Mainframe i klienci

PKO BP pracuje nad systemem, który zautomatyzuje wypłaty kasowe i bankomatowe.

PKO BP pracuje nad systemem, który zautomatyzuje wypłaty kasowe i bankomatowe.

Dla PKO BP wciąż priorytetowym zadaniem jest wdrażanie w oddziałach systemu Zorba 3000 Softbanku i rozszerzanie jego funkcjonalności. "I będzie tak na pewno do połowy przyszłego roku, kiedy projekt się zakończy" - stwierdza Jacek Pulwarski, dyrektor departamentu informatyki banku. Na drugim miejscu pod względem ważności jest uruchomienie systemu, który zautomatyzuje wypłaty kasowe i bankomatowe w PKO BP. Dokonywane one będą w trybie on-line.

Rozszerzanie modułów

Do tej pory Zorba została wdrożona w 140 oddziałach. Raz na dwa-trzy tygodnie zmiana starych systemów na nowe dokonywana jest podczas weekendów w 12 kolejnych oddziałach jednocześnie. Docelowo wdrożenie obejmie ponad 1000 placówek banku. Nie we wszystkich jednak będzie zainstalowany serwer wraz z aplikacją. Większość z nich będzie miała tylko końcówki klienckie.

Związane jest to z przeprowadzaną obecnie restrukturyzacją banku. Do tej pory w strukturze PKO BP znajdowało się 13 ośrodków regionalnych i ok. 460 oddziałów oraz ich ekspozytur. Po reformie powstanie 170 tzw. ośrodków sprzedaży. "Jedynie w nich będzie znajdować się księga główna Zorby. Pozostałe oddziały lub ekspozytury banku, podlegające takiemu ośrodkowi, będą korzystać z niej zdalnie" - mówi Jacek Pulwarski. Toteż równolegle z wdrożeniem nowego systemu następuje rozbudowa sieci rozległej i lokalnych w PKO BP.

Oprócz przechodzenia kolejnych oddziałów na nowy system, prowadzone są również prace nad jego rozwojem jakościowym. Wdrażane są moduły, których do tej pory nie było. Zorba 3000 ogranicza się bowiem głównie do księgi głównej i operacji kasowych. Obecnie PKO BP testuje nowy moduł obsługi kredytów. Służyć on będzie m.in. do wypełniania wniosków i dokonywania symulacji spłat.

W pierwszym etapie obejmie kredyty dla klientów indywidualnych, następnie instytucjonalnych. Docelowo także książeczki mieszkaniowe i oszczędnościowe. PKO BP zakupił także tzw. system scoringowy, wykorzystywany do wewnętrznej oceny ryzyka udzielenia kredytu. Powstanie również centrala obsługi wniosków kredytowych. Najpierw przy wydaniu wniosku będzie ona korzystać z własnego systemu, a dopiero później zapytanie będzie przesyłane ewentualnie do Biura Informacji Kredytowej.

Karty i wypłaty

Drugim pod względem priorytetu projektem jest wdrożenie systemu, dzięki któremu bankomaty PKO BP będą mogły działać on-line i akceptować inne karty niż PKO Express. Pierwsze, pilotażowe wdrożenie zostanie uruchomione w czerwcu br. w Warszawie. Nowe rozwiązanie umożliwi także kasjerom bezpośredni dostęp do aktualnego salda klienta.

Aby projekt mógł dojść do skutku, w każdym z oddziałów będzie uruchomiony serwer komunikacyjny. W Warszawie dobiegają końca prace nad stworzeniem Centralnego Ośrodka Komputerowego, w którym będą pracować dwa kupione w ub.r. komputery mainframe IBM S/390. Znajdzie się na nich pełna kartoteka klientów i baza danych ze stanem salda każdego z nich, uaktualniana po każdej operacji. "Na razie, ze względu na słabość infrastruktury telekomunikacyjnej, nie myślimy o wdrożeniu systemu scentralizowanego. Model ten przyjęły jedynie banki amerykańskie, europejskie w większości stosują rozwiązania mieszane" - twierdzi Jacek Pulwarski.

"Prowadzimy lub zamierzamy rozpocząć jeszcze kilka innych, drobniejszych projektów, takich jak wybór i wdrożenie systemu gospodarki pieniężnej tzw. trade finance do centrali czy uruchomienie bankowości przez Internet." - mówi Jacek Pulwarski. Sporo pracy czeka departament informatyki PKO BP w związku z przeniesieniem centrali do nowej siedziby w czerwcu br.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200