Komunikacja w standardzie

Dzięki przejęciu Skype Microsoft zyska prawa do najpopularniejszego komunikatora internetowego. Transakcja ma też przyczynić się do umocnienia pozycji koncernu z Redmond na rynku rozwiązań klasy Unified Communications.

Przedstawiciele Microsoft zapowiadają, że rozwiązania znane z komunikatora Skype zostaną zintegrowane m.in. z usługami Windows Live, środowiskiem Windows Phone 7 i oprogramowaniem konsoli Xbox (pisaliśmy o tym w Computerworld 14/2010). Plany wykorzystania technologii, które Microsoft zamierza przejąć wraz ze Skype Technologies, nie kończą się jednak na rozwiązaniach konsumenckich.

Skype zamiast Windows Messenger

Wiele wskazuje więc, że skutki zapowiadanej fuzji bezpośrednio odczują również użytkownicy korporacyjni, zwłaszcza ci, którzy na co dzień korzystają z rozwiązań klasy Unified Communiations. Praktycznych korzyści można oczekiwać m.in. dzięki zapowiedzianej oficjalnie integracji funkcji komunikatora Skype z oprogramowaniem pakietu Microsoft Outlook oraz środowiskiem Lync. Dla Microsoftu korzyść jest o tyle duża, że - jak dotąd - niewiele osób zdecydowało się na korzystanie z komunikatora Windows Live Messenger. Z drugiej strony - zdaniem ekspertów - wsparcie ze strony Microsoft może przyczynić się m.in. do uproszczenia procesów związanych z zarządzaniem polityką bezpieczeństwa informacji w rozwiązaniach Skype.

Microsoft dzięki przejęciu firmy Skype będzie mógł pośrednio skorzystać z rosnącej popularności rozwiązań konsumenckich w zastosowaniach korporacyjnych. Już dziś możliwości komunikatora Skype są powszechnie wykorzystywane w wielu firmach. Natomiast zapowiadana integracja i wsparcie finansowe ze strony koncernu z Redmond mogą spowodować, że rozwiązania Skype będą coraz szerzej wykorzystywane zarówno w wewnętrznych zastosowaniach biznesowych, jak i w komunikacji z partnerami i klientami. "Poczta elektroniczna, komunikatory tekstowe i transmisja głosu stopniowo zlewają się w jeden szeroki kanał zintegrowanej komunikacji. Integracja dotychczasowych rozwiązań firmy Microsoft z możliwościami i potencjałem rynkowym Skype pozwoli na ujednolicenie technologii komunikacyjnych wykorzystywanych w zastosowaniach konsumenckich i biznesowych" - twierdzi Charles Golvin, analityk Forrester Research.

Poza dostępem do szerokiej bazy klientów Microsoft zyska też możliwość zintegrowania - w ramach swoich produktów - rozwiązanie wykorzystywane zarówno do komunikacji z najbliższymi, jak i do kontaktów biznesowych.

Zadowoleni partnerzy

W podobnym tonie wypowiadają się przedstawiciele firm wyspecjalizowanych w zintegrowanych korporacyjnych rozwiązaniach komunikacyjnych. "Uważamy, że przejęcie Skype przez Microsoft jest pod wieloma względami wiadomością dobrą. Taka decyzja sprawia, że Skype przestaje istnieć na mocno konkurencyjnym rynku i łączy się z jednym z naszych najbliższych partnerów strategicznych. Integracja Microsoft Lync i Skype jest także korzystna dla rozwoju oferty Polycom. Lepsza funkcjonalność platformy Lync oznacza dla nas większe możliwości w zakresie rozwiązań wideo, oprogramowania i sprzedaży infrastruktury" - podkreśla Andy Miller, prezes i dyrektor generalny Polycom. Według niego, fuzja Skype z Microsoft będzie też sprzyjać rozwojowi usług komunikacyjnych oferowanych w modelu cloud computing. Jednocześnie Skype jest jedną z najlepiej rozpoznawanych marek w konsumenckiej części rynku IT. Zdaniem wielu ekspertów, Microsoft do tej pory nie miał w ofercie marki o tak ugruntowanej pozycji na rynku konsumenckim.

"Google, Apple i Skype to trzy dominujące marki na rynku konsumenckich rozwiązań informatycznych. Zakup Skype to nie tylko możliwość wykorzystania technologii i jednej z tych trzech najbardziej rozpoznawalnych marek. Z punktu widzenia władz Microsoft równie ważny jest fakt, że możliwości i pozycji rynkowej Skype nie wykorzystają do własnych celów ani Google, ani Cisco" - twierdzi Ted Schadler, wiceprezes Forrester Research.

Według niego, Microsoft zechce wykorzystać rozwiązania Skype także we własnych produktach oferowanych w modelu cloud computing. "Władzom Microsoft zależy na maksymalizacji przychodów z tytułu usług oferowanych w chmurze. Jednocześnie taka forma dostarczania oprogramowania charakteryzuje się stosunkowo dużym potencjałem w zakresie rozwoju funkcjonalnego. Skype może więc stać się kolejną usługą, dołączając do funkcjonalności pakietu Office 365 lub platformy Windows Azure" - uważa Ted Schadler.

Microsoft kupił Skype, ale nie przywiąże go do Windows

Steve Ballmer, prezes Microsoftu, zapowiedział, że zakup komunikatora internetowego Skype nie oznacza zmian dla jego użytkowników. "Nadal będziemy inwestować w jego rozwój na platformach innych niż Windows" - przekonywał podczas konferencji prasowej zapowiadającej przejęcie Skype w transakcji wartej 8,5 mld USD. To najdroższy zakup w dotychczasowej historii koncernu z Redmond. Komunikator Skype jest obecnie dostępny na platformach Mac OS X i Linux, a także w mobilnych systemach Android, iOS, BlackBerry i Symbian. Steve Ballmer poinformował, że nie planuje wstrzymania wsparcia dla którejkolwiek z tych platform. Powoływał się przy tym na pracę pakietu Office w systemie Mac OS X oraz inne wieloplatformowe aplikacje Microsoftu. Prezes Microsoftu nie mówił jednak zbyt wiele o rozwoju komunikatora. Przypomniał tylko, że Microsoft połączy Skype z Windows Phone 7, Xbox Live i programem pocztowym Microsoft Outlook. (wsz)

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200