Kup uwagę!

III Forum: Najważniejszą rzeczą nie jest dzisiaj wyprodukować czy dostarczyć odbiorcy cyfrowe treści. Najważniejszą rzeczą jest zatrzymać uwagę użytkownika sieci na własnej ofercie. Obniżenie bariery publikacji sprawiło, że treści i informacji wytwarzanych przez ludzi i zamieszczanych w sieci jest cała masa. Zasadniczą sprawą staje się zapewnienie ścieżki dostępu do konkretnych propozycji. Wszyscy uczestnicy dyskusji odbywającej się podczs III Forum na Rzecz Usług Szerokopasmowych byli zgodni co do tego, że uwaga staje się dzisiaj najważniejszy towarem na rynku usług szerokopasmowych. Staje się dobrem niezwykle ważnym z ekonomicznego punktu widzenia, dobre dającym się już coraz dokładniej oszacować i wycenić.

Bez względu na to, jak będzie wyglądała współpraca operatorów z dostawcami treści, o sukcesie zadecyduje w ostateczności umiejętność zainteresowania odbiorcy tym, co ma się mu do zaoferowania. Będzie się liczył pomysł, jak tę uwagę zagospodarować, zmonetaryzować, zamienić na przynoszące dochody i mocną pozycję na rynku produkty. Nie będzie to jednak łatwe chociażby ze względu na coraz bardziej skomplikowane kwestie praw autorskich. Funkcjonowanie serwisów typu Web 2.0 przynosi wiele nowych, nieznanych wcześniej problemów związanych z dostępem do treści w perspektywie praw własności intelektualnej.

Oczywiście, dotychczasowe modele biznesowe polegające na rozdziale funkcji operatorskich od medialnych stają się nieadekwatne do sytuacji na rynku usług szerokopasmowych. Operatorzy wchodzą w role firm medialnych, dostawcy treści zajmują się świadczeniem usług dostępu do zasobów sieciowych. Z drugiej strony, nie wiadomo jednak do końca, jak będzie wyglądał nowy model biznesowy. Pojawia się nowa kategoria podmiotów działających na rynku usług szerokopasmowych - agregator treści. Czy ci gracze zdominują rynek szerokopasmowego kontentu oferując produkty wytworzone na bazie treści otrzymanych od innych dostawców?

Zresztą same treści też już się zmieniają i będą się coraz bardziej pod wpływem cyfrowych kanałów dystrybucji zmieniać. Nie będzie wystarczające wyprodukowanie prostego utworu czy przekazu informacyjnego. Trzeba je będzie jeszcze obudować w szereg dodatkowych usług i możliwości. Czy ważne jeszcze będzie w takiej sytuacji, kto i w jaki sposób dostarczy je końcowemu odbiorcy? Póki co, więcej jest jeszcze pytań o ostateczny kształt rynku cyfrowego, szerokopasmowego kontentu niż możliwości udzielenia precyzyjnych odpowiedzi na nie.

***

Pełny program konferencji dostępny jest na witrynie III Forum na Rzecz Usług Szerokopasmowych. Relacje z konferencji publikujemy na bieżąco w naszej sekcji poświęconej broadbandowi. Zachęcamy również do oglądania WIDEORELACJI z drugiego dnia Forum, jaka będzie prowadzona od godzin porannych 22 listopada.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200