Kuj żelazo, póki gorące

W epoce przemysłowej stal odgrywała podstawową rolę. Odgrywa ją także w epoce Nowej Gospodarki. Jednak dzisiaj technologie informatyczne i internetowe prowadzą do rewolucyjnych zmian w przemyśle stalowym. Ponad 40 konsorcjów na świecie zamierza stworzyć internetowe giełdy towarowe, zajmujące się handlem metalami i produktami hutniczymi. Trzy z nich powstają w Polsce.

W epoce przemysłowej stal odgrywała podstawową rolę. Odgrywa ją także w epoce Nowej Gospodarki. Jednak dzisiaj technologie informatyczne i internetowe prowadzą do rewolucyjnych zmian w przemyśle stalowym. Ponad 40 konsorcjów na świecie zamierza stworzyć internetowe giełdy towarowe, zajmujące się handlem metalami i produktami hutniczymi. Trzy z nich powstają w Polsce.

Wszyscy twierdzą, że Nowa Gospodarka przyniesie pewnego dnia ogromne zyski, szczególnie jej entuzjastom. Nikt nie spodziewał się jednak, że będą to zyski przedstawicieli tradycyjnych branż. Według szacunków organizatorów polskich elektronicznych giełd metalowych, dzięki wykorzystaniu Internetu oszczędności przedsiębiorstw branży metalowej mają wynieść nawet 20% całkowitych kosztów. W Polsce - poza branżą farmaceutyczną - jako pierwsze korzystają z Internetu właśnie firmy zajmujące się handlem metalami i produktami hutniczymi. Pierwsi internetowe plany ogłosili Impexmetal SA i Prokom Internet SA. To konsorcjum jako jedyne dotychczas opracowało strategię działania internetowej giełdy handlu metalami. Pozostałe firmy (Stalexport SA i ComputerLand SA oraz Howell SA), które ogłosiły swoje plany kilka dni później, starały się raczej dotrzymać kroku konkurencji. Dopiero dzisiaj tworzą plany biznesowe swoich przedsięwzięć.

Koniec tradycyjnego myślenia

Jeszcze w ubiegłym roku prezesi i dyrektorzy firm tzw. brick-and-mortar byli przerażeni perspektywą przejęcia ich udziałów w rynku przez firmy internetowe. Dlatego sami zdecydowali się podjąć działalność w Internecie. Dzisiaj te decyzje zaczynają przynosić pierwsze zyski. W ciągu ostatnich 6-12 miesięcy firmy z tradycyjnych branż, takich jak hutnictwo, przemysł lotniczy czy papierniczy, zaczęły ogłaszać strategie internetowe, które mogą zagrozić wielu niedawno utworzonym firmom typu start-up.

Zdaniem przedstawicieli Andersen Consulting, w USA w ciągu 5 lat udział elektronicznego obrotu w handlu surowcami i wyrobami metalowymi zwiększy się do 40%. Obroty na światowym rynku metali i produktów pochodnych szacuje się na 700 mld USD, w Polsce zaś na 30 mld zł. Z kolei analitycy z banku inwestycyjnego Goldman Sachs twierdzą, że uzyskane dzięki Internetowi obniżenie kosztów składania zamówień i dostaw materiałów może zwiększyć produkt krajowy brutto USA i innych krajów uprzemysłowionych nawet o 5% (dla Stanów Zjednoczonych oznaczałoby to 400 mld USD rocznie).

Pierwszy stalowy e-market

Stworzona przez Impexmetal (51% akcji) i Prokom Internet (44%) internetowa giełda obrotu metalami - ce-market.com - ma być dostępna w I kwartale 2001 r. Budową platformy internetowej dla ce-market.com zajmą się spółki Grupy Prokom Software. Plan przedsięwzięcia opracowano przy udziale Andersen Consulting w maju br. W pierwszym etapie projektu ce-market.com zamierza skupić się wyłącznie na obrocie metalami. Tworzona giełda towarowa ma być miejscem kontaktu dostawców i potencjalnych klientów. Ma również ułatwiać wzajemną komunikację.

