Korzyści z przetwarzania w chmurze

Przetwarzanie w chmurze wspiera małe i średnie firmy, zapewniając łatwiejszy dostęp do usług informatycznych. Z Dariuszem Piotrowski, dyrektorem Developer & Platform Group w polskim oddziale Microsoft, rozmawiamy o zaletach przetwarzania w chmurze i zmianach zachodzących w informatyce.

Korzyści z przetwarzania w chmurze

Jakie produkty z portfolio Microsoft są już dostępne w chmurze? Które z nich warto wdrożyć w małym lub średnim przedsiębiorstwie i dlaczego?

O tym, czy organizacja po­winna zainteresować się konkretnym rodzajem usług, powinny decydować jej potrzeby, które nie zawsze mają związek z wielkością przed­siębiorstwa. Już teraz w chmurze dostępnych jest wiele rozwiązań ułatwiających komuni­kację, obieg dokumentów i pracę grupową. Skupiając się jednak na małych i średnich przedsiębiorstwach, Microsoft oferuje zestaw wzajemnie uzupełniających się usług opartych na serwerach Exchange, SharePoint oraz OCS, pozwalających z dowolnego miejsca na świecie przez przeglądarkę uzyskać dostęp do poczty elektronicznej, komunikatorów i dokumen­tów firmowych. Uzupełniają go narzędzia do telekonferencji (Live Meeting).

Zobacz również:

  • Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s
  • 5 praktycznych powodów, dla których warto wdrożyć Zero Trust

Czy produkty przeznaczone do przetwarzania w chmurze różnią się istotnie od znanych użytkownikom rozwiązań wykonanych w tradycyjnej technologii?

Możliwości funkcjonalne produktów oferowanych w chmurze praktycznie odwzorowują funkcjonalności, jakie klienci znają z tradycyjnego Outlooka czy SharePointa. Mają też pełną dowolność użycia ich w zależności od potrzeb. Mogą skorzystać z oprogramowania w wariancie przez przeglądarkę albo tak jak dotychczas - ze swojego komputera. Możliwe jest również wykorzystanie obu tych narzędzi równocześnie. Usługa dla przedsiębiorstw to nie tylko poczta, komunikator i kalendarz, to także integracja wszystkich tych komponentów oraz integracja z Active directory, czyli strukturą katalogową przedsiębiorstwa. Rozwiązania te otrzymuje klient bez dodatkowych kosztów i od ręki.

Z jakich produktów w chmurze będzie można skorzystać w późniejszym czasie?

W najbliższej przyszłości będzie dostępny w chmurze system obsługi sprzedaży, czyli CRM. Rozwiązanie przeznaczone jest dla firm różnej wielkości. Zarówno duże, jak i 2-3-osobowe będą miały doskonałe narzędzie pracy np. dla przedstawicieli handlowych, pozwalające zarządzać kontaktami z klientami. Wspominam o tym celowo, bo dotychczas systemy klasy CRM z relacyjną bazą danych i możliwościami realizacji funkcji Business Intelligence zarezerwowane były jedynie dla firm dużych. Obecnie w chmurze małe i średnie organizacje mogą ko­rzystać z tych samych możliwości. Oznacza to, że dzięki niej próg dostępu do nowych technologii znacznie się obniża. Zgodnie ze strategią Microsoft, większość oferty znanej dotychczas z wersji w tradycyjnej architekturze zostanie przeniesiona do chmury. W najbliższym czasie dotyczy to wszystkich produktów Office oraz CRM-u. Część rozwiązań będzie świadczona w dotychczasowym modelu "on premise" i jednocześnie w chmurze. W dalszej kolejności będziemy przenosić do chmury oprogramowanie do administrowania zasobami IT, bezpieczeństwem wraz z funkcja­mi zarządzania tożsamością. Usług w chmurze będzie zatem przybywać.

Dlaczego warto przenieść się i przetwarzać dane w chmurze?

Za z góry ustaloną stawkę miesięczną otrzymujemy dostęp do zawsze najnowszej wersji opro­gramowania zawierającej wszystkie niezbędne "łaty". Czyli przedsiębiorca ma pełną kontrolę kosztów używanego oprogramowania. Nie musi martwić się m.in. o aktualizację, zabezpie­czenie systemu, backup danych itd. Korzystając z poczty, firma uzyskuje dostęp do najnowszej wersji filtrów antyspamowych i zabezpieczeń przed zawartym w załącznikach złośliwym oprogramowaniem. Dla wielu przedsiębiorców z sektora firm małych i średnich ważną zaletą bę­dzie dostęp do najnowszego oprogramowania "od ręki" po z góry znanych kosztach. Oprogra­mowanie w chmurze wykorzystuje dokładnie ten sam interfejs użytkownika, czyli wygląd okien, do jakich użytkownik dotychczas się przyzwyczaił. To, co w sensie technologicznym różni oprogramowanie Microsoft w chmurze od oprogramowania instalowanego na komputerach PC jest niewidoczne dla użytkownika końcowego. Przedsiębiorca nie ponosi zatem tzw. kosztu zmiany. Nie ponosi też wydatków na szkolenia, a użytkownik nie musi zmieniać swoich dotychczasowych przyzwyczajeń i uczyć się obsługi nowego oprogramowania.

Czy koszt oprogramowania w chmurze jest niższy od kosztu tradycyjnego oprogramowania na PC?

To oczywiście zależy od konkretnego przypadku i powinno być rozpatrywane indywidualnie dla każdej firmy. Według mnie oceniać należy łączne koszty posiadania, czyli nie tylko koszt początkowy, ale także nakłady na utrzymanie i zmiany w oprogramowaniu. Jeżeli tak spojrzymy na koszty, wówczas model zakupu oprogramowania w chmurze wyda nam się bar­dzo obiecujący. Praktycznie nie ponosimy w nim kosztów początkowych instalacji i uruchomienia oprogramowania. W trakcie korzystania z niego finansujemy wyłącznie nakłady na jego utrzy­manie, nie ponosimy wydatków inwestycyjnych, choć mamy dostęp do najnowszej technologii informatycznej, i to praktycznie każdego dnia - to oprogramowanie się nie starzeje. Nie musimy budować zaplecza w postaci zasobów, czy to firm zewnętrznych, czy też własnego IT.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200