Logistyka dla sukcesu
- Timm Gudehus,
- 14.10.1996
2. Systemy dwustopniowe
Jeżeli usługa dotyczy kilku miejsc dostaw z wielu, daleko oddalonych źródeł w ilościach, które nie pozwalają w relacji bezpośredniej na wypełnienie większych środków transportowych, wskazane jest zastosowanie dwustopniowej struktury logistycznej z przepływem materiałów przez punkty przeładunkowe, funkcjonujące w formie stacji zbiorczych, znajdujących się w pobliżu punktów wysyłkowych.
Jeżeli obsługa dotyczy większej liczby oddalonych od siebie odbiorców, obsługiwanych z kilku źródeł w ilościach, które nie pozwalają w relacji bezpośredniej na wypełnienie większych środków transportowych, to towar przepływa w bardziej optymalny sposób przez punkty przeładunkowe - usytuowane na obszarze potencjalnych stacji docelowych.
3. Systemy trójstopniowe
W przypadku obsługi wielu odbiorców przez większą liczbę daleko oddalonych od siebie nadawców w ilościach, które nie pozwalają w realizacji bezpośredniej na wypełnienie większych środków transportowych, to optymalną strukturą okazuje się trójstopniowa struktura logistyczna. Zbiorcze punkty przeładunkowe znajdują się w pobliżu nadawców towaru, dystrybucyjne punkty przeładunkowe zlokalizowane są natomiast w pobliżu odbiorców. Między punktami zbiorczymi a punktami dystrybucyjnymi kursują transporty dalekiego zasięgu, w ramach których przewożone są towary od wielu nadawców do wielu odbiorców.
W ramach dwustopniowych systemów logistycznych dąży się do obniżki kosztów transportu poprzez łączenie transportów w punktach zbiorczych i dystrybucyjnych, dobór najbardziej optymalnego środka transportu, organizację transportów dalekiego zasięgu z ładunkiem powrotnym, kombinację punktów zbiorczodystrybucyjnych oraz daleko idącą optymalizację przejazdów transportowych. Punkty przeładunku towarów, w ramach których z reguły nie występuje składowanie zapasów, służą w pierwszym rzędzie do przeładunku towarów i łączenia transportów.
Daleko idącą obniżkę kosztów logistycznych wraz z istotną poprawą poziomu obsługi dostaw osiągnąć można przez łączenie dodatkowych funkcji logistycznego łańcucha procesów w ramach centrów przeładunkowych lub centrów logistycznych.
W przypadku zdecentralizowanej struktury organizacyjnej następuje połączenie w ramach centrów przeładunkowych i logistycznych funkcji przeładunkowych z funkcjami składowania i kompletacji towarów, bez potrzeby przechodzenia do systemu wyższego stopnia.
4. Systemy cztero- i wielostopniowe
W przypadku mocno scentralizowanej struktury organizacyjnej, przedstawionej na rys. 2, wprzęga się w odpowiednie miejsca między stacje zbiorcze a stacje dystrybucyjne jedno lub kilka multifunkcjonalnych centrów logistycznych, działających w formie stacji przekaźnikowych. W ten sposób powstają cztero- i wielostopniowe systemy logistyczne.
Optymalizacja struktury systemu
W przypadku ściśle określonej struktury organizacyjnej systemu całkowite koszty logistyczne określane są przez takie wskaźniki wydajności, jak:
- liczba i lokalizacja dostawców
- liczba i lokalizacja klientów
oraz przez zakładany docelowy poziom obsługi. W sytuacji podwyższonych wymogów dotyczących wydajności, określonych uwarunkowań ramowych oraz konieczności wysokiego poziomu obsługi system logistyczny zoptymalizować można poprzez kombinację parametrów strukturalnych.
Strukturalnymi parametrami systemu logistycznego są: