Konwergencjaw praktyce

W każdej lokalizacji zainstalowano oprogramowanie Cisco Call Manager posadowione na serwerach Cisco MCS-7825 do zarządzania połączeniami telefonicznymi. We wszystkich trzech fabrykach uruchomiono łącznie ok. 100 aparatów telefonicznych IP. Za integrację z pozostałą infrastrukturą telekomunikacyjną odpowiadają bramki Voice over IP - interfejs do tradycyjnej centrali PBX. Taka koncepcja architektury umożliwiła również wykonanie spójnego planu numeracyjnego dla poszczególnych lokalizacji. A opóźnienie? Jak twierdzi Jaromir Wróblewski (dyrektor ds. informatyki w Kronopolu): "Wbrew początkowym obawom, jakość połączeń jest bardzo wysoka, a opóźnienia, choć zauważalne, w praktyce nie utrudniają rozmowy".

Konwergencjaw praktyce

Hierarchia sieci - Telefonia Dialog SA

Jeśli chodzi o kwestię opóźnień, to przed wdrożeniem systemu przeprowadzono konfigurację i wiele testów przy wykorzystaniu symulatora linii VSAT. Według Andrzeja Kowalczyka, dyrektora Działu Konsultacyjno-Projektowego w CCS, kluczowym problem było zagadnienie odpowiedniego doboru parametrów - szczególnie w kontekście protokołów sygnalizacyjnych (przy wartościach domyślnych system nie działał prawidłowo). Wdrożenie systemu telefonii IP na bazie VSAT jest jedynym w Europie. Z punktu widzenia Kronopolu korzyści są oczywiste. Obniżenie kosztów, spójny plan numeracyjny oraz utworzenie elastycznej sieci teleinformatycznej z integracją usług głosowych to tylko niektóre z atutów.

Innym przykładem wdrożenia uniwersalnej, konwergentnej platformy komunikacyjnej jest sieć Telefonii Dialog SA. Tu kluczową sprawą była konieczność obsługi coraz większej liczby klientów. Stale rosnąca liczba biur obsługi doprowadziła do zapotrzebowania na sieć uniwersalną, o wysokim stopniu funkcjonalności i rozproszonej architekturze. Dodatkowym zagadnieniem był dostęp w lokalnych biurach obsługi klienta do telecentrum - systemu typu call center.

W Dialogu medium transmisyjnym do aplikacji telefonii jest szkieletowa sieć IP (korporacyjna), oparta zarówno na zasobach własnych, jak i dzierżawionych od innych operatorów.

Podstawowym łączem jest trakt o przepływności 34 Mb/s. Sieć korporacyjna operatora obsługuje połączenia wewnętrzne w ramach spółki na całym jej obszarze działania, zapewnia klientom dostęp do umieszczonego w węźle centralnym telecentrum, kieruje ruch wychodzący ze spółki do sieci innych operatorów.

Rolę głównego węzła spełnia serwer telekomunikacyjny Alcatel OmniPCX 4400, umieszczony w centralnym punkcie sieci we Wrocławiu, połączony bezpośrednimi łączami z telecentrum i sieciami publicznymi innych operatorów (str. 64). Pozostałe regiony operatora są również wyposażone w serwery komunikacyjne Alcatel OmniPCX 4400, w układzie jednostek satelickich (moduły wyniesione) w stosunku do głównego węzła mających połączenia z sieciami publicznymi innych operatorów, ale na poziomie lokalnym. Poprzez sieć telefoniczną Alcatel OmniPCX 4400 cały ruch związany z obsługą klienta skierowano do telecentrum.

Sieć korporacyjna na platformie Alcatel OmniPCX 4400 dla Dialogu została zbudowana przez firmę NextiraOne. Stworzono sieć umożliwiającą realizację nowoczesnych usług telefonicznych, przy zachowaniu jednolitego i uproszczonego systemu numeracji oraz identycznego sposobu aktywacji i uruchamiania usług. W ramach oferowanych usług można wyróżnić usługi zarówno typowe dla systemów biznesowych (połączenia konferencyjne, przenoszenie wywołań, połączenia brokerskie itp.), jak i bardziej rozbudowane usługi (książka telefoniczna, poczta głosowa).


TOP 200