Koreańska ekspansja

Koreański Samsung Electronics podbił polski rynek monitorów. Kolejnym celem jest segment drukarek i telefonów komórkowych.

Koreański Samsung Electronics podbił polski rynek monitorów. Kolejnym celem jest segment drukarek i telefonów komórkowych.

W roku 2005 przychody Samsunga ze sprzedaży produktów IT sięgnęły 430 mln zł, wobec 395 mln zł rok wcześniej. Najwięcej przychodów działu IT pochodzi ze sprzedaży monitorów (60%) i dysków twardych (20%), resztę stanowiły drukarki i napędy optyczne.

Samsung sprzedaje monitory od początku działalności w Polsce w 1996 r. W tym segmencie spółka wypracowała pierwszą pozycję i zamierza nadal powiększać przewagę nad konkurentami. Jak podkreślają przedstawiciele Samsunga, firma utrzymała w 2005 r. palmę pierwszeństwa bez udziału w przetargach na dużym rynku korporacyjnym. Największe wzrosty miały jednak miejsce w latach poprzedzających wejście Polski do Unii Europejskiej. Ponadto zmiana technologii monitorów z CRT na LCD nie stymuluje już popytu w takim stopniu jak w latach poprzednich. Na początku 2005 r. nastąpił koniec popularności monitorów CRT. Wcześniej niż konkurencja Samsung zakończył w Polsce sprzedaż 15-calowych monitorów LCD. Jako pierwszy wprowadził również na polski rynek monitory z przekątną 19 cali. Samsung Electronics Polska sprzedał w 2005 r. 240 tys. monitorów LCD i 123 tys. monitorów CRT, co stanowiło ok. 24% rynku. Kończy się jednak czas intensywnych wzrostów dla działu monitorów. Spada średnia cena urządzeń, rynek się nasyca. W tym roku firma zamierza zwiększyć udział w segmencie monitorów LCD do 25%. W segmencie twardych dysków w Polsce procentowy udział Samsunga jest dwa razy większy niż udział koncernu w rynku światowym (472 tys. sprzedanych egzemplarzy w 2005 r. w Polsce).

Wyścig drukarek

Koreańska ekspansja

Kyung Tae Bae, prezes Samsung Electronics Polska

Duże nadzieje spółka wiąże z drukarkami (które sprzedaje od trzech lat), licząc na podwojenie sprzedaży w roku 2006. Przedstawiciele Samsunga są zdania, że na tym rynku jest jeszcze dużo miejsca. Zgodnie z szacunkami firmy w ubiegłym roku na polskim rynku drukarek laserowych sprzedało się ok. 280 tys. sztuk, z czego 39 tys. stanowił sprzęt Samsunga. W segmencie laserowych drukarek monochromatycznych producent zajmował drugą pozycję (ok. 16% udziału). W segmencie urządzeń wielofunkcyjnych Samsung kontroluje 11% rynku.

Utrzymywanie czołowych pozycji nie będzie jednak możliwe bez obecności na rynku korporacyjnym i zamówień publicznych. W 2005 r. ruszył na dobre rozwijany przez dwa poprzednie lata program partnerski Samsung ASAP (Always Samsung Always Partners) dla sprzedawców sprzętu komputerowego w całej Polsce. ASAP pozwala nawiązać kontakt ze wszystkimi punktami sprzedaży sprzętu IT współpracującymi z producentem i służy sprzedaży i promocji produktów firmy. W pierwszym miesiącu działalności w ASAP zarejestrowane zostały 6843 produkty. Obecnie w ASAP zarejestrowanych jest ponad 1 mln sprzedanych produktów. Do programu partnerskiego przystąpiło ponad 4 tys. firm. Model sprzedaży firmy ewoluuje w kierunku rozbudowanej sieci resellerów, mniejsze znaczenie będzie miał kanał dystrybucyjny. O tym, jakie produkty znajdą się w ofercie Samsunga, decyduje jednak koreańska centrala. Być może producent wprowadzi na polski rynek w 2007 r. notebooki, wszystko zależy jednak od oszacowania potencjału polskiego rynku.

Monitory mają już za sobą technologiczną rewolucję LCD. Ciekłokrystaliczne wyświetlacze zawitały również do telewizorów sprzedawanych przez dział RTV/AGD. Jego przychody rosły w zeszłym roku bardzo dynamicznie. Samsung sprzedał ponad 25 tys. telewizorów LCD (wzrost o 34%), osiągając 30-proc. udział w rynku. Dział RTV/AGD miał w 2005 r. 412 mln zł obrotów.

Zeszłoroczne przychody działu Telecom sięgnęły 184 mln zł. W nowym roku koreański producent zamierza znacznie zwiększyć jego wyniki. W 2005 r. jego udział w polskim rynku telefonów komórkowych sięgał ok. 6%. Według prognoz firmy, do końca bieżącego roku powinien osiągnąć 16-20%. Spółka zamierza sprzedać w tym roku 1,2 mln telefonów.

Miejsce na badania i rozwój

Koreańska ekspansja

Przychody Samsung Electronics Polska sp. z o.o.

Polskie Centrum Badań i Rozwoju Samsung uruchomił w 2000 r. Na początku znalazło w nim zatrudnienie kilkanaście osób. Obecnie w Centrum zatrudnionych jest ok. 150 inżynierów. Plany firmy na najbliższe lata zakładają znaczne zwiększenie zatrudnienia. Na początku działalności warszawskie centrum R&D produkowało oprogramowanie do dekoderów telewizji cyfrowej w standardzie Digital Video Broadcasting (DVB). W ubiegłym roku uruchomiono dział - Digital Television (DTV), który zajmie się oprogramowaniem do telewizorów plazmowych i LCD. W 2005 r. Samsung sprzedał 1,2 mln dekoderów z oprogramowaniem autorstwa warszawskich inżynierów. Na polskim rynku urządzenia znalazły się w ofercie operatora platformy Cyfrowy Polsat. Podobne ośrodki w Europie Samsung prowadzi w Wlk. Brytanii, USA, Rosji, Izraelu i Indiach.

Przedstawiciele firmy podkreślają rosnącą rozpoznawalność marki na polskim rynku. W marcu 2006 r. Samsung Electronics Polska obchodził 10-lecie działalności. Od 2006 r. nowym prezesem polskiego oddziału Samsunga jest Kyung Tae Bae, który zastąpił na tym stanowisku Jung Bog Lee (objął stanowisko prezesa Samsung Electronics Portugalia). Ubiegłoroczne przychody Samsunga wzrosły o 13% - do 1,03 mld zł.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200