Koniec joint venture firmy Sony i Ericsson

Koncern Sony wykupi należące do firmy Ericsson 50% udziałów w spółce Sony Ericcson. Wartość transakcji, która ma pozwolić na realizację długofalowej strategii biznesowej koncernu Sony, to ok. 1,5 mld USD. W dłuższej perspektywie planowana jest też likwidacja marki Sony Ericsson.

Transakcja ma zostać sfinalizowana na początku 2012 roku. Po jej zamknięciu firma Sony Ericsson ma stać się spółką zależną koncernu Sony. Według zapowiedzi marka Sony Ericsson zostanie utrzymana przynajmniej przez kilka miesięcy. Przez ten czas trwać będą jednak prace nad stworzeniem nowej marki dla telefonów komórkowych koncernu Sony. Na mocy zapowiedzianej transakcji, obok należących do szwedzkiego koncernu udziałów w spółce Sony Ericsson japoński gigant przejmie m.in. prawa do stworzonych wspólnymi siłami rozwiązań technologicznych. Na mocy zapowiadanej transakcji firmy Sony i Ericsson połączy wzajemna umowa licencyjna w zakresie technologii mobilnych.

"W ciągu ostatniej dekady rynek urządzeń mobilnych zasadniczo się zmienił. Telefony komórkowe przeszły drogę od prostych urządzeń komunikacyjnych do zaawansowanych technicznie i funkcjonalnie urządzeń multimedialnych pozwalających m.in. na swobodny dostęp do treści internetowych" - czytamy w oświadczeniu kierownictwa koncernu Sony. Wedle oficjalnych informacji przejęcie spółki Sony Ericsson pozwoli na uzupełnienie oferty koncernu Sony o zaawansowane telefony komórkowe oraz umożliwi realizację długoterminowej strategii rynkowej japońskiego giganta. Zakłada ona m.in. uruchomienie zintegrowanych usług przeznaczonych dla urządzeń mobilnych, telewizorów cyfrowych, tabletów oraz komputerów przenośnych. Planowana jest m.in. integracja oferty usług multimedialnych oraz możliwości dystrybucyjnych koncernu Sony w zakresie treści filmowych oraz utworów muzycznych.

"Przejęcie kontroli nad spółką Sony Ericsson jest ostatnim elementem układanki pozwalającej na realizację strategii rynkowej koncernu Sony" - podkreśla Howard Stringer, dyrektor generalny koncernu Sony. Jego zdaniem transakcja dobrze wpisuje się także w strategię rynkową dotychczasowego partnera. "To naturalny krok dla firmy Ericsson, która planuje skoncentrować się na działaniach rynkowych związanych z rozwojem infrastruktury i usług utrzymania sieci komórkowych" - twierdzi Howard Stringer. Jego zdaniem realizacja planów biznesowych koncernu Sony pozwoli na nawiązanie bezpośredniej konkurencji rynkowej z liderami rynku urządzeń mobilnych - m.in. firmami Samsung, Apple i HTC. Tymczasem według analiz firmy Gartner pod koniec czerwca br. spółka Sony Ericsson była 10. największym producentem zaawansowanych telefonów komórkowych. W pierwszym kwartale 2011 roku na świecie nabywców znalazło ok. 7 mln urządzeń marki Sony Ericsson. Stanowi to ok. 1,7 proc. wszystkich tego typu urządzeń sprzedanych w okresie od kwietnia do czerwca br.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200