Lokalne poszukiwania

Coraz więcej osób korzystających z wyszukiwarek internetowych chce pozyskać jedynie „lokalne” informacje, związane z instytucjami, firmami czy sklepami działającymi w pobliżu miejsca zamieszkania użytkownika. Wygląda na to, że geolokalizacja wyników wyszukiwania to kolejny etap rozwoju internetowych mechanizmów wyszukiwania.

Prawie jedna trzecia z 1,6 mld wpisywanych w wyszukiwarkach zapytań dotyczy regionalnych, związanych z miejscem zamieszkania użytkownika informacji – wynika z badania przeprowadzonego przez The Kelsey Group. Internauci szukają danych o lokalnych instytucjach, firmach, sklepach i zakładach pracy.

W Polsce niestety takich badań się nie prowadzi. ”Szczegółowo nie analizowaliśmy jeszcze zapytań pod kątem geolokalizacji - zaznaczył Artur Banach, prezes zarządu firmy NetSprint - Nie mamy jednak gwarancji, czy jeżeli ktoś wpisuje hasło „rowery”, to nie szuka jedynie lokalnych ofert. Być może nie potrafi poprawnie zadać zapytania.”

Zobacz również:

  • Google zapłacił miliardy za to, aby być domyślną wyszukiwarką na różnych urządzeniach

W Stanach Zjednoczonych sposób wyszukiwania uwzględniający lokalizację użytkownika zaczyna być coraz bardziej popularny. Zdaniem przedstawicieli The Kelsey Group, zwiększająca się grupa użytkowników korzystających z takiej formy wyszukiwania jest ważnym znakiem dla małych i średnich firm, które mogą z powodzeniem reklamować się przy wykorzystaniu płatnych odnośników. W ten sposób użytkownik np. z Chicago poszukujący restauracji, otrzyma w rezultatach wyszukiwania jedynie lokale znajdujące się w jego mieście, a miejscowe firmy znajdą się na pierwszych miejscach listy po wykupieniu reklamy w wyszukiwarce.

The Kelsey Group podkreśla, że 17% małych i średnich przedsiębiorstw posiadających szybkie łącze internetowe już w tej chwili korzysta z płatnych odnośników.

W Polsce taka forma promocji też staje się coraz bardziej popularna. „Wartość tego rynku z całą pewnością rośnie, wzrasta też świadomość reklamodawców i skuteczniej korzystają z możliwości, jakie stwarza link sponsorowany - zaznaczył Artur Banach z firmy NetSprint - W tej chwili mamy kilka zapytań miesięcznie od reklamodawców, którzy są zainteresowani geotargetowaniem.”

NetSprint przymierza się do uruchomienia funkcji geolokalizacji, ale jak na razie do daleka przyszłość. Wcześniej pojawi się możliwość przeszukiwania samej zawartości sklepów czy artykułów. Wpisując poszukiwane zagadnienie i miejsce, skąd chcemy pozyskać informacje (np. magazyny internetowe, aukcje, sklepy itp.), dostaniemy bardzo precyzyjny wynik.

”Za pół roku, może za rok pojawi się taka opcja w wyszukiwarce NetSprint” - zdradził Internet Standard Artur Banach.

Po uruchomieniu takiej opcji, wzrosną możliwości dla reklamodawców. Właściciele poszczególnych przedsięwzięć komercyjnych będą mogli precyzyjniej dotrzeć za pomocą płatnych odnośników do internautów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200