Mądry admin przed szkodą

Gdy znasz już potrzeby, można przystąpić do wyboru technologii, które wykorzystasz w firmowym systemie backupu, by spełnił stawiane przed nim wymagania, a jednocześnie nie zrujnował finansowo przedsiębiorstwa. Wybór takich rozwiązań jest ogromny.

W niewielkiej, wykorzystującej kilka komputerów firmie z powodzeniem może do tego wystarczyć dysk sieciowy (najlepiej sprawdzi się model dwudyskowy, z obsługą trybu RAID - z uwagi na zwiększoną odporność na awarię pojedynczego napędu), na którym automatycznie będą backupowane wskazane dane ze wszystkich stacji roboczych. W tak prostym systemie zbędne może okazać się nawet korzystanie ze specjalistycznego oprogramowania. W wielu firmach wystarczy do tego wykorzystać standardowe funkcje systemu operacyjnego (np. Kopia Zapasowa w Windows) lub oprogramowanie dostępne nieodpłatnie (rozwijane w modelu open source lub oferowane przez producentów dysków).

Takie rozwiązanie oczywiście będzie nie do przyjęcia w korporacji - tam niezbędne będzie wdrożenie kompleksowego, zautomatyzowanego systemu backupu, wykorzystującego zaawansowane narzędzia software’owe i sprzęt (warto rozważyć np. wdrożenie systemów wykorzystujących technologię Continuous Data Protection, w których w kopii zapasowej odnotowywana jest na bieżąco każda zmiana wprowadzona do backupowanych danych). W dużych organizacjach warto również pomyśleć o rozwiązaniach do deduplikacji danych, których zadaniem jest optymalizowanie kopii zapasowej, poprzez eliminowanie zjawiska wielokrotnego tworzenia kopii tego samego obiektu-bloku danych (pozwala na znaczne zredukowanie zapotrzebowania na przestrzeń dyskową).

To, jaki backup optymalnie sprawdzi się w danej firmie, jest w znacznej mierze kwestią indywidualną, dlatego warto przeanalizować wiele dostępnych na rynku rozwiązań i wybrać to, idealnie pasujące do organizacji.

Ostatnio coraz większą popularnością cieszą się usługi backupu danych w chmurze. To rozwiązanie ma sporo bardzo istotnych zalet, ale ma też pewne wady, które w przypadku niektórych organizacji mogą się okazać wadami dyskwalifikującymi.

Po stronie zalet jest przede wszystkim możliwość przekazania obsługi całego (wysoce przecież złożonego) procesu backupowania danych zewnętrznemu partnerowi, wyspecjalizowanemu w wykonywaniu takich usług. To zdejmuje z firmowego działu IT obowiązek przygotowania, wdrożenia i stałego monitorowania całego procesu wykonywania kopii zapasowej.

Co więcej, takie rozwiązanie jest też idealne w przypadku firm o rozproszonej strukturze lub zatrudniających wielu pracowników zdalnych. Istotną korzyścią jest również wygodny model finansowania. W modelu chmurowym unika się jednorazowej inwestycji w sprzęt i wdrożenie, ponieważ za usługę obowiązuje opłata zwykle w postaci stałego miesięcznego abonamentu.

Po stronie wad backupu opartego na chmurze zapisać można konieczność przekazywania firmowych danych zewnętrznemu partnerowi. Z jednej strony zwiększa to odporność kopii zapasowej na lokalne awarie, ale w pewnych organizacjach, np. przetwarzających dane objęte szczególną ochroną, może być nie do przyjęcia. Są też ograniczenia wynikające z infrastruktury internetowej. W przypadku decydowania się na korzystanie z takiej usługi warto rozważyć wykupienie oddzielnego łącza internetowego, dedykowanego wyłącznie obsłudze zdalnego backupu. To może mieć krytyczne znacznie nie tyle w przypadku zwykłego, codziennego funkcjonowania, co raczej w chwili wystąpienia awarii i konieczności szybkiego przywracania danych z kopii zapasowej.


TOP 200