Lenovo: budujemy fabrykę w Polsce

Lenovo w detalu w Polsce

Komputery Lenovo oferowane są przede wszystkim klientom instytucjonalnym, jednak mają być dostępne także dla użytkowników końcowych. Spółka przymierza się do wejścia na rynek masowy w wybranych krajach (patrz wywiad ze Spencerem Edmondsem - dyrektorem Lenovo Technology EMEA Manufacturing). Nieoficjalnie dowiadujemy się, że szersza oferta detaliczna pojawi się od przyszłego roku także w Polsce.

To już druga fabryka zagranicznego producenta komputerów w Polsce. W zeszłym tygodniu produkcję notebooków rozpoczął w Łodzi Dell. Spółka poszerza kanały sprzedaży sprzętu i - obok modelu bezpośredniego - rozwija partnerstwa, które wspomogą sprzedaż detaliczną. Dell podpisał umowę z siecią Walmart, a w połowie listopada br. także z siecią Carrefour. Na początek obejmie ona Francję, Belgię i Hiszpanię, docelowo 10 tys. sklepów na świecie.

Lenovo: budujemy fabrykę w Polsce

Inwestycje Della i Lenovo

Obydwaj producenci muszą liczyć się z Acerem, który wzmacnia pozycję, w szczególności na rynku konsumenckim i SOHO. Spółka zamierza ogłosić ważne informacje, być może związane z zakupem kolejnego - po firmie Gateway - producenta PC. Dell jakiś czas temu oddał HP pierwsze miejsce na świecie w sprzedaży PC, a Lenovo z Acerem toczą bój o trzecią pozycję. Plany Lenovo zakładają wejście na pierwszą pozycję w ciągu pięciu lat od przejęcia działu PC od IBM (na nastąpiło ponad dwa lata temu).

Dla Computerworld komentuje Jarosław Smulski, analityk IDC Poland

Moim zdaniem, na inwestycję Lenovo należy spojrzeć z perspektywy całego regionu EMEA, tak jak patrzymy na inwestycję Della. Dzięki fabryce, Lenovo zacznie oferować na europejskich rynkach tańsze modele komputerów, w tym i desktopy. W Polsce zacznie konkurować z lokalnymi producentami desktopów, takimi jak NTT, czy PCF, ponieważ stanie się w jakimś sensie lokalnym graczem i nie będzie skazany na nieopłacalny import desktopów z Dalekiego Wschodu. Poprawi również swoją pozycję na rynku notebooków, na którym plasuje się w drugiej połowie pierwszej dziesiątki. Jeśli zaś chodzi o możliwości bycia numerem 1. - to otwarcie fabryki, jest tylko jakimś krokiem służącym poprawie swojej pozycji, na jednym z rynków światowych (wszyscy liczący mają już fabryki w regionie). Warto pamiętać, że największy obecnie rywal, Acer przejmując Gateway'a zdecydowanie poprawił swoje szanse na trzecie miejsce, wchodząc mocno na rynek amerykański, a jednocześnie komplikując Lenovo przejęcie Packard Bella w Europie.

***

Polecamy także wywiad ze Spencerem Edmondsem, dyrektorem Lenovo Technology EMEA Manufacturing na temat nowej fabryki w Polsce, powodów wybrania na jej lokalizację Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz planach wejścia z komputerami na rynek konsumencki: Lenovo: idziemy w detal


TOP 200