Krajobraz zagrożenia i sposoby przeciwdziałania kradzieży tożsamości

Środki zaradcze

Krajobraz zagrożenia i sposoby przeciwdziałania kradzieży tożsamości

Oszustwa kredytowe w latach 2006-2010

Obniżenie liczby przestępstw przeciwko obrotowi gospodarczemu, do których zalicza się m.in. oszustwa kredytowe, można uzyskać m.in. poprzez:

- Okresową weryfikację w Krajowym Rejestrze Karnym oraz bazach danych ZUS informacji o niekaralności osób i płaceniu składek, którym zamierza się lub udzielono kredytu lub pożyczki, w celu zidentyfikowania okoliczności mogących mieć wpływ na wstrzymanie lub ograniczenie wysokości kredytu lub pożyczki.

- Obowiązkowe sprawdzenie przez wszystkie instytucje udzielające kredytów lub pożyczek autentyczności przedkładanych dokumentów tożsamości w bazach PESEL i OEWiUDO.

- Obligatoryjne dokonywanie sprawdzeń, w takich bazach jak:

Baza BIG Biura Informacji Gospodarczej gromadzącej informacje o niespłaconych należnościach konsumentów oraz podmiotów gospodarczych;

Baza Informacji Weryfikacja zawierająca informacje o danych konsumentów, które w trakcie weryfikacji okazały się fałszywe;

Baza Referencyjna Rachunków Bankowych zawierająca informacje o rachunkach bankowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, dane identyfikacyjne i adresowe przedsiębiorców oraz dane identyfikacyjne wspólników spółek osobowych.

- Wypracowanie i stosowanie spójnych procedur związanych z przedkładaniem fałszywych lub stwierdzających nieprawdę dokumentów albo nierzetelnego pisemnego oświadczenia oraz dotyczące go okoliczności, mających istotne znaczenie dla uzyskania kredytu.

Krajobraz zagrożenia i sposoby przeciwdziałania kradzieży tożsamości

Liczba przestępstw w Polsce przeciwko wiarygodnościdokumentów w latach 2006-2010

Największy zakres prac w obszarze poprawy bezpieczeństwa obrotu gospodarczego został wykonany przede wszystkim przez sektor bankowy, który wdrożył już wiele rozwiązań ograniczających ryzyko nieuprawnionych transakcji, np. z wykorzystywaniem cudzych dokumentów tożsamości. Istotne jest to, aby te standardy były doskonalone i zostały rozpowszechnione w innych sektorach instytucji finansowych oraz powszechnie stosowane przez wszystkie podmioty występujące na rynku finansowym. Nie mniej ważne jest uświadamianie społeczeństwa co do procedur ochrony własnej tożsamości oraz postępowania ograniczającego ryzyko finansowe, a także budowanie świadomości, że przekazanie prawdziwych, kompletnych, aktualnych danych identyfikacyjnych rzetelnym uczestnikom rynku finansowego jest działaniem chroniącym bezpieczeństwo każdego konsumenta.

Jak ustrzec się przed oszustami i poprawić bezpieczeństwo klientów systemu bankowego?

W przypadku osób fizycznych warto, aby:

- Niezwłocznie po utracie swojego dokumentu tożsamości zgłosić ten fakt do Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.

- Nie korzystać z instytucji udzielających kredytów lub pożyczek bez udziału organów weryfikujących wiarygodność, takich jak: BIK oraz BIG.

- Skutecznie niszczyć z wyciągów i innej korespondencji odbieranej w domu wszystkie dane osobowe, adresowe, numery kont, nazwy banków, w których posiadamy rachunki.

- Chronić hasła dostępu, PIN-y do swoich kart, nie nosić w jednym portfelu dokumentów tożsamości, kart kredytowych oraz haseł dostępu do nich (PIN-ów).

- Zawsze mieć przy sobie numer telefonu, na który możemy zadzwonić i zablokować swoje konta, jeśli istnieje podejrzenie nieuprawnionego dostępu do ich zasobów, np. w chwili utraty dokumentów, karty kredytowej itp.

Zgodnie z zaleceniami ZBP w przypadku zgubienia lub kradzieży dowodu osobistego, paszportu lub prawa jazdy należy niezwłocznie powiadomić:

- oddział banku, w którym posiada się rachunek lub dowolny inny bank przyjmujący zastrzeżenia;

- najbliższą jednostkę policji, jeśli dokument został utracony w wyniku kradzieży;

- organ gminy lub placówkę konsularną, w celu wyrobienia nowego dokumentu.

Z kolei instytucje finansowe powinny:

- Wprowadzić wspólny standard identyfikacji tożsamości osób fizycznych oraz podmiotów, których dane przechowywane są w bazach danych tych instytucji.

- Wdrożyć mechanizmy wymiany danych gwarantujące bezpieczeństwo ich wymiany oraz możliwość wzajemnej weryfikacji tożsamości.

- Wypracować mechanizmy weryfikacji tożsamości osób fizycznych oraz podmiotów, przy udziale zintegrowanych systemów sektora finansowego i ubezpieczeniowego, a także rejestrów publicznych, takich jak: PESEL, OEWiUDO czy REGON.

- Wdrożyć przy współudziale instytucji nadzorujących bezpieczeństwo rynku finansowego i ustawodawcy rozwiązania systemowe umożliwiające skuteczną ochronę osób fizycznych przed nadużyciami ze strony nieuczciwych uczestników systemu finansowego, tak aby uwaga była skupiona bardziej na ochronie interesów (dobra) konsumenta, a nie jego danych osobowych, oczywiście przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów ochrony danych osobowych.


TOP 200