"Nasz projekt jest odpowiedzią na potrzeby przedstawicieli branży metalowej szukających sposobów obniżenia kosztów zawieranych transakcji oraz szybkiego i łatwego dostępu do informacji o oferowanych produktach" - mówią przedstawiciele biura zarządu Impexmetalu. Przedsięwzięcie będzie mieć charakter otwarty. Firma zajmuje się przede wszystkim handlem metalami nieżelaznymi. W skład Grupy Impexmetal wchodzą m.in. Huta Aluminium Konin SA, Huta Zawiercie SA i Hutmen SA.

Zgodnie z oszacowaniami kierownictwa ce-market.com w ciągu 3 pierwszych miesięcy działalności internetowej giełda metalowa ma pozyskać kilku dużych dostawców metali, przede wszystkim huty z Grupy Impexmetal oraz 100-150 dużych odbiorców. Być może w transakcjach weźmie również udział KGHM Polska Miedź SA. "Sądzę, że pierwsze transakcje poprzez ce-market.com zostaną zawarte już pierwszego dnia po otwarciu tego elektronicznego rynku" - mówi Jacek Krawiec, prezes Impexmetal SA.

Handel i informacja

Platforma handlu elektronicznego ce-market.com ma być wzbogacona o serwis informacyjny (dotyczący wydarzeń na polskim i światowym rynku metalowym) oraz analizy i statystyki. Umożliwi również interaktywną komunikację między poszczególnymi uczestnikami rynku za pomocą poczty elektronicznej i grup dyskusyjnych. Formalna wymiana dokumentów handlowych między spółkami zawierającymi transakcje zostanie zrealizowana w standardzie EDIFACT. W ten sposób będą składane i potwierdzane zamówienia, a także wysyłana informacja o dokonaniu płatności. Pośredniczyć w tym będzie spółka Edison (zależna od Prokom Software).

Sprzedający i kupujący będą mieli do wyboru kilka metod zawierania transakcji. Kupujący mogą skorzystać z katalogów dostawców połączonych z cennikiem i na tej podstawie zgłosić chęć kupna. Obie strony mogą uczestniczyć w giełdzie, określając warunki, na jakich chcą dokonać transakcji. Zarówno dostawcy, jak i odbiorcy mogą również ogłosić aukcję i tą drogą wybrać najkorzystniejszą ofertę. Zlecenia z internetowego rynku będą automatycznie wprowadzane do systemu sterowania produkcją u dostawców.

Indywidualna oferta

Dzięki udziałowi w projekcie spółki The Polished Group - przejętej przez Prokom Software pod koniec 1999 r. - uczestnicy portalu ce-market.com będą mogli korzystać z jego spersonalizowanej wersji. Jak zapewnia Jacek Duch, prezes Prokom Internet, jednym z głównych celów ce-market.com jest stworzenie serwisu przyjaznego dla użytkownika. Dlatego internetowa giełda jest dostępna w wersji testowej, na bazie której - do końca br. - zostanie opracowany z potencjalnymi uczestnikami jej ostateczny kształt.

Ce-market.com ma czerpać dochody z prowizji od zawieranych transakcji i reklam. Dostęp do internetowego rynku będzie dla jego uczestników bezpłatny. Stworzenie internetowej platformy obrotu metalami ma kosztować ok. 10 mln USD. Przedstawiciele ce-market.com spodziewają się zwrotu inwestycji po 2 latach działalności. Impexmetal pobiera obecnie 2-2,5% prowizji od prowadzonych przez siebie transakcji. Zarówno Prokom Internet, jak i Impexmetal zapowiedziały rozszerzenie giełdy na kolejne rynki, w tym także na inne kraje Europy Środkowej i Wschodniej.

Stal i komputery

ComputerLand i Stalexport podpisały jedynie list intencyjny, dotyczący uruchomienia portalu internetowego, przeznaczonego dla przemysłu metalurgicznego. Miałby on specjalizować się w handlu produktami i półfabrykatami stalowymi. Firmy miały podpisać stosowną umowę i powołać odrębną spółkę w ciągu kilku tygodni. Jak się okazało nazwę - e-stal.com - zarejestrował już konkurent Stalexportu - wrocławski Howell.

