Logistyka odzysku wkracza na scenę

- Tak, szczególnie w mniejszych firmach nie ma osoby, która wiedziałaby o obowiązkach i szansach dla firmy związanych z logistyką odzysku. Inaczej sytuacja wygląda w większych firmach. Tutaj niekiedy nawet zdarzają się menedżerowie do spraw środowiska. To jednak nie więcej niż 20% firm. W pozostałych przypadkach do spraw tych oddelegowane są osoby na stanowiskach starszych specjalistów; dużo jest na przykład specjalistów BHP... To dowodzi, że raczej spycha się zagadnienie na boczny tor. Duża część firm po prostu unika tematu, nie płacąc opłaty produktowej ani nie zapewniając odzysku i recyklingu. W wielu wypadkach wynika to z nieświadomości i braku znajomości obowiązujących przepisów.

Ożywienie wokół logistyki odzysku ma miejsce na wiosnę, a dokładnie około 31 marca, kiedy to do urzędów marszałkowskich muszą spłynąć stosowne sprawozdania od firm. Wtedy temat gości też w mediach. Potem sytuacja się uspokaja. Nieustannie trwa edukacja, szczególnie ta na poziomie segregacji odpadów. Cały czas mamy więc raczej w przypadku logistyki odzysku do czynienia z etapem kształtowania postaw, wczesnym stadium budowy schematu.

A czy na rynku jest odpowiednia liczba specjalistów, którzy pomogliby firmom w tej przemianie? Nie. Logistyką odzysku i ekologistyką zajmuje się w kraju naukowo około 10 osób. Zapotrzebowanie na rynku jest bardzo duże, ale nie ma kadr. Prowadzę dwa wykłady na Akademii Ekonomicznej oraz w Międzynarodowej Wyższej Szkole Logistyki i Transportu we Wrocławiu, z "Ekologistyki" i "Recyklingu opakowań", ale to wszystko bardzo mało. Co ciekawe, tematu nie podejmują także firmy doradcze

Zobacz również:

  • GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
  • Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
  • International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO

- być może to kwestia trudności materii. Sam schemat odzysku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest bardzo skomplikowany...

Reverse logistics bywa niekiedy postrzegane jako wymiatanie, czyszczenie kanału pod nowe zamówienia. Czy to dobra interpretacja?

- Tak, logistyka odzysku jest związana z tworzeniem wartości dodanej - w powrotnym kierunku w stosunku do pierwotnych procesów.

Jakie są wyróżniki dobrej i złej reverse logistics, jakie firmy przodują i można postrzegać je jako wzór?

- Na tym rynku jesteśmy na etapie podobnym do etapu tworzenia nowych technologii. Wszystko jest jeszcze bardzo kosztowne, korzyści obiecujące, ale wcale nie tak pewne. Wiele jest eksperymentowania. Trudno powiedzieć, jakie rozwiązania sprawdzą się w dłuższym czasie.

Z drugiej strony ten, kto teraz wchodzi w obszar logistyki odzysku, jest jeszcze pionierem i należy do tej ścisłej czołówki, która pierwsza spijać będzie śmietankę korzyści obiecywanych przez logistykę odzysku.

Można zaobserwować też i złe przypadki. Wynikają z braku świadomości i najczęściej dowodzą potrzeby całkiem podstawowej edukacji. Poważnie nadwerężyć schemat odzysku może na przykład wprowadzenie przez firmę opakowania z elementami utrudniającymi albo uniemożliwiającymi recykling. Mozolnie konstruowany łańcuch zacina się, ponieważ np. ze względów marketingowych firma postanowiła opatrzyć butelkę przyciągającym uwagę, a zarazem całkiem niemożliwym do odzysku detalem.

Czy funkcjonuje już jakaś spójna wizja firmy podchodzącej do zagadnienia w sposób strategiczny, wzór przedsiębiorstwa potrafiącego dzięki dobrym praktykom wyróżnić się na rynku, przekuć ten obowiązek w jakąś wartość?

