Ku niezawodności
- Marian Łakomy,
- 10.11.1997
Głównym problemem sieci i aplikacji klient/serwer jest ich zawodność.
Głównym problemem sieci i aplikacji klient/serwer jest ich zawodność.
Najważniejszym problemem szefów działów informatyki największych amerykańskich korporacji jest opracowanie i zapewnienie odpowiedniej niezawodności aplikacji dla biznesu. Jak dowodzą wyniki ankiet, rozproszone systemy klient/serwer nadal nie mają takiej niezawodności, jak systemy na mainfre'amie, a wydajność w sieciach rozległych z routerami jest trudna do określenia.
W ramach projektu Merit (Maximaizing the Efficiency of Resources in Information Technology) prowadzonego wspólnie przez firmy Arthur Andersen, IDC i Merit Advisory Council stwierdzono, że w systemach opartych na mainframie stwierdza się znacznie mniej udanych prób włamania do systemu, mniej przerw podczas pracy oraz lepsze "podnoszenie się" systemu po awarii.
W projekcie Merit (częściowo finansowanym przez Computer Associates) użytkownicy i dostawcy systemów komputerowych usiłowali zdefiniować wspólne problemy, które można rozwiązać przez zastosowanie lepszych narzędzi do zarządzania systemami.
Zbadano, że w siedmiu spośród dziesięciu instalacji komputerowych z mainfre'amem średni czas bezawaryjnej pracy wynosi 99,5% ogólnego czasu działania systemu. W instalacjach klient/serwer tylko połowa osiągnęła taki wynik.
Koszty awarii systemu są bowiem wysokie: 40% spośród 1850 badanych informatyków oceniło, że wynosi on średnio 50 tys. USD za godzinę. W ośmiu firmach koszt ten oceniono na 1 milion USD za godzinę.
Badania ankietowe dotyczące niezawodności i wydajności sieci przeprowadzone przez International Network Services wśród 200 administratorów sieci dowiodły, że w większości byli oni niezadowoleni z poziomu dostępności sieci i jej wydajności. Ponadto uznali, że narzędzia do oceny wydajności sieci są trudno dostępne i nie najlepszej jakości. Istotnym okazał się także brak wykwalifikowanego personelu i nie rozumienie problemów informatyków ze strony kierownictwa firmy .