartale każdy z wymienionych producentów. Oracle, lider rynku, jako jedyny, zanotował zyski, jednak firma w ostatnim kwartale 1997 r. w stosunku do ostatniego kwartału roku ubiegłego osiągnęła zaledwie 3% wzrost sprzedaży serwerów baz danych. Informix przed dwoma miesiącami podał, że jego straty za 3 kwartały 1997 r. wyniosły 366,1 mln USD. Sybase przewiduje obroty za ostatni kwartał 1997 r. na poziomie 245-250 mln USD, choć firma spodziewała się osiągnąć 265 mln USD.

Mitchel Kertzman, szef Sybase, twierdzi, że rok 2000 i związane z nim problemy przejścia na nowe wersje oprogramowania spowodowały masowe zakupy systemów do zarządzania produkcją (firmy produkcyjne wolą zainstalować nowe oprogramowanie niż poszukiwać błędów związanych z datą w starych wersjach). Jego zdaniem, ma to negatywny wpływ na wyniki sprzedaży dostawców infrastruktury informatycznej, w tym serwerów baz danych.

Brett Bachman, wiceprezes Informixa ds. systemów dla przedsiębiorstw, złe wyniki finansowe przypisuje niewłaściwej realizacji opracowanych wcześniej planów naprawy. Oracle natomiast - w celu polepszenia zyskowności - większą wagę przykłada do aplikacji finansowych i produkcyjnych oraz narzędzi programistycznych niż do systemów zarządzania bazami danych. Mark Jarvis, wiceprezes Oracle'a ds. marketingu produktów systemowych, przyznaje, że firmie nie udało się zintegrować wysiłków marketingowych w zakresie komputerów sieciowych NC i uniwersalnego serwera baz danych Oracle8.

Jedynym producentem, który nie narzeka na kłopoty ze swoim systemem do zarządzania bazami danych, jest Microsoft z systemem SQL Server dla Windows NT. Firmie udało się odebrać wielu klientów zarówno Oracle'owi, jak i innym dostawcom serwerów baz danych dla Windows NT. IDC, firma zajmująca się analizą rynku, podaje, że w 1996 r. Microsoft ze sprzedaży systemu baz danych SQL Server dla Windows NT uzyskał 213 mln USD, zaś Oracle - 210 mln (również dla platformy Windows NT).

Innym powodem gorszych wyników finansowych producentów serwerów jest tendencja rynku do kupowania gotowych aplikacji typu SAP R/3 lub Baan, które również działają na platformach tych samych baz danych, ale ich ceny są niższe. Licencja zakupiona razem z dużą aplikacją na ogół jest o kilkadziesiąt procent tańsza.