Koniec epoki ODRY

Koniec epoki ODRY
Dwa pierwsze systemy Odra 1305 zlokalizowano w pomieszczeniach Wschodniej DOKP w Lublinie, a od 1989 r. w nowo wybudowanym obiekcie Ośrodka Informatyki WDOKP na stacji rozrządowej Lublin Tatary. Podobne zestawy komputerowe "z gorącą rezerwą" zainstalowano także w stacyjnym Ośrodku Informatyki w Skarżysku Kamiennej, gdzie bezpośrednio obsługiwały one nowoczesną i największą w Polsce stację rozrządową Okręgu Wschodniego (Skarżysko Kamienna i Kielce Herbskie). Pilotowy zestaw dwumaszynowy z systemem SKPS z Lublina obsługiwał więc lokalnie - przez linie telefoniczne - stacje rozrządowe Lublin Tatary, Lublin Nowy Świat, Jaszczów oraz Dęblin, a po likwidacji stacyjnego ośrodka informatyki w Skarżysku Kamiennej (i kasacji komputerów), ośrodek lubelski przejął także zdalną obsługę tamtejszych stacji rozrządowych.

Zdaniem Waldemara Lewandowskiego, dyrektora Ośrodka PKP Informatyka spółka z o.o. w Lublinie, zdwojony zestaw Odra 1305 niezwykle skutecznie spełniał wymagania i oczekiwania użytkowników. Zarówno oprogramowanie, jak i sam procesor Odra 1305 z teleprzetwarzaniem sprawowały się przez cały czas niezawodnie. "Po pierwszym okresie usuwania błędów (oprogramowanie, zimne luty), stał się on niezwykle stabilnym i bezawaryjnym systemem, operującym na trzy zmiany bez wyłączania go z sieci. O jego wysokiej dostępności świadczy współczynnik bezawaryjnej pracy nie mniejszy niż 0,999 - uzyskiwany dzięki doskonałej kadrze techników hobbystów oraz ich zapobiegliwości w pozyskiwaniu niezbędnych podzespołów zamiennych. Do dzisiaj mamy w rezerwie dodatkowy komplet pakietów procesora oraz wszelkie specjalistyczne moduły dla całego systemu komputerowego" - mówi Waldemar Lewandowski.

Bezawaryjność, rewelacyjnie krótkie czasy odpowiedzi 1-2 sek. (nieosiągalne nawet w nowszych technologiach dostępowych) oraz kompletność uzyskiwanej dokumentacji zgodnej z technologią pracy stacji rozrządowej powodowały, że użytkownik wcale nie był zainteresowany zmianą systemu na inne rozwiązanie. Doceniając jego zalety, postanowiono nawet zainstalować identyczną wersję na dużej stacji Wrocław Brochów, gdzie całodobowy system teleprzetwarzania został wyłączony z eksploatacji zupełnie niedawno, bo na początku kwietnia tego roku.

Nowe nadchodzi nieuchronnie

Większość towarzyszących systemowi urządzeń zewnętrznych systematycznie zastępowano emulatorami na pecetach (pamięci dyskowe, drukarki, nośniki taśmowe i papierowe), a w miarę nieubłaganie upływającego czasu, w kolejnych Ośrodkach Informatyki PKP wycofywano z eksploatacji przestarzałe już zestawy komputerowe z procesorem centralnym (mainframe).

Funkcje identyfikacji wagonów i zarządzania taborem kolejowym, stanowiące istotę dotychczasowego systemu SKPS, ma teraz zapewnić bardziej nowoczesny system ORZ WIP, zaprojektowany i wdrażany przez pracowników Ośrodka Informatyki PKP w Łodzi. Opracowany w technologii trójwarstwowej, z przeznaczeniem do zdalnego transportu informacji wymaga jedynie przeglądarki oraz dostępu do Internetu, a więc może być zdecydowanie tańszy w eksploatacji. Zgodnie z decyzją PKP Cargo, który jest inwestorem całego przedsięwzięcia, nowy system ORZ WIP do rejestracji ciągłej wagonów i zarządzania taborem kolejowym wraz z generowaniem niezbędnych dokumentów oraz kart rozrządowych będzie stopniowo zastępował dotychczasowe rozwiązania SKPS.

"Dwa działające jeszcze zestawy komputerowe Odra 1305 zostaną wkrótce postawione w stan likwidacji. W tym zakresie obowiązują nas przepisy, które wymagają przekazania urządzeń do utylizacji i powinna je odebrać firma wystawiająca takie zaświadczenia dla sprzętu. Myślimy jednak nad alternatywnym wariantem przekazania całkowicie sprawnych urządzeń jakiejś jednostce szkoleniowej czy muzealnej - w celu pokazania przyszłym pokoleniom jak kształtowała się krajowa informatyka i teletransmisja w tamtych czasach" - mówi Waldemar Lewandowski.


TOP 200