Kto pokona tor przeszkód?

"Fakt stopniowego wypierania tradycyjnych samochodów przez pojazdy z napędem elektrycznym w konstruktywny sposób wpłynie na cały przemysł motoryzacyjny: pojawią się nowi partnerzy, nowy model biznesowy i nowe sposoby obsługi użytkownika" - dodaje Grzegorz Paszta. Zakup pojazdu elektrycznego będzie się wiązał z koniecznością wynajęcia akumulatora i podpisania umowy abonamentowej z jednym z dostawców energii: aby uprościć system, wszystkie formalności będzie można załatwić u jednego koncesjonera. Upowszechnienie systemu będzie wymagało rozwinięcia sieci ładowania akumulatorów: w domu użytkownika (standardowe ładowanie), stacji szybkiego doładowywania, a także stacji wymiany akumulatorów (stacje Quickdrop).

Nie obejdzie się bez znaczącego wsparcia teleinformatyki. "W ciągu najbliższych trzech lat, kiedy będzie się tworzył ten rynek, przed firmami informatycznymi stanie zadanie opracowania systemu zarządzania zbiornikami energii, samym pojazdem elektrycznym i całymi flotami. Należy też przygotować się do zarządzania systemami ładowania pojazdów elektrycznych i wreszcie inteligentnymi sieciami energetycznymi" - tłumaczy Konrad Makomaski, prezes zarządu spółki Clean Power Technical Solutions.

Pierwsze koty za płoty

"W ciągu najbliższych trzech lat przed firmami informatycznymi stanie zadanie opracowania systemu zarządzania zbiornikami energii, samym pojazdem elektrycznym i całymi flotami. Należy też przygotować się do zarządzania systemami ładowania pojazdów elektrycznych i wreszcie inteligentnymi sieciami energetycznymi".

Konrad Makomaski, prezes zarządu Clean Power Technical Solutions

Sprzyjający klimat do tego typu inicjatyw umożliwił powołanie już trzy lata temu klastra Green Stream. Skupia on kilkadziesiąt firm i organizacji (m.in. Instytut Elektrotechniki, Stowarzyszenie Elektryków Polskich, Wydział Elektryczny Akademii Morskiej w Gdyni), działających na rzecz stworzenia w Polsce rynku samochodów elektrycznych w połączeniu z budową inteligentnych sieci energetycznych. Są na to fundusze unijne. I tak, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przyznała Mieleckiej Agencji Rozwoju Regionalnego MARR SA dofinansowanie na realizację projektu "Budowa rynku pojazdów elektrycznych, infrastruktury ich ładowania podstawą bezpieczeństwa energetycznego", którego celem jest przeprowadzenie w Polsce testów elektrycznych pojazdów samochodowych i przygotowanie niezbędnej do tego celu infrastruktury. Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej, pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i transferowanych za pośrednictwem Programu Operacyjnego "Innowacyjna Gospodarka" - Działanie 5.1 "Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym". Przyznane na realizację fundusze UE w kwocie 20 mln PLN umożliwią pokrycie kosztów uruchomienia m.in. 330 terminali ładowania, dostarczenie 20 pojazdów elektrycznych i pokrycie kosztów ładowania ich akumulatorów. Bezpośrednia realizacja projektu została powierzona klastrowi Green Stream, zaś za koordynację odpowiada firma Green Stream Polska.

Kto pokona tor przeszkód?

Przebieg dzienny samochodu w miastach Europy

Warszawa i Green Stream podpisała list intencyjny, umożliwiający budowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. W programie uczestniczą również Gdańsk, Katowice, Kraków i Mielec. Ogółem w 2010 r. wybudowanych ma zostać 310 ogólnodostępnych terminali ładowania pojazdów elektrycznych oraz 20 garażowych terminali ładowania dla 20 specjalnie dostarczonych pojazdów testowych. Projekt potrwa do końca 2011 r . Wśród pojazdów testowych przewiduje się 2 rodzaje aut: konwersyjne (przerobione ze spalinowych) oraz fabrycznie elektryczne.


TOP 200