Liderzy Miejskich Innowacji wyłonieni podczas konferencji Miasto 2.0

Celem konferencji Miasto 2.0 - Smart City oraz konkursu "Lider Miejskich Innowacji" jest promowanie wykorzystania technologii informacyjnych do poprawy wydajności i jakości usług oferowanych mieszkańcom. Do finału konkursu trafiło 12 organizacji, spośród których jury wskazało zwycięzcę. Przyznane zostały także trzy wyróżnienia.

Redakcja Computerworld propaguje dobre praktyki w cyfrowej transformacji polskich miast oraz wymianę wiedzy między innowatorami z różnych zakątków kraju. Jury konkursu "Lider Miejskich Innowacji" wskazało miasta i jednostki organizacyjne, które w najpełniejszy sposób realizują założenia koncepcji Smart City. Oto zwycięzcy!

Pionierskie rozwiązania w polskim samorządzie

Podczas II edycji konkursu zwycięzcą została jednostka organizacyjna stolicy Dolnego Śląska - Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu. Miejsce na podium zapewniły CUI trzy zgłoszone projekty: oprogramowanie wspierające składanie i obsługę wniosków w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, Platforma Informacyjno-Płatnicza (PLIP) oraz Oprogramowanie dla Punktów Nieodpłatnej Pomocy Prawnej – NPP.

Zobacz również:

Dzięki aplikacji dedykowanej obsłudze projektów Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego mieszkańcy miasta uzyskali możliwość elektronicznego składania wniosków oraz śledzenia ich procesowania na portalu otwartych danych. Z punktu widzenia urzędu miasta oprogramowanie uporządkowało prace związane z budżetem partycypacyjnym oraz zredukowało ich koszty oraz czas obsługi. PLIP jest z kolei elektronicznym kanałem regulowania należności wobec miasta. Dzięki tej przypominającej sklep internetowy webowej aplikacji, mieszkańcy Wrocławia mogą w wygodny sposób uiszczać opłaty i podatki, dodając je do koszyka i przechodząc do płatności online. Ostatni ze zgłoszonych projektów - Oprogramowanie dla Punktów Nieodpłatnej Pomocy Prawnej – wspiera realizację postanowień Ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 roku o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej. Korzystając z aplikacji, mieszkańcy mogą wybrać na mapie jeden z 25 punktów pomocy prawnej, sprawdzić dostępne terminy oraz zapisać się na spotkanie bez konieczności wychodzenia z domu.

Dodać należy, że CUI we Wrocławiu nie jest zwykłym wydziałem teleinformatyki w strukturach miasta. Nazwa jednostki wskazuje na jej charakter – to centrum usług wspólnych. Podstawową zaletą tego rozwiązania jest możliwość rozwijania kompetencji pracowników i ich specjalizacji, co w przypadku wielu informatyków rozsianych po różnych jednostkach nie byłoby możliwe.

"Informatyk w jednostce ma szeroką wiedzę, ale bardzo płytką. CUW pozwala na specjalizację - mam np. pracowników od baz danych czy od sieci" - mówi Dariusz Jędryczek, dyrektor CUI we Wrocławiu. Kompetencje przekładają się z kolei na większą wydajność oraz oszczędności. Przykład? "Jeżeli moi ludzie rocznie pracowali przy projekcie ITS wartym 110 mln zł, poświęcając na to ok. 1 tys. godzin, i założymy, że koszt ich pracy wynosi X, to za zatrudnienie zewnętrznego konsultanta o analogicznych kompetencjach zapłaciłbym 4-5 razy tyle. Od 0,5 mln do ok. 2 mln zł oszczędności mieliśmy rocznie tylko na tym projekcie. To są oszczędności! Tak jak mówi skarbnik - one do kasy nie wpadają, ale nie są wydawane. Buduję przede wszystkim centrum kompetencyjne" – podkreśla Jędryczek.

Działające od 1 stycznia 2014 roku CUI we Wrocławiu przecierało szlaki innym polskim samorządom – do końca ubiegłego roku nie istniała infrastruktura prawna, sankcjonująca możliwość powoływania CUW przez JST. Niezbędne przepisy weszły w życie dopiero w styczniu br. Wrocław nie tylko realizuje zwycięskie, innowacyjne projekty Smart City, ale i robi to w nowoczesnej, wydajnej formule organizacyjnej.

Zasłużone wyróżnienia

Jury konkursu "Lider Miejskich Innowacji" uhonorowało także trzy inne organizacje. Specjalne wyróżnienia przyznane zostały Miastu Stołecznemu Warszawa, Urzędowi Miejskiemu w Gdańsku oraz Zarządowi Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.

Warszawa zawdzięcza wyróżnienie przygotowaniu wyposażonego w API portalu otwartych danych, systemowi elektronicznej rekrutacji pracowników "eRekrutacje" oraz - w szczególności - aplikacji mobilnej Warszawa 19115. Platforma ta umożliwia poszerzenie dostępnych kanałów komunikacji mieszkańców z Urzędem Miasta i jego jednostkami organizacyjnymi. System 19115 to pojedynczy punkt kontaktu (Single Point of Contact), generujący wartość dodaną z połączenia systemów Call Center, CRM oraz rozbudowanej bazy wiedzy na temat procesów administracyjnych na różnych szczeblach administracji.

Stolica Pomorza zgłosiła projekty "Otwarty Gdańsk" oraz "Mapa porządku". Otwarte dane w ramach pierwszego z projektów "są udostępniane w formie ciągłej, bez żadnego rejestrowania się. Są one kompletne i gotowe do przetwarzania w kodzie maszynowym” – podkreśla Barbara Szymańska, dyrektor Biura Informatyki gdańskiego magistratu. "Mapa porządku" jest narzędziem umożliwiającym mieszkańcom przesyłanie w wygodny sposób zgłoszeń dotyczących zachowania czystości w mieście.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie wystartował w konkursie z projektami dotyczącymi oświetlenia. Są to: „SOWA - Energooszczędne oświetlenie uliczne” oraz pilotażowy projekt modernizacji oświetlenia ulicznego i rozbudową warstwy telemetrycznej, stworzeniem systemu sterowania i instalacji PV. Celem obu jest redukcja kosztów oświetlenia oraz poprawa bezpieczeństwa w mieście.