Maleńki nadajnik do wielkich zadań - czyli świat znaczony beaconami

Beacony - niewielkie nadajniki lokalizacyjne funkcjonujące w technologii Bluetooth 4.0, zwanej również BLE (Bluetooth Low Energy)w ciągu ostatnich kilku lat zmieniają świat, ale to dopiero początek zmian, bo potencjał tych małych urządzeń jest ogromny.

Beacony - małe nadajniki emitują stały, unikalny sygnał korzystając z energooszczędnej technologii Bluetooth Low Energy. W połączeniu z różnego rodzaju aplikacjami mogą pełnić wiele ciekawych funkcji.

Beacony wysyłając sygnał odbierany przez telefony wywołują reakcje w postaci powiadomień push i uruchomienia konkretnej aplikacji. Powiadomienia takie mogą odbierać wszystkie smartfony Apple oraz smartfony działające pod kontrolą Androida kompatybilne ze stosowaną w beaconach technologią Bloutooth Low Energy. W 2014 roku takich urządzeń było na świecie 570 mln i liczba ta stale rośnie. Do 2018 roku technologia BLE będzie już obsługiwana przez 90% ogólnodostępnych smartfonów i tabletów. Rośnie też liczna zainstalowanych beaconów. Samych tylko iBeaconów (nadajników działających w systemie iOS) według ABI Research do 2019 r. zostanie w świecie zainstalowanych 60 mln.

Sposób w jaki te urządzenia zostaną wykorzystane zależy od kreatywności i wyobraźni firm i organizacji, które zdecydują się ich użyć. Większość beaconów wykorzystywana jest obecnie do wewnętrznego systemu pozycjonowania (IPS - indoor positioning system), czyli jako urządzenia lokalizujące bezprzewodowo obiekty i ludzi wewnątrz budynków. Jak oblicza MarketsandMarkets globalny rynek IPS będzie w 2018 roku wart 2,6 mld USD, choć jeszcze w 2013 jego wartość wynosiła 448 mln USD.

Główni gracze na światowym rynku beaconów to Roximity, GeLo, Swirl i polskie Esimote. Rozwój Estimote jest rzeczywiście imponujący. Firma założona w 2012 r. przez studentów UJ i AGH już w rok po rozpoczęciu działalności zdobyła nagrodę TechCrunch Disrup za najlepszy technologiczny start-up i pierwsze miejsce w rankingu Mattermark - Best IoT Enterprise Application.

Beacony, można powiedzieć, są na swój sposób naszą narodowa dumą, gdyż to właśnie polskie firmy przodują w ich produkcji i wykorzystaniu. Prócz Estimote trzeba tu wymienić: Infinite, Kontakt.io i HG Intelligence. Dołącza do nich Comarch, znany dotąd głównie z tworzenia aplikacji biznesowych. Obecnie Comarch uruchomił spółkę Comarch Technologies, która ma się zająć produkcją beaconów oraz aplikacji na smartfony potrzebnych do uruchomienia usług opartych na tej technologii. Według Comarch praca nad urządzeniami i warstwą software’ową w jednym miejscu skraca czas potrzebny na dostarczenie kompletnych rozwiązań na rynek i sprawia, że są one lepiej dopracowane pod względem jakości.

Wszędzie jest miejsce dla beaconów

Beacony mogą znaleźć naprawdę szerokie zastosowania - od handlu przez muzealnictwo, transport, zabawę, medycynę aż po smart cities. Praktycznie nie ma branży, ani dziedziny, gdzie nie można by było wykorzystać tych maleńkich nadajników. Handel jest jednym z najbardziej oczywistych ich zastosowań. Przoduje tu USA. W 2014 roku tylko 1% amerykańskich sklepów testował beacony, obecnie używa ich 32% sklepów detalicznych, a w 2016 będzie ich już 85%. Według raportu BI Intelligence w USA ilość instalowanych beaconów będzie rosła średniorocznie o 287%. Do 2018 roku zostanie zainstalowanych ponad 4,5 mln aktywnych beaconów, z czego 3,5 mln będzie używanych przez wielkich detalistów.

Ale nie tylko w sklepach można odnieść korzyści z ich zaimplementowania. Oto kilka przykładów wdrożeń technologii beacon , pokazujących jak wiele mogą zdziałać.

