Kto ma podlegać ustawie o informatyzacji?
- Sławomir Kosieliński,
- 08.12.2003
Polskie prawodawstwo nigdzie nie definiuje pojęcia "podmiot publiczny".
Polskie prawodawstwo nigdzie nie definiuje pojęcia "podmiot publiczny".
Sejmowa Komisja Nadzwyczajna rozpatrująca rządowy projekt ustawy o informatyzacji niektórych podmiotów publicznych przystąpiła do debaty nad poszczególnymi jej artykułami. Jednak już artykuł 2, określający, kto będzie podlegał ustawie o informatyzacji oraz jakie instytucje nie będą objęte jej rygorami, wywołał niemożliwy do rozstrzygnięcia spór.
"Z art. 2 wynikałoby, że ustawa o informatyzacji nie dotyczy Kancelarii Sejmu, Rzecznika Praw Obywatelskich czy Kancelarii Prezydenta. Dlaczego?" - zapytał Kazimierz Marcinkiewicz (PiS). Wojciech Szewko, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Informatyzacji, odpowiedzialny z ramienia rządu za ten projekt, stwierdził, że to wynik kompromisu. Poszło o wątpliwości konstytucyjne, czy rząd może narzucać Plan Informatyzacji Państwa organom, w których nie decyduje o budżecie. Notabene, rząd nie uchwala również budżetów gmin, powiatów i województw samorządowych, ale te zostały objęte ustawą o informatyzacji.
W sukurs rządowi przyszedł poseł Kazmierz Sas (SLD), proponując nową redakcję art. 2 pkt 1.: "Z zastrzeżeniem art. 2 przepisy ustawy stosuje się do podmiotów publicznych, realizujących zadania publiczne określone przez ustawy o organach państwowych i samorządu terytorialnego, państwowych jednostek organizacyjnych, w tym państwowych osób prawnych, jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych".
Mimo to prof. Witold Abramowicz, ekspert Komisji Nadzwyczajnej, uznał za sprawę fundamentalną określenie liczby instytucji pod-legających ustawie. Obawia się,że - zgodnie z dalszymi zapisami - "również elektroniczny dziennik w szkole będzie zatwierdzany w Ministerstwie Nauki i Informatyzacji". Natomiast Jan Maciej Czajkowski z Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego zauważył, że przy takiej redakcji art. 2 ustawą zostaną objęte przedsiębiorstwa komunalne (np. zakład pogrzebowy czy miejskie przedsiębiorstwo komunalne).
"Jaka jest definicja podmiotu publicznego?" - zapytała sejmowych legislatorów posłanka Anna Górna-Kubacka (SLD). "Nie mamy takiej definicji" - odpowiedzieli. "I używamy tej definicji w tylu ustawach?" - nie wierzyła posłanka. Jej zdumienie podzielił Tadeusz Jarmuziewicz (PO). Aby ostatecznie rozwiać wszelkie wątpliwości, Komisja Nadzwyczajna przychyliła się do wniosku posła Jerzego Czerwińskiego (RKN), który poprosił rząd o przygotowanie na następne posiedzenie szczegółowego zestawienia instytucji mających podlegać ustawie o informatyzacji.
Gwoli wyjaśnienia, Konstytucja Rzeczypospolitej przyjmuje monteskiuszowski podział władzy: na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Idąc tym tokiem myślenia, należałoby objąć ustawą wszystkie instytucje wymienione w ustawie zasadniczej. Ale wtedy zupełnie inaczej musiałyby być skonstruowane kompetencje Ministerstwa Nauki i Informatyzacji w zakresie kontroli i Planu Informatyzacji Państwa.
Zadania określone w niniejszej ustawie minister właściwy do spraw informatyzacji realizuje w stosunku do:
- Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
- urzędów ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz urzędów centralnych administracji rządowej,
- urzędów wojewódzkich oraz innych urzędów stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej,
- Rządowego Centrum Studiów Strategicznych,
- komend, inspektoratów i innych jednostek organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży,
- sądów powszechnych i wojskowych, jednostek prokuratury powszechnej i wojskowej, jednostek więziennictwa.
O ile inne ustawy nie stanowią inaczej, minister właściwy do spraw informatyzacji w przypadkach wymienionych w dalszej części ustawy, realizuje swoje zadania także w stosunku do:
- Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu,
- Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
- Biura Trybunału Konstytucyjnego,
- Biura Rzecznika Praw Obywatelskich,
- Biura Rzecznika Praw Dziecka,
- Biura Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
- Krajowego Biura Wyborczym,
- Biura Rzecznika Interesu Publicznego,
- Państwowej Inspekcji Pracy,
- regionalnych izb obrachunkowych,
- Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
- Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
- Najwyższej Izby Kontroli;
- Narodowego Banku Polskiego;
- Sądu Najwyższego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego i sądów administracyjnych
- jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego i wojewódzkiego.