Linux szyty na miarę

Odciążyć pracowników

W Reebok Poland zbieranie zamówień wstępnych na kolekcje rozpoczyna się dwa sezony przed ich planowanym wprowadzeniem na rynek. Klienci dostarczają dane w formie plików Excel, które są następnie eksportowane do stworzonego przez Cavern systemu Comtar. Po agregacji dane przekazywane są do głównego systemu firmy - SAP R/3, w którym odbywa się globalne planowanie produkcji. "System SAP R/3 wykorzystywany w europejskim centrum logistycznym Reebok w Rotterdamie sprawdza się przy koordynacji zamówień i planowaniu produkcji globalnej. Na nasze lokalne potrzeby jego przydatność jest bardzo ograniczona" - mówi Robert Gadomski, kierownik działu IT w Reebok Poland SA w Warszawie.

Linux szyty na miarę

Schemat działąnia systemu Comtar w Reebok Poland SA

Gdy plan jest gotowy, potwierdzenia zamówień wstępnych z R/3 są eksportowane do systemu Comtar. W kolejnych miesiącach poprzedzających sezon polskie przedstawicielstwo Reeboka uzgadnia jeszcze z centralą dane słownikowe, kody kreskowe itp. Gdy rozpoczyna się sprzedaż, towar z nadchodzących dostaw automatycznie jest rozdzielany przez system Comtar pomiędzy klientów według ustalonego wcześniej harmonogramu miesięcznego. System dba o to, by zarezerwowany towar nie został omyłkowo sprzedany komuś innemu w ramach uzupełnień. Umożliwia również w granicach ustalonych harmonogramami alokowanie napływających dostaw wg ważności klienta dla firmy. Te same narzędzia pozwalają także na kierowanie ofert specjal- nych na wybrane asortymenty do określonej grupy klientów. Fakturowanie odbywa się w brytyjskim systemie finansowym Sovereign, używanym przez Reebok Poland od dawna. Kilka lat temu był to jedyny dostępny w Polsce system uwzględniający podział sprzedaży ze względu na rozmiary.

Oprócz możliwości składania zamówień uzupełniających i śledzenia stanu ich realizacji, klienci korzystający z systemu internetowego Reebok Poland otrzymują pakiet usług dodatkowych, z których podstawową jest szczegółowa historia współpracy: zamówień, potwierdzeń, dostaw, a także informacji o wzajemnych rozliczeniach: fakturach, korektach, nie uregulowanych płatnościach oraz zobowiązaniach, których termin jeszcze nie zapadł. Ponadto mogą pobrać z systemu dane słownikowe: nazwy towarów, kody kreskowe itp. do własnych systemów sprzedaży, dzięki czemu nie trzeba ich wprowadzać ręcznie. Za pośrednictwem systemu można też składać i śledzić status wniosków reklamacyjnych. "Wbrew wcześ-niejszym założeniom z internetowego systemu zamówień korzystają przede wszystkim duzi klienci. Obecnie jest ich około 30, jednak liczba ta stale rośnie. Ponieważ już przy tej skali odciążenie działu handlowego i finansowego jest odczuwalne, zastanawiamy się nad sposobami zachęcenia pozostałych klientów do korzystania z systemu" - tłumaczy Robert Gadomski. Łącznie Reebok posiada ok. 200 klientów.

Bezpieczeństwo na dwa serwery

System obsługi zamówień Reebok Poland składa się z dwóch części. Serwer z główną bazą danych działa w sieci lokalnej Reebok. Ze względów bezpieczeństwa klientom udostępniany jest jednak oddzielny serwer - pracujący w siedzibie Cavern. Z tych samych powodów serwer po stronie Cavern przechowuje tylko najbardziej niezbędne dane słownikowe i prostą logikę związaną z weryfikacją poprawności formularzy. Wszelkie dane, w tym informacje o dostępności asortymentu i dane finansowe są przechowywane na serwerze znajdującym się w Reeboku i na żądanie przesyłane z tego serwera do serwera internetowego. Oba serwery są od siebie odseparowane przez firewalle i systemy wykrywania włamań. "Dzięki takiej konstrukcji czujemy się znacznie bezpieczniej" - konstatuje Robert Gadomski. Oba serwery są własnością dostawcy, który zarządza również ich pracą.

Cavern, który od lat zajmuje się technologiami internetowymi, zdecydował się zbudować system dla Reebok Poland na platformie Linux. "Od początku zamierzaliśmy oddać system dostawcy w zarządzanie, dlatego nie interesowały nas ani platforma, ani użyta technologia. Linuxa traktujemy tak, jak każde inne rozwiązanie informatyczne" - twierdzi główny informatyk Reebok Poland. Logika biznesowa została zawarta w aplikacji napisanej w C++, współpracującej z bazą Sybase iAnywhere. Za dynamiczne wyświetlanie stron WWW odpowiada serwer Apache wraz z modułami PHP 4. Pracownicy Reebok posługują się cienkim klientem dla Windows, a klienci firmy korzystają z systemu poprzez przeglądarkę.

Zapis projektu

Wdrożenie: System obsługi zamówień na sezonowe kolekcje odzieży w Reebok Poland

Cel: Uproszczenie wymiany danych z kontrahentami, odciążenie działu handlowego i finansowego

Technologie: System Comtar: aplikacja stworzona z wykorzystaniem C++ i narzędzi PHP 4 działa na platformie Red Hat Linux i współpracuje z bazą danych Sybase iAnywhere; oprogramowanie klienckie: pracownicy Reebok Poland - cienki klient dla Windows, klienci Reebok - standardowa przeglądarka WWW

Czas trwania: 18 miesięcy

Wykonanie: Cavern sp. z o.o. przy współpracy działu IT Reebok Poland

Osoby odpowiedzialne: Tomasz Mierzejewski, Cavern; Robert Gadomski, kierownik działu IT w Reebok Poland SA


TOP 200