Koszty pod kontrolą

Systemy o zbliżonej do opisanej wyżej funkcjonalności oferują również tacy dostawcy, jak InPhonic, Digital Reliance, BroadMargin, Anchorpoint oraz inni. Dalszy rozwój tego typu systemów jest ściśle uzależniony od regulacji prawnych. Jak twierdzą eksperci, w przyszłości istnieje możliwość w pełni dynamicznego zarządzania wyborem operatora w odniesieniu do poszczególnych połączeń. Wówczas funkcjonalność narzędzi optymalizacyjnych zostałaby przeniesiona do poziomu terminalu. Abonent posiadałby aktywne profile u kilku operatorów, a terminal wykorzystując przechowywane centralnie (np. w bazie dostawcy usługi optymalizacji kosztów) plany taryfowe wybierałby operatora do konkretnego połączenia. Teoretycznie ceny połączeń dla poszczególnych numerów docelowych lub stref mogłyby się zmieniać dynamicznie - nawet kilka razy dziennie. W takich realiach wykorzystywanie narzędzi optymalizacyjnych stałoby się oczywistą koniecznością. Obecnie taka koncepcja stanowi przyszłość dość odległą (szczególnie w polskich realiach rynkowych), niemniej jak najbardziej możliwą.

Kontrolowanie i optymalizacja kosztów telekomunikacyjnych jest również sporym problemem samych operatorów telekomunikacyjnych. Wynika to z faktu znacznego rozwoju rynku połączeń międzyoperatorskich (interconnect). Obecnie wielu operatorów posiada dedykowane punkty styku jedynie z pewną grupą innych operatorów, a nawet (w skrajnym przypadku) tylko z jednym operatorem. Aby dokonywać połączeń do sieci, z którymi operator nie ma punktu styku, ruch musi być przesyłany przez inne sieci. Ten sam problem pojawia się w przypadku połączeń międzynarodowych. Optymalizacja wyboru rutingu konkretnego połączenia czy też klasy połączeń jest dokonywana na podstawie kosztu oraz gwarantowanej jakości obsługi. Problem kontroli kosztów w połączeniach międzyoperatorskich jest więc analogiczny do przypadku dużych organizacji. Podobne są również narzędzia - dobrym przykładem jest tu optymalizator połączeń międzyoperatorskich firmy Suntech. Jest to system do maksymalizacji zysków operatora dzięki wyznaczaniu optymalnego kierowania połączeń w ruchu międzynarodowym i międzymiastowym. Zastosowanie systemu pozwala zredukować o ok. 10% opłaty za realizację połączeń międzynarodowych tylko w wyniku odpowiedniego połączenia ofert różnych operatorów. Dodatkowe oszczędności uzyskuje się przez znaczne skrócenie czasu, który musi upłynąć od chwili zmiany cennika przez jednego z operatorów do momentu podpisania stosownych umów zmieniających reguły kierowania połączeń i wprowadzenia tych reguł do tablic kierowania elementów sieci. Oszczędności te są tym większe, im częstsze są zmiany w cennikach operatorów połączeń międzynarodowych i im bardziej złożona jest sieć operatora implementującego rozwiązanie.

Koszty pod kontrolą

Optymalizacja kosztów telekomunikacyjnych - rozwiązanie firmy Traq Wireless

Danymi wejściowymi systemu są cenniki obecnych na rynku operatorów, opcjonalne informacje o taryfach własnych, struktura i pojemność sieci, a także sposób kierowania połączeń i informacje o wielkości ruchu międzyoperatorskiego wychodzącego z każdego węzła źródłowego w poszczególnych kierunkach. Dla każdego węzła źródłowego uzyskiwana jest informacja, przez który punkty styku mają być realizowane połączenia dla poszczególnych kierunków. Połączenia wychodzące z tego samego węzła źródłowego na zadany prefiks mogą być dzielone między wiele punktów styku. Połączenia w tym samym kierunku pochodzące z różnych węzłów źródłowych mogą być realizowane przez inne punkty styku. Dodatkowo, oprócz informacji o kwotach całkowitych, system umożliwia prezentację danych cząstkowych, w szczególności bilansu dla danego punktu styku uwzględniającego zyskowność wszystkich kierowanych przez ten styk połączeń, a także bilansu zyskowności poszczególnych kierunków. Podobne systemy są często oferowane jako komponenty dużych systemów billingu interconnectowego (np. firmy Intec).

Koszty pod kontrolą

Optymalizator połączeń międzyoperatorskich firmy Suntech - schemat działania

Zdaniem ekspertów obecny rynek połączeń międzyoperatorskich jest coraz bardziej skomplikowany. Wraz z komplikacją reguł wymiany ruchu między operatorami komplikują się systemy optymalizacyjne. Być może proces ten zostanie zatrzymany przez stopniową migracją obecnych modeli biznesowych w kierunku stałych opłat miesięcznych (np. za utrzymanie punktu styku). Inna teoria mówi, że billing za ruch międzyoperatorski obejmie również sygnalizację, co w prosty sposób przełoży się na jeszcze większe wymagania w stosunku do systemów billingowych i modułów optymalizacyjnych.

Kontrolowanie i optymalizacja kosztów usług telekomunikacyjnych to dziś spore wyzwanie. Szczególnym obszarem tego typu działań są usługi w ramach telefonii komórkowej. Na razie tego typu problemy nie pojawiają się w kontekście usług dostępu do Internetu, czego bezpośrednim powodem są obecnie proste modele rozliczeniowe (bardzo często stała opłata za dostęp, niezależnie od ilości przesłanego ruchu). Optymalizacja kosztów telekomunikacyjnych jest szczególnie istotna dla dużych organizacji, niemniej obecne na rynku rozwiązania mogą być bez problemów zaimplementowane w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Niewątpliwie istotnym elementem są regulacje prawne, czego doskonałym przykładem jest chociażby kwestia przenośności numerów. Optymalizacja kosztów niesie ograniczenia dla pracowników - inteligentne systemy analizujące wykorzystanie poszczególnych usług w przyszłości praktycznie wyeliminują możliwość nadużywania telefonów do prywatnych celów. Takie przynajmniej są założenia.


TOP 200