MSWiA wybrało firmę, która przygotuje przetarg na CEPiK

Doradcą została firma InfoViDE. Będzie ona także odpowiedzialna za koordynację prac nad projektem. Dostawca systemu ma zostać wybrany wiosną przyszłego roku.

Przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji rozstrzygnęli przetarg na wybór doradcy, który ma zorganizować przetarg na budowę systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Wybrano firmę InfoViDE. Będzie ona także odpowiedzialna za koordynację prac nad projektem. Koszt systemu jest szacowany na 170 mln zł.

Jest to kolejna już próba zorganizowania przetargu na system CEPiK. Początkowo miał zostać otwarty w lipcu 1999 r. Wtedy, zgodnie z ustawą o prawie drogowym, miały zakończyć działalność Wojewódzkie Rejestry Pojazdów. Tymczasem w maju 1999 r. niepowodzeniem zakończył się projekt pilotażowy systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Wymusiło to nowelizację ustawy o prawie drogowym i przesunięcie terminu oddania CEPiK-u na początek 2004 r.

Zobacz również:

<B>Wiosną nowy początek</B>

Na przełomie października i listopada br. MSWiA zorganizowało przetarg na doradcę, który miał pomóc w budowie systemu CEPiK. Zapytania ofertowe rozesłano do 10 firm, w tym wszystkich z tzw. Wielkiej Piątki. Żadna z nich nie zgłosiła się do przetargu. Oferty złożyły jedynie dwie firmy. "Spośród nich wybrano InfoViDE, jako nie związaną kapitałowo z żadnym potencjalnym dostawcą systemu CEPiK" - mówią przedstawiciele resortu spraw wewnętrznych. Obecnie trwają negocjacje z doradcą na temat wartości umowy. Nieoficjalnie mówi się, że będzie to ok. 2 mln zł.

Przetarg na wybór dostawcy systemu CEPiK ma zostać zorganizowany na przełomie roku. Generalny wykonawca będzie wybrany wiosną 2001 r. Wśród zainteresowanych firm wymienia się: ComArch, ComputerLand, Hektor, Optimus Lockheed Martin, Prokom Software (wspólnie z firmą Aram), Softbank, Ster-Projekt, Textel (wspólnie z Agencją Informacyjną, COMP i Computer Service Support) i ZETO Koszalin.

Dostawca będzie miał ok. 12 miesięcy (od momentu jego wyłonienia, do uruchomienia systemu, czyli po połączeniu użytkowników w powiatach z systemem pracującym na komputerze centralnym). Znacznie dłużej, bo aż 2, 3 lata, ma trwać "czyszczenie danych" z Wojewódzkich Ewidencji Pojazdów, polegające na usuwaniu powtarzających się i nieaktualnych rekordów. Dane z WEP zostaną przeniesione do systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

<B>Dowody osobiste</B>

W grudniu ma się zakończyć projekt budowy systemu na potrzeby wydawania nowych spersonalizowanych dowodów osobistych i paszportów. W tym tygodniu odbędzie się próbna personalizacja 10 tys. dowodów osobistych. Jego budowa kosztowała 1,1 mld zł. Spłata kosztów projektu ma zostać rozłożona na 7 lat, w czasie których MSWiA będzie kupować od zwycięskiego konsorcjum karty poliwęglanowe, na których będą drukowane nowe dowody.

System zbudowała Drukarnia Skarbowa i węgierska firma MultiPolaris wspólnie z Hewlett-Packard Polska, który ma dostarczyć zestawy komputerowe. Między 4 a 22 grudnia br. wszystkie mają zostać zainstalowane w ok. 2,5 tys. gmin w Polsce (po 150 zestawów dziennie). Są one montowane i testowane w dwóch ośrodkach w Polsce. W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się szkolenia pracowników w gminach. Centrum personalizacji powstanie w MSWiA. "W ciągu jednego dnia będzie można wystawić 20 tys. nowych dowodów" - zapewniają przedstawiciele resortu.

Transmisja danych pomiędzy 2,5 tys. gmin a MSWiA będzie się odbywać za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej. Nie wiadomo jeszcze czy będzie to sieć Polskiej Telefonii Cyfrowej (Era GSM) czy Polkomtela (Plus GSM), mimo że to właśnie Era GSM była jednym z podwykonawców w projekcie. Przesyłane będę dane osobowe i zdjęcie osoby ubiegającej się o dowód. Przed wysłaniem mają być one weryfikowane z informacjami zawartymi w rejestrze PESEL, a następnie zaszyfrowane i spakowane.