Kultura pracy i komunikacji

Komunikacja

Komunikacja w pracy pracowników IT jest ostatnio częstym tematem badań. Dzięki optymalnej komunikacji bowiem można przyspieszyć i usprawnić proces tworzenia nowych produktów. Wśród najefektywniejszych technik znajduje się nieformalna wymiana zdań z kolegami oraz w miarę niesformalizowane spotkania dla omówienia projektów. Dlatego też wiele firm IT stosuje kolokację pracowników i stara się stwarzać w miejscu pracy warunki do małych nieformalnych spotkań, kładąc jednocześnie nacisk na dobrą jakość dokumentacji.

Niewątpliwie najbardziej popularnym obecnie kanałem komunikowania się pracowników tej branży jest poczta elektroniczna. Dochodzi do tego, że koledzy siedzący w tym samym pokoju, zamiast rozmawiać, wysyłają sobie e-maile. Rozpowszechnił się nawet system znaków, które zamieszczane są w e-mailach, a pod którymi kryją się konkretne symboliczne znaczenia, np.: :-) uśmiechnij się; :-( jestem smutny; :-II jestem zły; ;-{) chcę poflirtować z tobą; }:( jestem wściekły; :-* całuję; :) pozdrawiam.

Językiem tej branży jest język angielski. Większość informacji znajdujących się w sieci jest pisana właśnie w tym języku. Poza tym większość książek, materiałów merytorycznych czy instrukcji do oprogramowania jest dostępna w tym języku.

Wszystko to, co dziś dzieje się w polskiej branży IT, ma najczęściej korzenie w Stanach Zjednoczonych. Między innymi stamtąd adaptowany został zwyczaj, rozpowszechniony dziś prawie we wszystkich firmach IT, mówienia sobie na "ty", nieformalnego kontaktowania się z przełożonymi i współpracownikami oraz styl bycia na luzie.

Wymiana wiedzy

Byt pracowników IT jest oparty na permanentnej wymianie wiedzy. Ta wymiana wiedzy i ciągłe doskonalenie umiejętności dzięki otwartej komunikacji z kolegami jest nieodzowna dla sukcesu firm sektora IT. Szybki rozwój nowych technologii w tej dziedzinie eliminuje z rynku tych, którzy nie potrafią lub nie chcą się uczyć.

Szybka nauka może być osiągnięta jedynie, gdy organizacja (lub jednostka) jest świadoma celu doskonalenia. Nowe technologie, na których oparta jest informatyka - Internet, narzędzia wideokonferencyjne i wielorakie komputerowe udogodnienia komunikacyjne - pomagają w wytworzeniu tej świadomości organizacyjnej. Sieć nowych technologii tworzy swoistą pajęczynę łączącą molekuły poszczególnych informatyków, a krwią tego systemu jest niczym nieograniczony przepływ informacji.

Wymiana wiedzy między informatykami dokonuje się w sposób zdecydowanie szybszy niż w innych branżach. Jest to spowodowane utrzymywaniem ogromnej liczby nieformalnych znajomości, choćby poprzez Internet - kopalnię wiedzy informatycznej. Sprawia to, że przedstawiciele branży wyraźnie odstają swą wiedzą informatyczną i technologiczną od reszty społeczeństwa, a problem pozyskiwania wiedzy, bardzo realny w innych branżach, tu praktycznie nie występuje. Jeśli informatyk ma pytanie, najczęściej znajdzie na nie odpowiedź poprzez sieć. To kolektywne uczenie się całej branży pozwala na szybki postęp technik programowania i zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Geometryczne wprost nadbudowywanie nowych warstw wirtualnej technologii zaowocowało produktami, których wymyślenie nie byłoby możliwe, gdyby nie kolektywna wymiana wiedzy i doświadczeń.

Praca z domu

Rozwój mediów elektronicznych pozwala na komunikowanie się bez ograniczeń. Dzięki temu można pracować z domu, być w ciągłym kontakcie z firmą przez Internet. Pracownik może pracować z domu, wykonując czynności zawodowe w dowolnie wybranym przez siebie czasie. (W Polsce nie jest to zjawisko masowo rozpowszechnione. Trendy płynące ze Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej pokazują jednak, że pracownicy tej branży coraz częściej będą pracować we własnych domach).

Akceptacja nowych technologii parakomputerowych pozwala na coraz łatwiejsze integrowanie grup informatyków pracujących w odległych geograficznie miejscach. Do codziennego użycia wchodzą nie tylko e-mail i Internet, ale stałe połączenie wideo i głosowe poprzez sieć. Pozwala to bardzo zbliżyć odległe grupy projektowe małym kosztem (cena kamery sieciowej w USA wynosi ok. 100 USD). Oczywiście, często jest to wykorzystywane w dużych projektach, gdzie część grupy pracuje blisko klienta, a druga część w odległych miejscach, gdzie można znaleźć odpowiednią wiedzę, zapewnić pracownikom przyjemne warunki pracy (np. z domu) lub obniżyć koszty pracy (informatycy mieszkający np. w Indiach).

Prowadzi to do jeszcze większego "narażenia" na kontakty z innymi kulturami i "globalizacji światopoglądu" pracowników IT. Zostaje też poprawiona jakość otoczenia pracy, które można sobie dowolnie wybierać, gdyż konieczność fizycznego przebywania w pracy oraz lokowania biur informatycznych w mało atrakcyjnych centrach miast jest coraz mniejsza. Wiele firm przenosi się na peryferie, blisko natury lub pozwala pracownikom wybrać własną lokalizację pracy, zaopatrując ich jedynie w telefon i łącze internetowe.

Jest firm coraz więcej, w których nikt, włącznie z zarządem, nie ma swojego biurka, za to wszyscy mają przenośne komputery stanowiące razem ruchome biuro, w którym każdy z każdym ma kontakt. W tych warunkach oczekuje się od pracowników całkiem nowych umiejętności, takich jak: szybkie dopasowywanie się do sytuacji, elastyczność, inicjatywa, optymizm, komunikacja, współpraca, empatia. Chodzi o to, aby pracownik potrafił nie tylko dawać sobie radę z samym sobą, lecz również umiał układać stosunki z ludźmi, pracować w zespole, dostosowywać się do zmiennych sytuacji.

Agnieszka Kierner jest niezależnym konsultantem HR, współpracuje z austriacką firmą doradczą ITO.


TOP 200