Na razie Stalexport tworzy jedynie witrynę internetową, za pośrednictwem której będzie sprzedawał swoje produkty. Przygotowywany jest ich elektroniczny katalog. Znajdą się tam także dane na temat dostępności surowców (ich umiejscowieniu i wielkości zapasów).

Wiadomo że sklep internetowy Stalexportu powstanie przy użyciu narzędzi IBM WebSphere Commerce Suite i zostanie zintegrowany z oprogramowaniem finansowo-księgowym firmy. Jego uruchomienie planowane jest na początek 2001 r. "Przede wszystkim chcemy dzięki temu wprowadzić nowoczesną formę handlu, co pozwoliłoby nam zwiększyć obroty i obniżyć koszty w handlu krajowym i zagranicznym" - mówi Andrzej Kukuła, dyrektor Departamentu Informatyki w Stalexport SA, kierujący pracami nad portalem stalowym.

Portal nieco później

Portal Stalexportu ma być specjalizowanym branżowym serwisem, ułatwiającym kontakty handlowe między firmami z branży hutniczej, a także pozwalającym na bezpośredni zakup i sprzedaż towarów przez Internet. Docelowo ma zostać przekształcony w giełdę towarową stali. Stalexport szuka kolejnych partnerów do projektu. Trwają dopiero prace zespołów Stalexportu i ComputerLandu, mające na celu przygotowanie strategii działania. O konkretnych planach firmy poinformują na przełomie roku.

Ostatnią z internetowych giełd stalowych jest e-stal.com tworzona przez wrocławski Howell, znanego dystrybutora w branży metalowej. Firma ta przejęła w tym celu w czerwcu br. spółkę o tej samej nazwie. Dopiero w sierpniu br. Howell rozpoczął rozmowy z dostawcami rozwiązań informatycznych, które miały być wykorzystane do tworzenia portalu. Serwis e-stal.com ma być uruchomiony w styczniu 2001 r.

Coraz ciaśniej w sieci

Polskie giełdy towarowe będą musiały walczyć nie tylko ze sobą, lecz także z podobnymi przedsięwzięciami firm zachodnich. W ciągu ostatniego roku co najmniej 40 różnych konsorcjów na świecie ogłosiło plany stworzenia internetowych giełd handlu metalami, który z reguły jest rynkiem międzynarodowym.

Jednym z ostatnich porozumień jest alians czterech największych europejskich zakładów stalowych. Podpisały one w czerwcu br. umowę dotyczącą stworzenia dwóch giełd internetowych. Firmy Arbed (Luksemburg), ThyssenKrupp (Niemcy), Usinor (Francja) i Corus (Wlk. Brytania) produkują łącznie 80 mln ton stali rocznie, co stanowi połowę całkowitej produkcji krajów Unii Europejskiej. Z pewnością więc ich decyzja o wejściu do Internetu będzie miała znaczący wpływ na cały rynek.

Pierwsza z tworzonych giełd internetowych - Steel24-7.com - ma pośredniczyć w handlu stalą i rozpocznie działalność jeszcze w tym roku. Druga - Buyformetals.com - skoncentruje się na pośrednictwie w dostawach surowców i aluminium. Zostanie uruchomiona w I kwartale 2001 r. Steel24-7.com ma pozwolić na zwiększenie sprzedaży produktów stalowych, natomiast Buyformetals.com ma umożliwić obniżenie kosztów działalności. Założyciele zapraszają do współpracy kolejne firmy. Jednym z kandydatów jest piąty pod względem produkcji stali koncern w Europie - Riva (Włochy).

Steel24-7.com będzie musiało konkurować z zadomowionymi już na rynku portalami, takimi jak szwedzki SteelScreen.com czy e-steel.com. Z kolei Buyformetals.com musi konkurować z giełdami pośredniczącymi w handlu metalami i kopalinami, w tym uruchomionym w kwietniu br. - Metique. Portal stworzyły Ispat i firma informatyczna CommerceOne.

Internetowe giełdy metalowe powstały w USA już w 1998 r. Jedną z pierwszych był serwis metalsite.com. Rok później udostępniono portale: SteelScreen.com i e-steel.com. Obroty na światowym rynku metali i produktów pochodnych szacuje się na 700 mld USD, w Polsce - na 30 mld zł.


TOP 200