Logistyka dla sukcesu

Na skutek podwyższonej wydajności przeładunkowej magazynu centralnego, dodatkowej obniżce ulegają koszty przeładunku, przypadające na jednostkę magazynową.

Jak wynika z rys. 5, automatyczne magazyny wysokiego składowania są bardziej ekonomiczne niż magazyny konwencjonalne, ale dopiero w przypadku wyższych pojemności magazynowych. Zautomatyzowane magazyny wysokiego składowania stanowią przykład zastosowania bardziej racjonalnej techniki, której eksploatacja przynosi wydatne oszczędności dopiero w przypadku wykorzystania jej w ramach wielkich centrów logistycznych.

Inną, dalszą możliwością powiązania funkcji, a co za tym idzie racjonalizacją, jest przeniesienie kompletacji zleceń klientów ze stacji dystrybucyjnych lub pojazdów dostawczych do centrum logistycznrgo.

Rozmiar osiąganych oszczędności drogą łączenia funkcji w ramach centrów logistycznych jest bardzo zróżnicowany w zależności od przypadku. W przypadku analizowanego przykładu domu handlowego stwierdzono, że za sprawą rezygnacji z 10 magazynów na korzyść jednego centrum logistycznego osiągnięto obniżkę o 15% kosztów zakładowych w ramach centrów logistycznych, których udział w całkowitych kosztach logistycznych sięga zazwyczaj 50-60%.

Łączenie operacji dystrybucyjnych

Przez połączenie wielu pojedynczych wysyłek w kilka większych przesyłek, przechodzących poprzez jedno lub wiele centrów logistycznych, które wysyła się do klientów bezpośrednio lub przy udziale stacji dystrybucyjnych, można w znaczny sposób obniżyć liczbę transportów wysyłkowych, a więc tym samym częstotliwość wysyłek. Pozwala to na podwyższenie ilości towaru, przypadającej na jedną przesyłkę.

Dla potrzeb przewozów dalekiego zasięgu z centrum logistycznego do stacji dystrybucyjnych lub klientów hurtowych można użyć - tak jak w przypadku dostaw - znormalizowanych środków przenoszenia ładunków (pojemników, palet, kontenerów ISO) oraz włączyć pojazdy transportowe o większej ładowności i mniejszych kosztach transportowych. Pozwala to na lepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowej i równomierne obłożenie pojazdów zadaniami transportowymi. Zmniejszeniu ulega również udział ładunków cząstkowych.

Dla realizacji wysyłek towarów ze stacji dystrybucyjnych do poszczególnych klientów, a więc wykonania dystrybucji przestrzennej, można wykorzystać potencjał odpowiednio przygotowanych spedytorów regionalnych. Przez połączenie przejazdów na trasie, w ramach której obsługuje się kilka przedsiębiorstw, możliwe jest osiągnięcie dalszych efektów łączenia ładunków i optymalizacji tras przejazdu, co prowadzi z kolei do znacznego odciążenia sfery przewozów bliskiego zasięgu.

Wspomniane powyżej efekty łączenia ładunków w sieci dystrybucyjnej konfrontowane są jednak, w sytuacji zmniejszania się liczby centrów logistycznych, z faktem wydłużania się dróg transportów dalekiego zasięgu. Ten negatywny efekt prowadzi do ogromnego przeciążenia autostrad i dróg komunikacji międzynarodowej, o ile przewozy nie odbywają się w ramach transportu kolejowego lub kombinowanego. Centra logistyczne, patrząc z perspektywy gospodarki narodowej, stają się z tego też względu dopiero wtedy inwestycjami rentownymi, kiedy infrastruktura komunikacyjna jest dostosowana do zmieniających się potrzeb.

Zależność kosztów dystrybucji od liczby centrów logistycznych przedstawiono dla analizowanego przykładu logistyki domów towarowych na rys. 4. W tym przypadku koszty dystrybucji do filii domu towarowego przy obsłudze realizowanej tylko przez jedno centrum logistyczne, zamiast przez 10 zdecentralizowanych magazynów regionalnych, zwiększają się o więcej niż współczynnik 3. Ich udział w całkowitych kosztach logistycznych wzrasta tym samym z ok. 4 do ok. 14%. Jak przedstawia to krzywa przebiegu funkcji całkowitych kosztów logistycznych (rys. 4), znaczna część oszczędności, osiągniętych poprzez utworzenie jednego lub kilku centrów logistycznych, pochłonięta zostaje przez wzrost kosztów dystrybucyjnych. Nie uwzględniono przy tym jednak potencjalnych możliwości obniżki kosztów przy zastosowaniu nowych stawek przewozowych lub przy częściowym przeniesieniu drogowych transportów dalekiego zasięgu do sfery przewozów kolejowych.

Podsumowanie

Generalnie stwierdzić należy:

  • Przy malejącej liczbie centrów logistycznych można zredukować częstotliwość operacji wysyłki oraz w większym stopniu wykorzystać bardziej racjonalne możliwości transportu oraz lepsze formy organizacji dystrybucji.

  • Wzrost odległości przewozowych może w przypadku obsługi rozległego obszaru przez jedno centrum logistyczne prowadzić do tego, że mimo malejącej częstotliwości przewozów transportowych, koszty dystrybucji, przy zmniejszającej się liczbie centrów logistycznych, ulegną zwiększeniu.

  • Centra logistyczne mogą przynosić bardzo znaczne oszczędności w przypadku wdrożenia w ramach istniejącej struktury logistycznej zdecentralizowanej konfiguracji organizacyjnej oraz pod warunkiem postawienia właściwych wymogów wydajnościowych i jakościowych.

    Wielkość osiąganych oszczędności zależy jednak w istotny sposób od optymalnej organizacji i racjonalnych zasad działania centrum logistycznego i struktury systemu logistycznego, w ramach którego funkcjonuje centrum logistyczne.

    Poza redukcją kosztów centra logistyczne umożliwiają osiągnięcie poprawy poziomu obsługi i jakości logistycznej, które to cele w ramach zdecentralizowanych struktur bez udziału ww. centrów kompetencyjnych byłyby celami nie do zrealizowania.

    Do osiągnięcia oszczędności i poprawy poziomu obsługi logistycznej przyczynić się może ponadto włączenie do realizacji zadań kwalifikowanego usługodawcy logistycznego, jako użytkownika centrum logistycznego oraz innych wyraźnie określonych, funkcjonalnych wydziałów w ramach łańcucha logistycznego. Usługodawca logistyczny oferuje obok swej kompetencji również możliwość eksploatacji centrum logistycznego jednocześnie przez inne, zainteresowane tym przedsiębiorstwa, co pozwala na osiągnięcie dalszych, synergicznych efektów działalności centrów logistycznych.


  • TOP 200