Kroniki roku 2000

Dla odmiany Amazon.com zaczyna rozwijać działalność. Dotychczas były to książki, muzyka i filmy. Teraz zaczął również sprzedawać zabawki. Brwi uniosły się analitykom i inwestorom wysoko, ponieważ Amazon.com nawiązał w tym celu strategiczny sojusz z Toysrus.com, internetową firmą światowego potentata Toys 'R' Us. Zgodnie z umową, obie firmy stworzą wspólnie sklepy w Internecie. Zapasami i dystrybucją zabawek będzie zarządzać Toysrus.com.

W obszarze B2B jest nadal dobrze. Jupiter Communications, firma uznawana za największy autorytet w dziedzinie prognoz e-biznesowych, ogłasza, że w roku 2005 wydatki firm na rynku B2B wyniosą ok. 6 bln USD. Co ciekawe, 1/3 tych wydatków będzie "przechodzić" przez rynki elektroniczne, publiczne lub koalicyjne.

Niektórzy mówią o 10 tys. rynków elektronicznych, które rozkwitną na całym świecie w najbliższych latach. Pod wpływem tego entuzjazmu zapewne Dell Computer ogłosił plan otwarcia rynku elektronicznego, w którym mniejsze firmy amerykańskie będą mogły zaopatrywać się we wszystkie narzędzia i usługi potrzebne do prowadzenia handlu elektronicznego. Firma ta jest zresztą trochę spóźniona. Konkurencja - Hewlett-Packard, Compaq i Gateway - już wcześniej przedstawiły zamiar otwarcia wspólnego rynku o nazwie eHitex.

Ale...

W praktyce większość rynków elektronicznych ma na koncie symboliczną liczbę transakcji i kwoty obrotów. Powodem jest trudność pozyskania dostatecznej liczby dostawców i odbiorców, niezbędnych do osiągnięcia odpowiedniej płynności i rozmachu. Firma doradcza Deloitte Consulting, szacująca liczbę rynków na ok. 1400, uważa, że zmniejszy się ona w ciągu najbliższych 2 lat do 400. Podobną opinię wyraża Boston Consulting Group. Do historii odchodzą B2Beventures.com (integracja angielsko- i hiszpańskojęzycznych społeczności handlowych) i Equipp.com (wyposażenie przemysłowe).

Oracle z dużym sukcesem kreuje nowy wizerunek rynkowy. Strategia firmy podoba się wielu użytkownikom, którymi wstrząsają dreszcze na myśl o problemach integracji wielu produktów pochodzących od wielu dostawców. Wbrew sceptykom, mariaż firm SAP i Commerce One zaczyna przynosić owoce. Firma SAPMarkets tworzy pierwsze rynki elektroniczne, np. dla europejskich firm konstrukcyjnych. SAP idzie w ślady Oracle'a, ogłaszając we wrześniu ub.r. globalną kampanię promocyjną, która ma wykreować e-biznesowy wizerunek. SAP zostaje sponsorem wyścigów samochodowych Formuły 1.

Tryumf centaurów

Nareszcie czwarty kwartał 2000. Pod koniec roku z powodzeniem przechodzi test świąteczna sprzedaż detaliczna w Internecie. W listopadzie i grudniu jej wartość w Stanach Zjednoczonych wyniosła prawie 10 mld USD, wzrastając o ponad 100% w stosunku do roku 1999. Badania dynamiki wzrostu liczb odwiedzin prowadzone przez Media Metrix wykazują, że w pierwszej dziesiątce przodowników znajduje się aż osiem firm uważanych dotychczas za tradycyjne. Jeśli chodzi o bezwzględną liczbę odwiedzin, wśród firm prowadzących handel detaliczny w Internecie na drugim miejscu znalazł się Walmart.com, oczywiście za Amazon.com.

Dotcomy padają jak muchy

Do końca roku znika co najmniej 210 firm, znika także bezpowrotnie 1,5 mld zainwestowanych w nie dolarów. Połowa z nich to sklepy elektroniczne. Czarny scenariusz firm B2C powtarza się gdzie indziej. Spadają kursy akcji niedawnych ulubieńców giełdy. Firmy konsultacyjne, takie jak Razorfish i Scient, masowo zwalniają pracowników. Tuż obok brzmi przysłowiowa pozytywna nuta. Firma integratorska EDS, z bardzo długim życiorysem, otwiera spółkę-córkę, która ma się zająć właśnie konsultacjami e-biznesowymi. Nowy klimat faworyzuje tradycyjne firmy doradcze Wielkiej Piątki i tych klasycznych integratorów, którzy zdążyli przezornie rozwinąć stosowne kompetencje.


TOP 200