Konwergencja podstawą komunikacji
- Dariusz Niedzielewski,
- 10.09.2007
Konwergencja usług
Zmiany w infrastrukturze firmowych sieci telekomunikacyjnych stanowią jedynie podstawę do rozwoju usług, pozwalających całkowicie zmienić dotychczasowy sposób prowadzenia rozmów telefonicznych, uczestniczenia w telekonferencjach czy komunikowania się za pomocą prostych aplikacji. Grupa rozwiązań występujących u wielu dostawców, zwykle pod wspólną nazwą Unified Communications (zintegrowana, ujednolicona komunikacja), zawiera specjalne narzędzia do realizacji usług IM (Instant Messaging), transmisji głosu, obrazów, treści wideo, tworzenia telekonferencji (wideokonferencji), przekierowań, rozbudowanej poczty głosowej i funkcji prezentacji, wirtualnej współpracy użytkowników rozlokowanych w różnych miejscach świata i wielu innych, niedostępnych w zwykłych rozwiązaniach telekomunikacyjnych.
Analitycy wskazują jednak, że choć w ciągu ostatnich 12 miesięcy świadomość potencjalnych klientów odnośnie do rozwiązań UC znacznie wzrosła, to nadal pozostaje na dość niskim poziomie, a jej brak ogranicza dynamikę wzrostu popytu na technologie zintegrowanej komunikacji. Podobnie zatem jak miało to miejsce w przypadku usług Fixed-Mobile Convergence, istotną przeszkodą na drodze rozwoju nowoczesnych platform telekomunikacyjnych jest brak wiedzy firmowych departamentów IT.
Technologia UMA umożliwia korzystanie z jednego telefonu zarówno w sieciach Wi-Fi (oraz Bluetooth), jak i komórkowych. Koncepcja dostępu mobilnego w nielicencjonowanych pasmach Wi-Fi/Bluetooth powstała w wyniku dążenia operatorów sieci komórkowych i dostawców usług do poszerzenia zasięgu sygnału radiowego dla końcowych odbiorców. UMA umożliwia korzystanie z telefonii VoIP (w przypadku przebywania w okolicach punktu dostępowego), jednak w ograniczony i kontrolowany przez operatorów sieci komórkowych sposób.
Usługi Wi-Fi/GSM w Polsce
Kompleksowe aplikacje i narzędzia FMC/UC, przeznaczone głównie dla dużych przedsiębiorstw, ma w swojej ofercie większość polskich oddziałów międzynarodowych koncernów telekomunikacyjnych (Alcatel-Lucent, Avaya, Cisco, Ericsson, Nortel, Nokia Siemens Networks, Siemens Enterprise Communications). Na rynku sukcesywnie pojawiają się jednak usługi operatorów/firm, które oferują tylko część rozwiązań utożsamianych do tej pory z takimi pojęciami, jak konwergencja czy ujednolicona komunikacja.
Jedną z nich, pozwalającą na korzystanie z tego samego telefonu w sieciach Wi-Fi (VoIP) i GSM, jest usługa Unifon operatora sieci Orange. Aktualnie jest ona dedykowana odbiorcom indywidualnym, ale PTK Centertel prowadzi prace nad podobnym funkcjonalnie projektem o nazwie WireFree Workspace, przeznaczonym specjalnie dla segmentu biznesowego. Unifon pozwala w dość znacznym stopniu zaoszczędzić na kosztach połączeń głosowych. Dysponując jednym telefonem komórkowym (wyposażonym w technologię UMA) użytkownik wykonuje normalne połączenia GSM - sytuacja zmienia się jednak, jeśli wejdzie on w zasięg dowolnego punktu dostępowego Wi-Fi (w domu, restauracji itp.), spełniającego odpowiednie wymagania techniczne. Wówczas po zalogowaniu telefon bezprzerwowo (nie rozłącza bieżącego połączenia) przechodzi z sieci GSM do Wi-Fi, wykorzystując tym samym tanią telefonię VoIP.
Inną interesującą propozycją, pozwalającą korzystać z mobilnej telefonii VoIP, jest wchodząca we wrześniu br. na polski rynek usługa LoVo. Oferuje ją operator telefonii internetowej MTI (Mobilna Telefonia Internetowa). Aby w pełni korzystać z LoVo, należy posiadać telefon (lub smartfon/PDA) oparty na systemie Microsoft Windows Mobile 5.0 lub Symbian (modele aparatów kompatybilne z usługą można sprawdzić na stroniehttp://www.lovo.pl ), ze zintegrowanym modułem Wi-Fi. W telefonie instalowana jest wstępnie skonfigurowana aplikacja LoVo - należy wpisać swój login i hasło (dostarczane przez MTI) oraz wprowadzić odpowiednie dane potrzebne do połączenia z punktem dostępowym Wi-Fi. Według zapewnień MTI usługa pozwala na płynne przełączanie (bez utraty połączenia) rozmowy pomiędzy Wi-Fi a GSM/UMTS, a opcja ta realizowana jest niezależnie od wybranego przez nas operatora sieci komórkowej. Po przejściu na sygnał GSM stawki są naliczane według zwykłego cennika operatora. Sytuacja zmieni się, gdy wykupimy w sieci komórkowej zryczałtowany dostęp do szerokopasmowego internetu (w technologii UMTS) - wówczas przy zaniku sygnału Wi-Fi aplikacja LoVo przełączy nas do świata 3G, gdzie nadal rozmowa będzie prowadzona za pomocą VoIP (trzeba wówczas koniecznie zadbać o to, aby nasza umowa z operatorem sieci komórkowej określała stałą, miesięczną opłatę abonamentową za korzystanie z sieci. Jeśli tego nie zrobimy, to naliczanie poszczególnych kilobajtów za rozmowy VoIP może zdecydowanie podnieść wysokość końcowego rachunku).