Kto zdobędzie rynek?

Podczas tegorocznego Consumer Electronics Show w Las Vegas zaprezentowano najbardziej gorące gadżety tego roku.

Kiedy tylko opadnie przedświąteczna gorączka zakupów, na początku stycznia, wystawiający się w Las Vegas producenci tworzą już kolejną listę prezentów. Wybór wśród tysięcy prezentowanych urządzeń i gadżetów nie jest łatwy. Na wyróżnienie zasługuje jednak kilka technologii, które mają szanse zawojować rynek i zyskać uznanie użytkowników.

Następcy netbooków

Kto zdobędzie rynek?

Steve Ballmer prezentuje tablet HP z Windows 7

Tanie i niewielkie netbooki okazały się w zeszłym roku trafionym pomysłem. Nie tylko ze względu na kryzysowe czasy, w których się pojawiły w ofercie producentów. Ich sprzedaż podreperowała wyniki wielu z nich. Sądząc po doniesieniach z Las Vegas, teraz przyszedł czas na tablety. To koncepcja nienowa, choć przez lata nie znalazła zastosowania. Kolejną szansę dostaje dziś wraz z upowszechnieniem się dotykowego interfejsu, technologii znanej i sprawdzającej się już w telefonach komórkowych. HP szykuje swój model z Windows 7, który krótko zaprezentował Steve Ballmer, prezes Microsoftu, podczas inaugurującego tegoroczny Consumer Electronics Show (CES) przemówienia. Produkt ma trafić do sprzedaży jeszcze w tym roku. Swoje propozycje pokazali również Freescale Semiconductors, Asus, T-Mobile, Dell (model koncepcyjny z 5-calowym ekranem), Lenovo (interesująca hybryda notebooka i tabletu), indyjski Notion Ink (model Adam SmartPad z systemem Android) i wielu innych.

Kto zdobędzie rynek?

Model telewizora Sony Bravia, który wyświetla pro-gramy w 3D dzięki zastosowaniu technologii RealD.

Tablety mają kusić użytkowników przede wszystkim multimediami, a stały dostęp do Internetu gwarantuje możliwość dzielenia się nimi w serwisach społecznościowych. W tle będzie się toczyć walka pomiędzy dostawcami systemów operacyjnych i podzespołów dla tabletów (ARM, Intel, Nvidia). Do pełnego obrazu sytuacji brakuje jedynie propozycji Apple, który pokaże swój produkt 27 stycznia. Wedle niepotwierdzonych oficjalnie informacji, ma to być właśnie tablet. W opublikowanym tydzień po targach CES raporcie TMT Predictions 2010, eksperci Deloitte przewidują, że w przeciągu dwóch lat sprzedaż tabletów sięgnie dziesiątków milionów sztuk.

Ze świata komputerów osobistych warto też wspomnieć o premierze USB 3.0. Podczas targów pokazano już 17 produktów zgodnych z nowym standardem.

Więcej niż Kindle

Kto zdobędzie rynek?

Hybrydanotebooka i tabletu ? rmy Lenovo

Wysyp nowych modeli czeka nas także w segmencie czytników elektronicznych treści. Podczas CES nowe urządzenia tego typu przedstawiły m.in. Samsung, Fujitsu, MSI i iRiver. Czytniki będą służyć jednak już nie tylko do czytania książek, ale również magazynów i gazet w tym samym lub podobnym layoucie (Skiff z wyświetlaczem 11,5 cala). Z czytnikami duże nadzieje wiążą wydawcy, którzy np. w USA w porozumieniu z operatorami komórkowymi zamierzają sprzedawać urządzenia z okresową, płatną subskrypcją treści. Dla urządzeń tego typu zagrożenie stanowią jednak - wspomniane wcześniej - tablety, które mogą oferować podobne funkcje.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200