Koszty wrócą jak bumerang

Jak wynika z najnowszego badania firmy KPMG "Cost Boomerang", większość europejskich przedsiębiorstw obawia się, że drastyczne kryzysowe cięcia kosztów nie dadzą się utrzymać na stałe i trzeba będzie zwiększyć wydatki. Najbardziej pesymistyczni są ankietowani dyrektorzy finansowi z Wielkiej Brytanii.

Brytyjskie firmy obawiają się, że nie będą w stanie utrzymać 95% redukcji kosztów, która została wprowadzona podczas recesji - wynika z najnowszego badania KPMG "Cost Boomerang"

Oznacza to, że 90 mld GBP dodatkowych i powracających kosztów może uderzyć w biznes, o ile nie zostaną wprowadzone bardziej zrównoważone inicjatywy cięcia wydatków - wynika z raportu.

IT już dostrzega oznaki tego "bumerangu kosztów" - dostawcy wykazują wzrost sprzedaży. Częściowo jest to wynikiem faktu, że organizacje zastępują starzejące się wyposażenie i odnawiają niezbędne licencje oraz dość ostrożnie, ale jednak inwestują, w przyszły wzrost. Istnieją jednak obawy, że niektórzy dostawcy wrócą do postawy "business as usual", zamiast badać nowe alternatywy takie jak chmura obliczeniowa, czy software as a service.

Firma doradcza KPMG przeprowadziła badanie wśród ponad 500 menedżerów finansowych z 350 największych firm z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwajcarii, Hiszpanii i Holandii. Najbardziej pesymistyczni byli respondenci brytyjscy - ich zdaniem jedynie 5% oszczędności ma charakter trwały. Odsetek ten wynosił 9,3% wśród Holendrów, 6,5% wśród Niemców i 6,6% wśród Hiszpanów.

"Zaledwie 12 miesięcy temu, większość firm koncentrowała się jedynie na cieciu kosztów i przetrwaniu kryzysu finansowego. Niestety, liderzy biznesowi oczekują teraz, że znacząca większość kosztów, które z trudem udało im się wyeliminować, powróci" - stwierdził Martin Scott, Partner w KPMG Performance & Technology.

Powrót kosztów ma różne przyczyny. M.in. krótkoterminowe cięcia kosztów podczas recesji i brak kontroli kosztów, gdy firmy dostrzegły pierwsze oznaki poprawy sytuacji. "Istnieje realne ryzyko, że rosnące koszty szybko zniszczą już napięte dobre wyniki finansowe i wzrost przychodów. Organizacje powinny podwoić swoje wysiłki związane z zarządzaniem kosztami, aby upewnić się, że związane z recesją wysiłki opanowania kosztów nie zostaną stracone w związku z powrotem firmy na ścieżkę wzrostu" - stwierdził Martin Scott.

Powracające koszty oznaczają wyzwania dla firm. Niemal 38% brytyjskich menedżerów finansowych, którzy brali udział w badaniu, obawia się, że gdy gospodarka wróci do zdrowia, koszty powrócą i zniweczą wszystkie oszczędności. Ok. 86% rozważa lub planuje znaczące zmiany w swoim podejściu do kosztów, związane ze strategiami przyszłego wzrostu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200