Letnia ofensywa Lotusa

Lotus Development zamierza w ciągu pół roku osiągnąć 20% udział w rynku aplikacji biurowych.

Lotus Development zamierza w ciągu pół roku osiągnąć 20% udział w rynku aplikacji biurowych.

Przejęta w ubiegłym roku przez IBM firma podjęła wiele działań zmierzających do podniesienia udziału w rynku zintegrowanych pakietów biurowych. Wzrost sprzedaży sztandarowego produktu biurowego - zestawu aplikacji SmartSuite, Lotus zamierza osiągnąć przez znaczne zwiększenie budżetu reklamowego, drastyczną obniżkę ceny produktu oraz zawarcie umów z producentami sprzętu komputerowego na preinstalację całego bądź części pakietu.

Taniej po polsku

W Polsce Lotus ogłosił znaczną obniżkę cen SmartSuite 96. Zapowiadana od dłuższego czasu, polska wersja SmartSuite 96 przeznaczona dla Windows 95 ostatecznie ma się ukazać na rynku w czerwcu br. w cenie 399 USD. Użytkownicy wersji poprzedniej pakietu i odpowiednich produktów konkurencji będą mogli kupić zestaw aplikacji biurowych Lotusa za 199 USD. Oznacza to, że polska wersja SmartSuite 96 będzie tańsza niż sprzedawana dotąd w Polsce wersja angielska. "Wprowadzamy również specjalną ofertę dla użytkowników korporacyjnych. W ramach programu Passport przy zakupie przynajmniej 25 licencji SmartSuite cena pojedynczego pakietu wynosi 140 USD" - powiedział Michał Bajer, szef Lotus Polska.

W Stanach Zjednoczonych, Lotus obniżył ceny SmartSuite z 679 do 149 USD. Konkurencyjne zintegrowane zestawy aplikacji Office Microsoftu i Corela WordPerfect Suite kosztują odpowiednio 249 USD i 395 USD.

Lotus zamierza promować SmartSuite jako rozwiązanie dla firm, które korzystają już z oprogramowania do pracy grupowej Notes. "Przykładowo Lotus Notes może pełnić rolę archiwum z możliwością pełnotekstowego wyszukiwania dla wszystkich firmowych dokumentów tworzonych za pomocą aplikacji SmartSuite" - twierdzi Michał Bajer.

Nadal jednak w SmartSuite 96 nie ma 32-bitowych wersji arkusza kalkulacyjnego 1-2-3 i terminarza Organizer. W USA 1-2-3 dla Windows 95 ukaże się w czerwcu, natomiast nowy Organizer dopiero w III kw. br. Według zapewnień Lotus Polska, oba programy będą spolszczone i włączone do SmartSuite 97, który będzie dostępny w pierwszej połowie 1997 r. W maju br. ma pojawić się wersja SmartSuite dla OS/2. Nie zapadła jeszcze decyzja o jej lokalizacji.

Edytor z drukarką

Przedstawiciele Lotus Development zapewniają, że dzięki umowom OEM z producentami sprzętu komputerowego na preinstalację własnego oprogramowania biurowego zyskają ok. 8 mln nowych użytkowników. Od niedawna w Europie wraz z zakupioną drukarką atramentową Helwett-Packarda DeskJet 600 użytkownik otrzymuje pełną wersję edytora WordPro. Ofera ta obejmuje także Polskę.

Na całym świecie oprogramowanie Lotusa jest sprzedawane wraz z komputerami IBM - Aptiva, ThinkPad, 300 i 700 Series. Jak twierdzi Michał Bajer, obecnie polskie przedstawicielstwo Lotusa negocjuje umowy OEM "ze wszystkimi liczącymi się na polskim rynku producentami komputerów".

Elementarz WordPerfecta

Dla potencjalnych klientów, jakimi są dla Lotusa na całym świecie użytkownicy produktów z rodziny WordPerfect, firma przygotowała specjalną ofertę. Opracowano zestaw narzędzi, w tym również konwertery formatu WordPerfect, który ma ułatwić migrację do SmartSuite 96. "Na razie nie wiadomo, czy zestaw narzędzi dla użytkowników pakietu Corela zostanie włączony do spolonizowanego SmartSuite 96" - twierdzi Michał Bajer.

Według najnowszych badań firmy analitycznej Dataquest, udział SmartSuite w światowym rynku zintegrownych aplikacji biurowych nie przekracza obecnie 18%, co daje Lotusowi drugie miejsce wśród producentów. Jednak przewaga Microsoftu nad pozostałymi firmami jest miażdżąca. "Gigant z Redmond" posiada ok. 70% rynku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200