Kryzys, kryzys i po kryzysie dla CIO

Co ma zrobić CIO, któremu zarząd "zabrał" w czasie kryzysu środki na rozwój i nie chce ich teraz "oddać"? Jak ma działać i w jaki sposób przekonywać dysponentów pieniędzy do powrotu do czasów, kiedy mógł kupować rozwiązania IT? W jaki sposób ma przekonać biznes, że IT jest potrzebne do rozwoju i ekspansji na nowe rynki, dlaczego biznes ma wyłożyć środki na nowe "zabawki" dla CIO?

Kryzys, kryzys i po kryzysie dla CIO

Rozwiązanie jest proste i skomplikowane zarazem. CIO musi dla biznesu stać się partnerem. Musi z biznesem rozmawiać o jego potrzebach w taki sposób, aby ten czuł, że znalazł do rozmowy i dyskusji partnera, który jest w stanie zrozumieć problemy i potrzeby biznesu. Innymi słowy, musi przestać być tylko i wyłącznie centrum kosztowym w bilansie firmy.

Sposób na porozumienie IT z biznesem

Są dwa podstawowe sposoby na to, aby przekonać biznes, iż inwestycja w IT się opłaca. Pierwszy z nich wymaga od CIO wcielenia się w rolę wdzięcznego słuchacza, który znajdzie czas, aby porozmawiać o potrzebach i problemach biznesu i będzie w stanie je rozwiązać w rozsądnym czasie i za rozsądną cenę. Aby to osiągnąć, nie wystarczy powiedzieć np.: wasze problemy możemy rozwiązać dokupując kolejną macierz. Należy wytłumaczyć, dlaczego rozwiązaniem problemu jest kolejna macierz. Dlaczego musimy kupić ją już teraz? Jakie będą długofalowe skutki takiego zakupu? Na ile wystarczy? W jaki sposób pozwoli ograniczyć koszty? Może warto teraz kupić trochę większą i ograniczyć wydatki w przyszłości? Ale co z kosztami utrzymania? Przygotowanie odpowiedzi na tego typu pytania pozwolą CIO nawiązać dialog z biznesem - dysponentem środków. Pomocne będzie też na pewno prowadzenie dyskusji w kategoriach zysków i strat, KPEX-ów, OPEX-ów i ROI, aby wykazać, że wydawanie pieniędzy na IT ma sens.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT

Computerworld TOP200 - Sprawdź dane o prawie 300 firmach IT w Polsce. Dowiedz się co robią oraz jakie produkty i usługi IT mogą zaoferować Twojemu przedsiębiorstwu. Sprawdź ich wyniki finansowe, dane teleadresowe, informacje o kluczowych osobach.

Drugi sposób jest trochę trudniejszy. Tym razem CIO musi się wcielić w rolę wizjonera, osoby kreującej trendy i wyznaczającej kierunki, w jakich będzie się rozwijała firma. Rola taka jest szczególnie pomocna w takich firmach, w których struktury biznesowe - odpowiedzialne za rozwój produktu, rynku itp. - nie są wystarczająco kreatywne. CIO ma wtedy wielką szansę wpływania na rozwój firmy we wszystkich jej aspektach - od pomocy w kreowaniu nowych produktów, poprzez wpływ na strategię firmy oraz na rozwój jej wewnętrznego IT. W takiej roli CIO musi aktywnie poszukiwać na rynku (również wśród konkurentów) sposobów na zwiększenie wartości i oferty firmy. Musi na bazie tych poszukiwań proponować nowe kierunki rozwoju, a co za tym idzie, zmian w wewnętrznym IT tak, aby było ono w stanie sprostać zmieniającym się potrzebom w zakresie wsparcia biznesu.

Nowa era w dziale IT

Niezależnie od sposobu, jaki CIO przyjmie, widać wyraźnie, że skończyły sie czasy kiedy IT było osobnym "państwem w państwie". CIO, jak i cały dział IT, muszą - o ile jeszcze tego nie zrobili - na nowo zdefiniować kontakty ze sferą biznesową. Wiele firm decyduje się na wprowadzenie specjalnych stanowisk dla osób będących "tłumaczami" pomiędzy biznesem i IT.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200