- Najważniejsze korzyści płynące dla firmy z logistyki odzysku to zmiana, doskonalenie procesów i generowanie długofalowych korzyści, takich jak przewaga konkurencyjna, umiejętność obsługi klienta w zakresie zwrotów i reklamacji. Opanowanie zagadnienia to także zapewnienie firmie zgodności z obecnymi i przyszłymi wymogami prawnymi. Część wytycznych nie ma charakteru obligatoryjnego, ale z czasem niewątpliwie takiego charakteru nabierze. W tej sytuacji lepiej nauczyć się zawczasu.

Logistyka odzysku w HP

Piotr Mękarski, manager ds. ochrony środowiska, HP Polska

Logistyka odzysku jest częścią łańcucha dostaw w HP. Firma stawia sobie za cel udostępnienie klientom na całym świecie usług zwrotu i recyklingu naszych produktów. Jest to integralna część naszej strategii biznesowej. Zespół ds. doskonalenia złomowania produktów (product end-of-life leadership team) wdraża programy recyklingu w całym przedsiębiorstwie. Dzięki kreatywnym strategiom recyklingu uzyskujemy wyniki lepsze od tych, które są wymagane przepisami prawa, co przynosi korzyści zarówno naszemu przedsiębiorstwu, jak i środowisku.

HP zdaje sobie sprawę, że istnieje wiele opcji postępowania z produktami po zakończeniu okresu ich użytecznej eksploatacji. Oprócz usług recyklingu, firma oferuje usługi przyjmowania starych produktów jako części zapłaty za nowe, usługi leasingu produktów oraz produkty regenerowane.

HP prowadzi recykling sprzętu komputerowego i drukarek od 1987 r. W 1991 r. uruchomiliśmy program pod nazwą Planet Partners™, organizujący zwrot i recykling kaset do drukarek HP LaserJet. Następnie program został rozszerzony na wkłady do drukarek atramentowych HP oraz sprzęt komputerowy. Celem przedsięwzięcia jest zmniejszenie szkodliwości tych produktów dla środowiska, minimalizacja ilości odpadów składowanych na wysypiskach oraz udostępnienie klientom wygodnej i przyjaznej dla środowiska opcji pozbywania się produktów po zakończeniu ich eksploatacji.

HP ustanowił ogólnoświatowe standardy recyklingu do zarządzania wycofywaniem z eksploatacji sprzętu komputerowego. Standardy te mają na celu zapewnienie jednolitego zarządzania materiałami pozostającymi po zakończeniu eksploatacji, prowadzonego przez dostawców HP na naszą rzecz, a także wyznaczenie surowych kryteriów zarządzania siłą roboczą przez naszych dostawców.

Standardy recyklingu sprzętu HP wymagają, aby partnerzy współpracujący z nami w tym zakresie:

  • ponownie wykorzystywali, odzyskiwali oraz podawali recyklingowi materiały i komponenty;
  • nie dopuszczali do eksportu materiałów bez aprobaty HP;
  • magazynowali i przetwarzali materiały w sposób zapobiegający uwalnianiu szkodliwych substancji do środowiska;
  • prowadzili rozliczenia przetwarzanych materiałów;
  • stosowali się do "Kodeksu postępowania dostawców" HP;
  • umożliwiali HP przeprowadzanie kontroli w celu zapewnienia przestrzegania standardów recyklingu.

Nowy program działa obecnie w 45 krajach na całym świecie. W 2006 r. w ramach tego programu zgromadzono ok. 75000 ton zużytych produktów. Od 1987 r. zebraliśmy ponad 420000 ton, a do roku 2007 zamierzamy uzyskać 500000 ton produktów elektronicznych i materiałów eksploatacyjnych.

HP ma jeden z największych łańcuchów dostaw w branży informatycznej, w związku z czym ma duże możliwości, jednak z drugiej strony ponosi odpowiedzialność w zakresie podnoszenia standardów z odpowiednim wyprzedzeniem w całym łańcuchu dostaw związanych z produktami. Ponieważ współpracujemy z tysiącami dostawców, podchodzimy do tego zagadnienia w sposób strategiczny. Wprowadzając "Kodeks postępowania dostawców", wymagamy od naszych dostawców spełnienia oczekiwanych przez nas standardów, które będą się przyczyniać do ochrony środowiska naturalnego.


TOP 200