Kto pyta, nie błądzi, czyli O zapytaniach ofertowych
- 25.08.1997
1. Sprzęt
* proponowana konfiguracja - opis wszystkich składników pod względem pojemności, szybkości, ilości i dodatkowych możliwości;
* możliwości rozbudowy (pojemności, szybkości i ilości);
* pozostałe urządzenia niezbędne dla systemu: urządzenia wejścia/wyjścia (terminale, czytniki kodów, linie teletransmisji);
* wymagania lokalizacji urządzeń - warunki lokalowe, zasilanie, klimatyzacja itp.<sup>1</sup>
* warunki konserwacji i naprawy - czas trwania gwarancji, dostępność części zamiennych, czas reakcji serwisu, jakość sprzętu (MTBF - Mean Time Between Failure) i jakość serwisu (MTTR - Mean Time To Repair);
* koszty - ceny sprzętu, możliwe upusty, warunki płatności (np. raty, leasing) oraz koszty ewentualnej rozbudowy.
2. Oprogramowanie aplikacyjne
* specyfikacja i właściwości - spis właściwości i funkcji wypunktowany według stopnia ważności sprecyzowanego w zapytaniu ofertowym;
* dodatkowe funkcje aplikacji nie wynikające wprost z zapytania ofertowego;
* przykładowe obrazy wejścia i wyjścia;
* opis plików, z uwzględnieniem ich formatu i zależności informacyjnej;
* specyfikacja długości czasu realizowania ważniejszych funkcji systemu;
* koszty oprogramowania z uwzględnieniem różnych scenariuszy;
* warunki eksploatacji i rozwoju oprogramowania - architektura systemu, zastosowany język programowania, możliwości parametryzowania procedur; opis dokumentacji systemu; zasady praw własności, odpowiedzialność za poprawne funkcjonowanie, możliwości wnoszenia poprawek i rozwoju oprogramowania.
3. Oprogramowanie systemowe
* opis wszystkich składników systemowych niezbędnych do eksploatacji oprogramowania aplikacyjnego: systemy operacyjne, kompilatory, systemy zarządzania bazami danych<sup>2</sup>, środowisko zarządzania siecią, generatory zapytań i raportów, programy pomocnicze;
* ograniczenia oprogramowania systemowego - rozmiary pamięci, liczba jednoczesnych użytkowników - wartości minimalne i maksymalne;
* opis dokumentacji systemowej;
* koszty i terminy płatności - zestawienie kosztów / korzyści przy możliwości alternatywnych rozwiązań, koszty ewentualnych upgrade'ów (ilościowych i jakościowych);
* koszty utrzymania (licencji).
4. Wspomaganie
* określenie zakresu odpowiedzialności ze strony sprzedawcy za poszczególne elementy systemu;
* szkolenia - metody i materiały szkoleniowe oraz czas trwania szkoleń;
* koszty działalności szkoleniowej i wspomagania użytkownika.
5. Kontrakt
* przykładowy wzór umowy zakupu wraz z wszelkimi dodatkowymi obostrzeniami i uprawnieniami; określenie wszystkich zależności cenowych, określenie zasady udzielania gwarancji na elementy systemu, określenie odpowiedzialności sprzedającego i kupującego;
* podanie sposobu akceptacji umowy i realizacji zakupu.
6. Test akceptacji
* opis miejsca, czasu i sposobu dokonania pokazu działania systemu, jego przetestowania i formalnej akceptacji przez użytkowników;
* sformułowanie, które z elementów specyfikacji systemu wymagają poddania ich testowi akceptacji;
7. Sytuacja finansowa sprzedawcy
* raporty finansowe stwierdzające obecną i przeszłą sytuację finansową sprzedawcy (możliwości inwestycji i rozwoju);
* status prawny firmy sprzedającej i jej kapitał;