Konsumenci, biznes i chmura

Leo Apotheker w cztery miesiące po objęciu kierownictwa HP ogłosił nową strategię koncernu. Wbrew oczekiwaniom, niewiele w niej uwagi poświęcono oprogramowaniu

Leo Apotheker planuje wykorzystać silną pozycję rynkową HP na rynku konsumenckim, aby zyskać przewagę nad konkurencją na rynku korporacyjnym. Dyrektor generalny HP chce wykorzystać m.in. zjawisko konsumeryzacji korporacyjnych środowisk IT. W miarę popularyzacji technologii IT coraz częściej decyzje o zakupie nowego sprzętu czy usług podejmowane są z całkowitym pominięciem działu IT.

Obejmując stanowisko dyrektora generalnego w listopadzie 2010 roku, Leo Apotheker przejął stery firmy w szczególnym momencie. Nigdy wcześniej koncern nie działał na tylu niezależnych rynkach i nie stawał w szranki z tyloma konkurentami jednocześnie.

Zintegrowana chmura obliczeniowa

Dekadę temu pod kierownictwem Carly Fioriny HP konkurował z IBM i Sun Microsystems. Utrzymywano jednocześnie przyjacielskie stosunki z Cisco i Oracle. Z kolei Mark Hurd, który przewodził HP w czasie największego kryzysu gospodarczego, koncentrował wysiłki na redukcji kosztów i rywalizacji z IBM, zwłaszcza w obszarze usług IT. Sytuację HP diametralnie zmienił szereg fuzji i przejęć, które następowały od 2008 roku. HP kupił EDS, 3Com i 3PAR. Cisco zaczął sprzedawać serwery. Natomiast Oracle najpierw przejął Sun Microsystems, a potem zatrudnił Marka Hurda na stanowisku wiceprezesa. Wraz z wprowadzeniem na rynek do grona konkurentów HP dołączył Apple. Zapowiadany zaś w marcu 2011 roku zamiar dostarczania komputerów HP z preinstalowanym systemem WebOS pod znakiem zapytania stawia dobre relacje z Microsoft. Nowa strategia Leo Apothekera ma być próbą połączenia w całość rozproszonej oferty rozwiązań i usług HP.

Zobacz również:

Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym, filarem strategii rynkowej HP ma być platforma . Jej sercem będą rozwiązania sprzętowe HP. Zgodnie z zapowiedziami na nową ofertę HP w zakresie cloud computing złożą się m.in. rozwiązania infrastrukturalne oferowane w modelu IaaS (Infrastructure-as-a-Service), warstwa oprogramowania operacyjnego oraz dedykowane aplikacje. Jednocześnie nowa platforma ma być bardziej kompleksowa niż rozwiązania oferowane m.in. przez Microsoft i Amazon. "Stworzymy jednolity i otwarty rynek integrujący rozwiązania konsumenckie, biznesowe i deweloperskie. W skład nowej platformy wejdzie m.in. system dystrybucji aplikacji i narzędzi programistycznych oraz usługi dla przedsiębiorstw" - zapowiada Leo Apotheker.

Podstawowe komponenty nowej platformy mają być dostępne jeszcze w 2011 roku. W pierwszej kolejności w ofercie HP znajdą się prawdopodobnie rozwiązania dotyczące warstwy sprzętowej i usługi zaliczane do modelu IaaS. Leo Apotheker podkreśla, że nowe środowisko będzie w pełni otwarte. "Nie zamierzamy ograniczać kreatywności deweloperów, narzucając im określone techniki i języki programowania. Jako dostawca zadbamy o bezpieczeństwo i interoperacyjność aplikacji tworzonych pod kątem nowej platformy" - mówi.


TOP 200