W ciekawy sposób od 2014 r. używają beaconów Starwood Hotels. W 30 hotelach tej sieci testowane jest wdrożenie tej technologii, które dzięki przekazywanym informacjom pozwala konsjerżom witać gości po imieniu, ułatwia proces zameldowania stałych gości oraz informuje służby sprzątające czy gość przebywa aktualnie w swoim pokoju. W nowym programie pilotażowym w 2 hotelach w USA będzie można także wejść do hotelu z pominięciem procesu zameldowana, iść prosto do pokoju i otworzyć drzwi kluczem aktywowanym poprzez wcześniej zainstalowaną na smartfonie aplikację.

Major League Baseball (MLB) najważniejsza amerykańska liga baseballu w 2014 na 28 z 30 boisk w US wdrożyła technologię beacons. Beacony są rozmieszczone przy wejściach na boiska oraz przy wyjściach z nich, ich ilość na danym boisku zależy więc od ilości wejść i wyjść. Fani baseballu w sezonie tuż po jego wdrożeniu, kiedy zaczęli otrzymywać poprzez aplikację używająca bloutooth kupony rabatowe wykupili dwa razy więcej biletów niż zazwyczaj. Aplikacja działa na iOS i Androidzie i oferuje także pliki wideo z powtórkami rozgrywek.

Amerykańska sieć detaliczna Walmart używa jedynych w swoim rodzaju beaconów, powstałych przy współpracy z GE. Są one umieszczone w żarówkach GE i wysyłają do klientów powiadomienia push na temat ofert specjalnych i kuponów rabatowych. Nawigacyjne żarówki LED GE mogą śledzić kupujących w sklepach przy użyciu ukrytych wewnątrz nich iBeacons, eliminując w ten sposób potrzebę zakupu i instalacji dodatkowego sprzętu.

Beacony działają tez w londyńskim metrze. Pierwszą stacją z beaconami była Pimlico Station (16 beaconów), docelowo zainstalowane zostaną w całym metrze. System Wayfindr to pomył organizacji dla niewidomych Royal London Society for Blind People. Projekt ma uniezależnić poruszanie się po metrze bez konieczności asysty. Autorzy proponują specjalne słuchawki w zestawie udzielające instrukcji głosowych z aplikacji zainstalowanej na smartfonie.

Wzrost sprzedaży w sklepach detalicznych w USA stymulowany przez beacony

2015 - 4,1 mld USD

2016 - 44,4 mld USD

(źródło: estymacja BI Intelligence - dotyczy 100 największych sklepów detalicznych w USA)

Beacony a sprawa polska

Ciekawe i różnorodne wdrożenia mamy też na rynku polskim, a zainteresowanie beaconami jest duże. - Zapytania, które dostajemy pochodzą z przedsiębiorstw działających we wszystkich działach gospodarki. Beacony sprawdzają się m.in. w handlu i marketingu, logistyce, czy w systemach bezpieczeństwa. Mają również swoje konkretne zastosowania przemysłowe – mówi Paweł Niedziałek, account manager w Embiq. Można powiedzieć, że potencjał beaconów dostrzega praktycznie każda firma, która ceni innowacyjne rozwiązania technologiczne.

Jedno z najbardziej spektakularnych wdrożeń technologii Beacon w Polsce to z pewnością Virtualna Warszawa, projekt, który znalazł się wśród finalistów zorganizowanego przez fundację Bloomberg Philantrophy konkursu na najbardziej innowacyjne miasto europejskie - The Mayors Challegne 2014. Miasto Stołeczne Warszawa zajęło tam 2 miejsce za rozwój projektu Virtualna Warszawa opracowanego przez Ifinity. Projekt jest realizowany przez Urząd m.st. Warszawy z budżetu miasta. Część środków na inwestycje w pilotażowe wdrożenia pochodzi też z nagrody pieniężnej w wysokości 1 mln euro zdobytej w ramach konkursu The Mayors Challenge. System Virtualna Warszawa został już wdrożony w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych przy ul. gen. Andersa. Obecnie prowadzone są pilotaże, w ramach których weryfikowane są możliwe zastosowania i funkcjonalności tej technologii w trzech obszarach: kontakt z urzędami miejskimi i załatwianie spraw administracyjnych; turystyka, kultura i spędzanie wolnego czasu oraz transport/mobilność.

