Lenovo: budujemy fabrykę w Polsce

Od września 2008 r. fabryka będzie dostarczać sprzęt dla krajów z regionu EMEA.

Od września 2008 r. fabryka będzie dostarczać sprzęt dla krajów z regionu EMEA.

Pod Legnicą będą montowane i konfigurowane produkty na potrzeby konkretnych zamówień. Będą to głównie komputery typu desktop. Fabryka w Polsce to jeden z pięciu zakładów, które Lenovo zamierza wybudować w najbliższym czasie. Pozostałe powstaną w Chinach, Indiach, Meksyku i Stanach Zjednoczonych. Naszymi konkurentami w wyścigu o inwestycję Lenovo były Czechy i Słowacja. Na Słowacji działa już centrum serwisowe firmy.

Płace konkurencyjne

Docelowo w fabryce pracować będzie 1000 osób. Rekrutacja pracowników rozpocznie się w styczniu 2008 r. i potrwa 10 miesięcy.

Przedstawiciele Lenovo twierdzą, że wzięli pod uwagę rosnące koszty pracy w Polsce i "zamierzają oferować konkurencyjne płace, zgodne z kwalifikacjami menedżerów i monterów". Prezes PAIiIZ Paweł Wojciechowski zapowiedział, że podążający za Lenovo poddostawcy utworzą w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej kolejne 1000 miejsc pracy. Lenovo rozważa nawiązanie współpracy z lokalnymi poddostawcami sprzętu i usług, ale jak twierdzą przedstawiciele firmy, za wcześnie jeszcze na podawanie szczegółów.

Lenovo w detalu w Polsce

Dell vs Lenovo

Dell vs Lenovo

Komputery Lenovo oferowane są w Polsce przede wszystkim klientom instytucjonalnym, jednak mają być dostępne także dla użytkowników końcowych. Spółka przymierza się do wejścia na rynek masowy w wybranych krajach (patrz wywiad poniżej). Nieoficjalnie dowiadujemy się, że szersza oferta detaliczna pojawi się od przyszłego roku także w Polsce.

To już druga fabryka zagranicznego producenta komputerów w Polsce. W zeszłym tygodniu produkcję notebooków rozpoczął w Łodzi Dell. Na świecie spółka poszerza kanały sprzedaży sprzętu i - obok modelu bezpośredniego - rozwija partnerstwa, które wspomogą sprzedaż detaliczną. Dell podpisał umowę z siecią Walmart, a w połowie listopada br. także z siecią Carrefour. Na początek współpraca z detalistami obejmie Francję, Belgię i Hiszpanię, docelowo 10 tys. sklepów na świecie.

Obydwaj producenci muszą liczyć się z Acerem, który wzmacnia pozycję, w szczególności na rynku konsumenckim i drobnych przedsiębiorców. Acer zamierza ogłosić ważne informacje, być może związane z zakupem kolejnego - po firmie Gateway - producenta komputerów. Dell jakiś czas temu oddał HP pierwsze miejsce na świecie w sprzedaży PC, a Lenovo z Acerem toczą bój o trzecią pozycję.