Koniec z silosową strukturą państwa

Jakie projekty prowadzone przez Centrum Projektów Informatycznych MSWiA (CPI) wpłyną rzeczywiście na modernizację zarządzania państwem? Rzecznik MSWiA odpowiada, "że resort realizuje wszystkie projekty informatyczne z należytą starannością, traktując je równoważnie". My mamy na ten temat własny pogląd. Otóż, na pierwszy plan wybijają się projekty z zakresu bezpieczeństwa państwa i obywateli, jak Ogólnopolska Sieć Teleinformatyczna OST 112 na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112, System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego (SI PR) oraz Ogólnokrajowy Cyfrowy System Łączności Radiowej (OCSŁR). Te są albo w trakcie realizacji (OST 112), albo właśnie ogłoszono, kto złożył oferty i z jaką ceną (SI PR), ewentualnie czekamy na rozstrzygnięcie postępowania (OCSŁR). Natomiast piętą achillesową MSWiA są projekty z zakresu rozwoju społeczeństwa informacyjnego z tzw. działań 8.3 i 8.4. W przypadku działania 8.4 tylko nieliczni przedsiębiorcy mają podpisane umowy na dofinansowanie ostatniej mili.

Nowe podejście do projektów

Przypadek SI PR - w kontekście Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego - doskonale ilustruje zmianę w podejściu do projektów teleinformatycznych w MSWIA. Słowami kluczowymi stają się: umowy SLA (Service Level Agreement), skalowalność rozwiązań i wymiana informacji z użytkownikami w postaci Rad Użytkowników. Notabene, firma, która wygra przetarg na SI PR przekaże prawa autorskie do oprogramowania. W ten sposób MSWiA będzie mogło rozbudowywać stanowiska Powiadamiania Ratunkowego bez dodatkowych zamówień.

Inną zmianą, która upowszechnia się za obecnego kierownictwa MSWiA, jest dążenie do upubliczniania specyfikacji oprogramowania, aby każda instytucja mogła samodzielnie zamówić aplikację stosownie do własnych potrzeb i możliwości finansowych, co jest usankcjonowaniem dobrej praktyki sprzed lat, gdy pozwolono gminom kupować homologowane oprogramowanie do obsługi ewidencji ludności. Teraz znosi się pojęcie homologacji na rzecz ujawniania specyfikacji.

Czy te działania - zwłaszcza po wymianie kierownictwa CPI, gdy Andrzeja Machnacza zastąpił Zbigniew Olejniczak - dają nadzieję na właściwe spożytkowanie wyników projektów unijnych? Czasu zostało niewiele, do wyborów parlamentarnych mamy zaledwie rok. Tymczasem nowe dowody osobiste z procesorem będą wydawane dopiero od 1 lipca 2011 r., tym samym opóźniając wejście w życie tzw. Profilu Zaufanego, który miał skutecznie zminimalizować znaczenie podpisu elektronicznego. Sieć radiowa (OCSŁR) musi zacząć działać najpóźniej w I kwartale 2012 r., aby zdążyć na mistrzostwa w piłce nożnej Euro 2012. Natomiast e-PUAP nadal nie jest traktowany poważnie przez instytucje publiczne i obywateli. W tej sytuacji poszukiwanie złotego środka między wydawaniem pieniędzy unijnych na siłę a racjonalizowaniem wydatków przypomina stąpanie po linie rozpiętej między dwoma wieżowcami.


TOP 200