Kraków także realizuje projekt z użyciem beaconów, którego celem jest tworzenie prawdziwego smat city. BeaconValley.io w Krakowie (15 czerwca br. zostały zamknięte zgłoszenia do projektu) to pierwsza w Polsce publiczna i otwarta sieć dla programistów, która będzie wykorzystywać technologię BLE, by pomóc m.in. w dostarczaniu lepszej jakości usług, nawigacji w budynkach czy tworzeniu programów lojalnościowych. Projekt jest realizowany przez HG Intelligence S.A., Kontakt.io, Synerise.com. Do programu zaproszono organizacje publiczne i komercyjne, które do 15 czerwca aplikowały o bezpłatne beacony.

Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie także wykorzystuje beacony w swojej przestrzeni wystawienniczej. Aplikacja umożliwia wygodniejsze określanie położenia eksponatów, a także udostępnianie wybranych informacji w mediach społecznościowych. Prowadzone badania publiczności pokazują, że aplikację MOCAK pobiera około 15% wszystkich odwiedzających.

Beaconami posłużył się też Uniwersytet Łódzki w celu ułatwienia funkcjonowania na uczelni studentom zagranicznym, których miał semestrze letnim 2015 aż 1200. Uniwersytet stworzył dla nich aplikację mobilną SmartUni wykorzystującą beacony. SmartUni jest wielojęzycznym interaktywnym przewodnikiem rozwijanym przez Linteri - dostawcę platform do rozwiązań tego typu.

Aplikacja informuje o harmonogramach zajęć i egzaminów, ogłoszeniach, ważnych wydarzeniach. UL rozmieścił także beacony firmy Kontakt.io w swoich 38 budynkach i akademikach by ułatwiły sprawne poruszanie się po kampusie. SmartUni powstał w kwietniu do dziś używa go 80% zagranicznych studentów. 8 września br. SmartUni otrzymał drugą nagrodę na EUPRIO Awards prestiżowym konkursie związanym z projektami dotyczącymi obszaru komunikacji studenckiej w Europie.

Także w życiu codziennym pomagają beacony. Polska firma Embiq opracowała system Bluenaker służący ochronie przez kradzieżami. – Aby korzystać z systemu, wystarczy wyposażyć przedmiot (np. rower) w beacona Blueanker i zainstalować w telefonie aplikację. System będzie alarmował użytkownika, jeśli przedmiot przemieści się bez jego wiedzy, może też powiadamiać odpowiednie służby. Dodatkowo, jako platforma społecznościowa, Blueanker sprawia, że użytkownicy mogą pomagać sobie nawzajem w odzyskiwaniu skradzionych rzeczy – wyjaśnia Alexey Shabalovskiy, CTO w firmie Embiq.

Warszawa coraz bardziej Virtualna

Tomasz Pactwa, dyrektor Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy

Testowa aplikacja „Virtualna Warszawa” funkcjonuje w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych przy ul. Andersa 5 oraz na linii autobusowej 185. W tej chwili pracujemy nad dwoma wdrożeniami w strefie - wzdłuż Wisły od Parku Fontann do Portu Czerniakowskiego, oraz nad wdrożeniem konferencyjnym w samym Centrum Nauki Kopernik. Po przyjęciu każdego z etapów będzie on publikowany w formie darmowej aplikacji (AppStore i Google Play), aby wszyscy mieli możliwość przetestowania rozwiązań.

Ostatnio przetestowaliśmy technologię opartą na beaconach w korelacji z VR (Virtual Reality) tworząc aplikację Virtualna Warszawa Epizod 5. Aplikacja opiera się na wysokiej jakości filmie sferycznym z pokazu wyświetlanego w Multimedialnym Parku Fonatnn. Dzięki specjalnym kartonowym goglom i smartfonowi z aplikacją można obejrzeć pokaz „Światła wody”. Dzięki umieszczonym w okolicach fontanny mikronadajnikom – beaconom, aplikacja informuje,które miejsca są najdogodniejsze do uruchomienia pokazu. Po naciśnięciu „Play” i nałożeniu gogli można rozpocząć podróż do równoległej rzeczywistości.

W planach mamy również moduł związany z inteligentnym parkowaniem i większe wdrożenie związane z turystyką. Pełne wdrożenie projektu Virtualna Warszawa rozpocznie się w roku 2017.


TOP 200