Mali muszą iść drogą dużych

Istotą tworzonej w ramach SZOK-u aplikacji ma być możliwość udostępnienia funkcjonalności oprogramowania w formie usługi przez Internet, w modelu SaaS (Software as a Service). Dzięki temu zniknie istotna bariera w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii informatycznych, czyli koszty. Model usługowy umożliwi korzystanie z profesjonalnych narzędzi informatycznych bez ponoszenia znaczących wydatków na zakup sprzętu i oprogramowania. E-usługi dostarczą funkcjonalności zaawansowanych, profesjonalnych rozwiązań informatycznych w specjalnym opakowaniu dla MMSP i w specjalnej cenie (miesięczne opłaty bez inwestycji). Dodatkowo będą dostępne "na wyciągnięcie ręki", a przedsiębiorcy będę tylko musieli wiedzieć, jak je wykorzystać do rozwoju swojego biznesu.

Krzysztof Chełpiński jest członkiem zarządu Krajowej Izby Elektroniki i Telekomunikacji, kierownikiem merytorycznym projektu SZOK i członkiem Stowarzyszenia Praktyków Zarządzania Wiedzą.

Brakuje świadomości i potrzeb

Można by pomyśleć, że polskie przedsiębiorstwa sektora MMSP są zacofane w stosunku do swoich zachodnich "odpowiedników". Okazuje się jednak, że w takich krajach jak Hiszpania, Portugalia czy nawet w Kalifornii, najbardziej rozwiniętym stanie USA, jest bardzo podobnie, jeśli chodzi o wykorzystanie zaawansowanych narzędzi informatycznych. To, co nas różni, to świadomość. Barierą są też często finanse.

Jak wynika z badań przeprowadzonych na próbie około 1800 przedsiębiorstw z sektora MMSP z Kalifornii oraz Polski, Portugalii i Hiszpanii przez zespół pod kierownictwem profesora Tomasza Wielickiego z California State University, świadomość korzyści wynikających z wykorzystania narzędzi informatycznych u polskich przedsiębiorców z sektora MMSP jest drastycznie niższa niż w dużych korporacjach, ale też jest znacznie niższa niż wśród zachodnich i amerykańskich przedsiębiorców tego sektora. Badania wykazują, że właściciele małych i średnich przedsiębiorstw rzadko wykorzystują nowoczesne narzędzia w zarządzaniu firmą. Wynika to przede wszystkim z braku świadomości, a w związku z tym z braku potrzeb oraz z bariery finansowej - nowoczesne narzędzia same z siebie są drogie, drogie jest również ich wdrożenie i dostosowanie do specyficznych potrzeb przedsiębiorstw.

SZOK i nowoczesne zarządzanie

Jakimi zasadami powinien kierować się współczesny menedżer, na czym polega współczesne zarządzanie i co z tego wynika dla sektora MMSP? Najlepiej chyba określił najważniejsze wyzwania związane z zarządzaniem w dzisiejszych czasach Peter Drucker, ujmując swoje odpowiedzi w nowe paradygmaty zarządzania, które ogłosił w 1999 roku.

Generalnie chodzi o to, że:

- Współczesny menedżer musi na bieżąco analizować szybko zmieniające się otoczenie, a jego uwaga powinna być znacznie bardziej skupiona na otoczeniu przedsiębiorstwa niż na samym przedsiębiorstwie. Jest to dzisiaj możliwe tylko i wyłącznie wtedy, gdy wewnętrzne procesy biznesowe zostaną zestandaryzowane i wspomagane narzędziami informatycznymi, czyli nawet w kilkuosobowej firmie nie można już sobie dzisiaj pozwolić na "ręczne zarządzanie".

- Zarządzanie ludźmi przestaje się opierać na założeniu, że menedżer powinien posiadać większą wiedzę niż podwładny. Dzisiaj obowiązkiem podwładnego jest wiedzieć dużo więcej, w ramach powierzonego mu zakresu obowiązków, niż wie menedżer. Nowoczesna, mała firma - jeśli chce się rozwijać - nie może już tylko opierać się na pomyśle właściciela. Menedżer musi szukać pracowników, którzy wiedzą od niego więcej, potrafią korzystać ze współczesnych narzędzi informatycznych i rozumieją potrzebę korzystania z nich w codziennej pracy.

- Rozwój przedsiębiorstwa jest dzisiaj wspomagany nie tyle przez dokładne poznanie specyficznej technologii lub rynku, na którym działa przedsiębiorstwo, co poprzez poszukiwanie różnych możliwości na styku różnych technologii i różnych rynków. Takie podejście wymaga wielu narzędzi do zbierania i analizowania danych i nie jest możliwe bez zastosowania IT.

Nowoczesne zarządzanie wymaga od przedsiębiorców MMSP, by stali się innej klasy menedżerami niż dotychczas i szukali innej klasy pracowników. Nowoczesny przedsiębiorca sam powinien posługiwać się narzędziami teleinformatycznymi lub co najmniej zatrudniać pracowników, którzy to potrafią. Efektem projektu SZOK ma być stworzenie nowoczesnego środowiska informacyjnego dla menedżerów i pracowników, korzystanie z którego umożliwi szybkie zwiększenie efektywności zarządzania firm sektora MMSP.


TOP 200