M2 Research: ile kosztuje wyprodukowanie gry?

M2 Research opublikowała raport podsumowujący kilka istotnych trendów na rynku rozrywki elektronicznej, które dominowały w 2009 roku. W artykule można dowiedzieć się m.in. ile szacunkowo kosztuje obecnie wyprodukowanie gry komputerowej na różne platformy.

Wanda Meloni, analityk rynku rozrywki elektronicznej i mediów z firmy M2 Research, opublikowała raport, w którym przedstawiła szereg ciekawych danych oraz spostrzeżeń charakteryzujących trendy w branży gier.

Rok 2009 na rynku gier w pigułce

W 2008-2009 roku branża gier doczekała się pierwszych od wielu lat poważnych zwolnień. M2 Research oszacowała, że pracę straciło łącznie ponad 11 tys. osób, z czego większość w 2009 roku. Cięcia nie ominęły największych firm w branży, m.in. Electronic Arts, THQ, Activision, Sega, SCEA, Midway, Disney, Eidos czy Lucas Arts. Zwolnień dokonano głównie w Stanach Zjednoczonych (71%), następnie w Europie (13%), Azji (12%), Kanadzie (2%) i Australii (2%). Tego czarnego krajobrazu dopełnia fakt, że zamknięto takie studia jak 3D REALMS, ACES, Midway, Disney's Avalanche Studios czy Pandemic Studios.

Zobacz również:

  • Apple ostrzega przed szpiegowskim oprogramowaniem działającym podobnie jak Pegasus
  • Duża zmiana - Apple zezwala na tworzenie emulatorów gier
  • Oto kolejny przykład, co potrafi sztuczna inteligencja

Z drugiej strony widać, że rynek wciąż jest otwarty na nowe pomysły i przedsięwzięcia. W 2009 powstały takie nowe studia produkcyjne takich firm jak Big Fish Games, Zynga, Ubisoft, Longtail Studios czy Funcom.

Ile kosztuje wyprodukowanie gry?

W raporcie czytamy m.in. że poprzednie generacje konsol wymagały od producenta zainwestowanie od 3 do 5 mln dolarów w celu wyprodukowania jednej gry. Meloni szacuje, że obecnie ten sam średni koszt wynosi 10 mln dolarów dla gry przeznaczonej na jedną platformę oraz od 18 do nawet 28 mln dolarów w przypadku gry przeznaczonej na wiele platform.

Znacznie tańsze są gry przeznaczone do wykorzystania w strukturach serwisów społecznościowych typu Facebook czy na platformach mobilnych jak iPhone. Meloni twierdzi, ze koszt wyprodukowania gry "socjalnej"/"casual" kształtuje się na poziomie od 30 do 300 tys. dolarów przy założeniu półrocznego cyklu produkcyjnego. Warto jednak zaznaczyć, że wspomniane tytuły oferowane są online. Dzięki temu kwota nie zawiera kosztów procesu wydawniczego.

Koszt wyprodukowania gry na platformę mobilną szacuje na poziomie 5-20 tys. dolarów przy czteromiesięcznym cyklu produkcyjnym (gra pokroju Zombie Pizza na iPhone).

Meloni zapowiedziała, że w 2010 roku większość producentów gier będzie eksperymentowała oferując klientom mikrotransakcje oraz niewielkie dodatki do większych produkcji.

Więcej na ten temat: THE BRIEF - 2009 Ups and Downs

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200