Lumena w drodze na giełdę

Po słabszych wynikach finansowych w 2004 r. Lumena zanotowała 40-proc. wzrost sprzedaży. Spółka, która ponad połowę przychodów czerpie ze sprzedaży sprzętu, osiągnęła w 2005 r. wynik na poziomie 154 mln zł, a zysk netto wyniósł 1,7 mln zł. Teraz kierownictwo firmy ponownie szykuje się do wejścia na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych. Dopiero jednak w 2007 r.

Po słabszych wynikach finansowych w 2004 r. Lumena zanotowała 40-proc. wzrost sprzedaży. Spółka, która ponad połowę przychodów czerpie ze sprzedaży sprzętu, osiągnęła w 2005 r. wynik na poziomie 154 mln zł, a zysk netto wyniósł 1,7 mln zł. Teraz kierownictwo firmy ponownie szykuje się do wejścia na warszawską Giełdę Papierów Wartościowych. Dopiero jednak w 2007 r.

Firma planowała debiut na giełdzie w ub.r., jednak znaczący spadek przychodów skutecznie ją do tego zniechęcił. Teraz zarząd liczy na trzy lata stabilnego wzrostu. Wyniki Lumeny z 2005 r. oznaczały co prawda tylko powrót do poziomu przychodów z 2003 r. (wyniosły one wówczas 159 mln zł). Plany na ten rok zakładają jednak dynamiczny wzrost obrotów do ok. 200 mln zł. Od powodzenia tych planów zależy wejście na giełdę. Kierownictwo Lumeny ma także nadzieję zwiększyć wartość sprzedawanych usług. Choć firma od lat stara się zerwać z wizerunkiem dostawcy sprzętu, nadal zaledwie czwarta część jej przychodów pochodzi ze sprzedaży oprogramowania, a tylko 15% ze sprzedaży usług.

Lumena postanowiła wykorzystać czas do debiutu na reorganizację. "Chcemy dopasować nasz model działania do sposobu funkcjonowania spółki giełdowej. Przekształcamy Lumenę w spółkę akcyjną, dostosowujemy zasady sprawozdawczości i rachunkowości" - wyjaśnia Tadeusz Browarek, prezes zarządu Lumeny. Przekształcanie formy prawnej spółki ma zostać zakończone jeszcze w tym kwartale.

Tadeusz Browarek, prezes zarządu Lumeny

Tadeusz Browarek, prezes zarządu Lumeny

Pozyskane z giełdy środki finansowe - we wrześniu 2005 r. zapowiadano emisję akcji o wartości do 10 mln zł - Lumena chce przeznaczyć na wprowadzenie do oferty nowych produktów, otworzenie nowych oddziałów w kraju i za granicą oraz przejęcia niewielkich firm technologicznych. "Na razie wciąż musimy z czegoś rezygnować" - mówi o straconych szansach na rozwój spowodowanych brakiem funduszy Tadeusz Browarek.

Lumena działająca na rynku praktycznie bez oddziałów regionalnych otwiera właśnie pierwszą placówkę. Wkrótce rozpocznie działalność oddział firmy w Białymstoku, który będzie koncentrował się na obsłudze klientów z sektorów energetycznego i telekomunikacyjnego. Przedsiębiorstwa z tych sektorów dostarczają spółce połowę przychodów. Klientami Lumeny są m.in. Łódzki Zakład Energetyczny, Polkomtel, Vattenfall, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, Energetyka Kaliska, Górnośląski Zakład Elektroenergetyczny.

W kontekście planów ekspansji geograficznej warto wspomnieć, że w wolnej strefie ekonomicznej w Płocku działa spółka zależna Lumena Park, która świadczy usługi serwisowe głównie na potrzeby spółek PKN Orlen. Lumena posiada także spółki zależne na Ukrainie i w Rosji. Działalność tej drugiej została jednak ostatnio ograniczona. "Wpływa na to niekorzystny klimat polityczny" - tłumaczy Tadeusz Browarek.


TOP 200