Liczy się wytrwałość

Jakie firmy kochają amerykańscy inwestorzy? Które rynki rozwijają się i wzbogacają? Jaka jest recepta na systematyczny wzrost przychodów, zysków i cen akcji?

Jakie firmy kochają amerykańscy inwestorzy? Które rynki rozwijają się i wzbogacają? Jaka jest recepta na systematyczny wzrost przychodów, zysków i cen akcji?

Świat nie kończy się na Google, Microsofcie i Apple. Nie kończy się nawet na pierwszej setce największych światowych firm technologicznych. Zestawienia typu "25 najszybciej rosnących spółek technologicznych" rzadko zapełniają firmy wspominane w serwisach informacyjnych. Firmy, o których czytelnik dowiaduje się często dopiero z informacji typu "Microsoft przejął firmę Z". Poniższy tekst dowodzi, że nie ma jednej, sprawdzonej recepty na sukces. Jedyną może cechą wspólną opisanych poniżej krótko firm jest wieloletnia wytrwałość ich menedżerów pomimo niesprzyjających wydawałoby się warunków, przejściowych załamań, braków zysku, czy dużych klientów. Wybierając firmy do tego krótkiego przeglądu szukaliśmy stabilnego, systematycznego wzrostu cen akcji na Nasdaq w okresie co najmniej dwóch lat, popartego konkretnymi przychodami i zyskami, wychodząc z założenia, że czasy wszelkich gorączek już za nami i warto przyjrzeć się tym, na których produkty klienci chętnie wydają pieniądze. Jakie więc firmy kochają amerykańscy inwestorzy?

Illumina (ILMN)

242% - wzrost cen akcji w ciągu dwóch lat

185 mln USD - roczne przychody w 2006 r.

40 mln USD - zysk w 2006 r.

http://www.illumina.com

Illumina zajmuje się rozwojem systemów i narzędzi przeznaczonych do prowadzenia analiz genetycznych. Firma została założona w 1998 r. przez grupę naukowców z Uniwersytetu Tufts, osoby prywatne i inwestora venture capital CW Group. Technologia BeadArray będąca podstawą jej działania opracowana została przez Dawida Walta, jednego z założycieli firmy, a inwestorowi udało się wynegocjować licencję na jej wyłączne wykorzystanie. Klienci Illuminy to ośrodki badań genetycznych, firmy farmaceutyczne, ośrodki akademickie, organizacje zajmujące się prowadzeniem badań klinicznych i przeprowadzaniem testów genetycznych oraz firmy biotechnologiczne. Zróżnicowanie genetyczne, funkcje genów, leki zaprojektowane indywidualnie dla każdego chorego, leczenie w oparciu o badania genetyczne, medycyna molekularna - to hasła kluczowe. Illumina weszła na giełdę w lipcu 2000 r. Pierwszy znaczący kontrakt z Glaxo-SmithKline podpisała w maju 2001 r. W styczniu br. firma zakończyła przejęcie firmy Solexa, która rozwija technologie analiz genetycznych.

NII Holdings (NIHD)

221% - wzrost cen akcji w ciągu dwóch lat

2,4 mln USD - roczne przychody w 2006 r.

294 mln USD - zysk w 2006 r.

http://www.nii.com

NII Holdings (wcześniej Nextel International) dostarcza usługi cyfrowej komunikacji bezprzewodowej skierowane głównie do klientów biznesowych za pośrednictwem operatorów lokalnych na wybranych rynkach Ameryki Południowej. Firma działa m.in.w Meksyku, Brazylii, Argentynie i Peru. Dostarcza również specjalizowane, analogowe usługi radiowe w Meksyku, Brazylii, Peru i Chile. NII oferuje kilka nowoczesnych, nietypowych usług. Jedną z nich jest Nextel Direct Connect, cyfrowe radio działające w obie strony wbudowane w każdy telefon komórkowy Nextel. Usługa skierowana jest do firm mających zespoły inżynierskie, wsparcia czy sprzedaży, których członkowie często kontaktują się ze sobą, a dzięki tej usłudze mogą to robić łatwiej, częściej i taniej. Firma wykorzystuje technologię transmisji iDEN (integrated Digital Enhanced Network) opracowaną przez Motorolę z zamiarem dostarczenia mobilnych usług cyfrowych w pasmie 800 MHz.

aQuantive (AQNT)

193% - wzrost cen akcji w ciągu dwóch lat

442 mln USD - roczne przychody w 2006 r.

