Kto jest chętny na Business Objects?

Czy tuż po przejęciu ALG Software, Business Objects - dostawca rozwiązań BI - zostanie przejęty przez IBM lub Oracle? Plotki o takiej transakcji wywindowały wczoraj kurs akcji Business Objects na paryskiej giełdzie. Choć to na razie tylko plotka, dla analityków takie zakupy nie byłyby zaskoczeniem, ze względu na duże rezerwy finansowe, jakimi dysponują dwaj giganci IT. Żadna ze spółek nie skomentowała doniesień.

Mocne wejście Oracle na rynek BI to wprowadzenie pakietów Oracle Business Intelligence Suite, które zawierają oprogramowanie przejęte wraz z firmą Siebel Systems. Fuzja - warta 6 mld USD - została zakończona 31 stycznia br. Z kolei działania IBM na rynku rozwiązań BI to m.in. partnerstwo z firmą Cognos, konkurująca z Business Objects.

W marcu Big Blue rozpoczął współpracę z Cognosem nad oprogramowaniem BI wykorzystującym koncepcję SOA. Wówczas analitycy wskazywali, że przejecie Cognosa byłby dla IBM kolejnym krokiem. Gdyby tak się stało, Oracle zapewne sięgnąłby po Business Objects, na co musiałby wyłożyć ok. 2 mld euro - uważa analityk Ovum. Jednocześnie za zupełnie nierealne uznaje on plotki o tym, że to SAP mógłby kupić Business Objects. "SAP nie dokonuje wielu dużych przejęć, a ponadto ma własną technologię BI" - uważa Bradshaw.

Rynek BI jest zdominowany przez grupę dużych niezależnych dostawców. Business Objects prognozuje tegoroczne przychody na poziomie 1,2 mld USD. Z kolei Cognos spodziewa się sprzedaży w wysokości 950-970 mln USD w bieżącym roku finansowym. Spośród dużych dostawców rozwiązań BI tylko Teradata jest zależna do NCR.

Tymczasem John Schwarz, szef Business Objects powiedział w piątek, że jego zdaniem klienci firmy woleliby gdyby spółka pozostała niezależnym dostawcą. Zainaugurował on dziś działalność centrum rozwoju aplikacji firmy w Bangalore, gdzie zatrudnienie znajdzie 270 osób.

Jak informowaliśmy wcześniej, Business Objects kupiła brytyjską firmę ALG Software za 56 milionów USD. ALG Software jest dostawcą oprogramowania wspomagającego wdrażanie systemu zarządzania kosztami, opartego na metodzie ABC (Activity Based Costing).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200