Logistyka dla sukcesu

Niezależnie od optymalizacji przepływu towarów za pomocą parametrów strukturalnych istnieje możliwość przesyłania potoków towarowych o największym natężeniu w systemie bezpośrednim.

Inne możliwości optymalizacji wynikają ponadto z podziału funkcji w relacjach między punktami przeładunkowymi a centrami logistycznymi. Podział ten dotyczy funkcji, takich jak:

  • rozdział zasobów magazynowych na centra logistyczne i stacje dystrybucyjne, zlokalizowane w pobliżu odbiorcy

    lub

  • kompletacja i wstępne sortowanie przesyłek w ramach centrum logistycznego wg punktów przeładunku, tras przejazdu i klientów (odbiorców).

    W przypadku posiadania wystarczających informacji na temat zakładanego poziomu wydajności oraz uwarunkowań ramowych istnieje możliwość modelowego, odzwierciedlającego rzeczywistość generowania optymalnych struktur logistycznych za pomocą programów komputerowych. Tego rodzaju symulacyjny model pozwala przy użyciu zmieniających się parametrów na wygenerowanie optymalnych systemów logistycznych. Warunkiem tworzenia tych systemów jest posiadanie odpowiednich wzorców obliczeniowych dla liczbowego opisu relacji między pożądanym poziomem wydajności a parametrami wydajności w strukturach określonego systemu. Największe trudności przedstawia tutaj zbudowanie optymalnej struktury oraz sama organizacja centrów logistycznych. Na poziom kosztów zakładowych w ramach centrów logistycznych największy wpływ mają ogólne koszty logistyczne składowanych towarów.

    Funkcje centrów logistycznych

    W ramach centrów logistycznych dochodzi do łączenia usług logistycznych z usługami innego typu.

    Wydziały operacyjne zamkniętych centrów logistycznych znajdują się w kompleksie przynależących budynków, który ograniczony jest określoną powierzchnią przeładunkowo- transportową (komunikacyjną).

    Otwarte centra logistyczne składają się z wielu zabudowanych kompleksów wraz z otoczeniem komunikacyjnym, siecią dróg i połączeń z drogami publicznymi, wodnymi oraz połączeniem z towarowymi portami lotniczymi. Otwarte centra logistyczne funkcjonują z reguły jako instytucje ogólnodostępne. W skład tych organizmów wchodzą bowiem same centra logistyczne oraz jednostki organizacyjne różnych przedsiębiorstw, zwłaszcza przedsiębiorstw zajmujących się przeładunkiem towarów, przedsiębiorstw spedycyjnych i innych usługodawców logistycznych.

    Typowymi przykładami otwartych centrów logistycznych są dworce kolejowe, porty lotnicze, porty żeglugi śródlądowej i dalekomorskiej. Innymi formami otwartych centrów logistycznych, których znaczenie ciągle rośnie, są centra przeładunku i transportu towarów GVZ. Centra przeładunkowo- transportowe, lokalizowane zazwyczaj na peryferiach wielkich aglomeracji miejskich, stanowią podstawę organizacji tzw. logistyki miejskiej (City-Logistik).

    Większość centrów logistycznych oferuje realizację standardowych usług logistycznych:

    - składowanie

    - kompletacja zamówień

    - przeładunek towarów transferowych.

    Poza tymi standardowymi usługami logistycznymi wiele centrów logistycznych przejmuje realizację wielu innych funkcji i usług uzupełniających w logistycznym łańcuchu procesów.

    Zaliczyć do nich można:

    - zabezpieczenie jakości

    - obróbkę towarów

    - pakowanie

    - prace montażowe

    - usługi naprawcze

    - przejmowanie zwrotów

    - obsługę reklamacji

    - czyszczenie opakowań zwrotnych

    - transformację odpadów i inne.


  • TOP 200