54 mln USD - zysk w 2006 r.

http://www.aquantive.com

Założony w 1997 r. aQuantive z siedzibą w Seattle to spółka macierzysta szeregu firm zajmujących się marketingiem cyfrowym. Najważniejsze spółki w grupie to Avenue A | Razorfish, Atlas i DRIVEpm. Pierwsza z nich to agencja interaktywna, zajmująca się m.in. analizą zachowań w sieci i kierowaniem reklam do odbiorców, których model zachowania odpowiada profilowi potencjalnego odbiorcy danego produktu czy usługi. Atlas jest dostawcą technologii umożliwiających prowadzenie ukierunkowanych kampanii. Natomiast DRIVEpm to coś w rodzaju internetowego domu mediowego, kupującego przestrzeń reklamową od dostawców treści i sprzedającego ją reklamodawcom. W ciągu ostatniego półtora roku aQuantive kupił wiele firm zajmujących się podobną działalnością. aQuantive jest firmą, która specjalizuje się w internetowych kampaniach brandingowych, których skuteczność jest trudniejsza do oceny niż skuteczność prostych kampanii produktowych. aQuantive opracował kilka metod, które wzbogaciły zestaw narzędzi dostępnych specjalistom od marketingu. Firma opracowała też metodę oceny wpływu kampanii online na zakupy metodą tradycyjną.

Salesforce.com (CRM)

192% - wzrost cen akcji w ciągu dwóch lat

497 mln USD - roczne przychody w 2006 r.

0,5 mln USD - zysk w 2006 r.

http://www.salesforce.com

Salesforce.com jest dostawcą usług aplikacyjnych, które umożliwiają współdzielenie informacji o klientach. Klienci firmy to zarówno małe, jak i bardzo duże firmy z całego świata. Usługi dostarczane są klientom za pośrednictwem przeglądarki internetowej, płatne w modelu subskrypcji, a cena zaczyna się na poziomie 70 USD za użytkownika miesięcznie. Firma została założona w 1999 r. przez Marca Benioffa, zajmującego wcześniej wysokie stanowisko menedżerskie w Oracle'u. Na początku 2007 r. liczba klientów sięgała prawie 30 tys., natomiast liczba użytkowników, korzystających z systemu w 14 wersjach językowych, kształtowała się na poziomie 646 tys. Flagowy produkt firmy, Salesforce CRM, umożliwia firmom śledzenie, zarządzanie i współdzielenie informacji na temat klientów, powiązanej z nimi sprzedaży, obsługi i wsparcia oraz operacji marketingowych. W kwietniu 2006 r. spółka przejęła Sendia, prywatną firmę działającą na rynku aplikacji mobilnych. Salesforce wciąż zmaga się z problemem zyskowności, która w 2006 r. była znacznie niższa niż rok wcześniej i chyba jeszcze nie znalazła pomysłu na sukces. Kilka lat temu akronim CRM robił dużą karierę w mediach i sporo amerykańskich korporacji zdecydowało się wdrożyć takie rozwiązania, ale z czasem okazało się, że korzyści - jak to w przypadku większości systemów informatycznych wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem - nie są oczywiste, a wiedzę na temat klientów - taką, która rzeczywiście przynosi zyski i widoczne efekty - jest trudno wydestylować z umysłów pracowników, nie płacąc za to jednocześnie wydajnością codziennej pracy. Te wątpliwości rynku widać zresztą dobrze na wykresie cen akcji spółki. Gartner umieścił Salesforce.com w ćwiartce wizjonerów w magicznym kwadrancie dla obszaru Customer Service Contact Centers w 2007 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200