Komunikacja w sieci IP

Potencjał dla rozwoju telefonii internetowej stwarza fakt, że jedynym w tym przypadku wyzwaniem jest uzyskanie łącza szerokopasmowego, a ogromną korzyścią niskie ceny połączeń.

Potencjał dla rozwoju telefonii internetowej stwarza fakt, że jedynym w tym przypadku wyzwaniem jest uzyskanie łącza szerokopasmowego, a ogromną korzyścią niskie ceny połączeń.

Komunikacja w sieci IP

Koszty połączeń VoIP u wybranych operatorów(cena za minutę połączenia)

VoIP (Voice over IP) oznacza pakiet usług umożliwiających przesyłanie głosu z wykorzystaniem protokołu internetowego IP (Internet Protocol), a więc tak jak dane w sieci firmowej. Aby korzystać z usług VoIP, potrzebne jest dość szybkie połączenie internetowe. Wówczas zbędna staje się tradycyjna sieć telefoniczna. Wokół rozwiązań VoIP narosło jednak kilka nieścisłości. Często są one mylone z telefonią IP jako taką. Tymczasem telefonia IP to nie tylko głos przesyłany dzięki zastosowaniu protokołu IP, ale także cały pakiet innych usług, jak faksy i komunikaty tekstowe. Oznacza po prostu komunikację jako taką. Często VoIP mylony jest także z konwergencją głosu i danych. Tymczasem łączenie transmisji głosu i danych niekoniecznie musi odbywać się poprzez sieć IP, może być realizowane także poprzez sieć ATM czy Frame Relay.

Od czego zacząć

Jednym z największych wyzwań przed rozpoczęciem przygody z VoIP jest właściwe przygotowanie infrastruktury. Odpowiednie działania uwolnią nas od wielu problemów. Bardzo ważne jest, aby nasze urządzenia sieciowe mogły wykrywać rodzaj ruchu danych i priorytetyzować go. W zależności od rodzaju wykorzystywanych aplikacji w sieci czasem trzeba będzie zwiększyć priorytet dla ruchu z głosem, jednocześnie obniżając priorytet dla niektórych aplikacji z danymi.

Analiza statystyk istniejącego ruchu sieciowego i wykonanie prognoz na przyszłość da nam odpowiedź czy nie potrzebujemy dodatkowych inwestycji w infrastrukturę sieciową. Warto też przyjrzeć się parametrom kosztowym - liczbie rozmów wykonywanych równocześnie, ich długości i lokalizacji osób, z którymi będzie wykonywane połączenie. Musimy wiedzieć wcześniej, czy będą to rozmowy w ramach sieci lokalnej, czy poza firmę.

Najważniejszym krokiem jest ocena przepustowości sieci, aby określić, czy "zmieszczą się" tam także rozmowy telefoniczne. Z przepustowością sieci lokalnej nie powinno być problemu. Wąskim gardłem z reguły jest jednak połączenie internetowe ze światem.

Warto zwrócić uwagę, czy posiadane przez nas przyłącze jest synchroniczne (oznacza to taką samą prędkość transferu dla danych wychodzących i przychodzących) czy asynchroniczne (tu z reguły transfer wychodzący jest kilkakrotnie wolniejszy niż przychodzący). Łącza asynchroniczne są znacznie wolniejsze od synchronicznych i już przy kilku równocześnie prowadzonych rozmowach potrafią się "przytkać". Przy wolniejszych łączach internetowych prawidłowe działanie połączeń głosowych może znacznie zaburzyć także działająca aplikacja P2P, chociażby tylko na jednym komputerze.

Po decyzji o rozpoczęciu wdrożenia telefonii IP przychodzi czas na testy. Jeśli nie zdecydowaliśmy się jeszcze na konkretnego dostawcę, z pewnością będziemy chcieli przetestować sprzęt i oprogramowanie od kilku z nich. Mając do dyspozycji kilka zestawów, warto sprawdzić ich wzajemną kompatybilność - zarówno pomiędzy różnymi liniami tego samego producenta, jak też różnymi producentami, jeśli sprzęt jest zgodny ze standardami, powinien współpracować bez problemu - poprawność działania w naszej sieci, jak i posłuchać jakości połączeń telefonicznych.

Zalety VoIP:

  • bardzo niskie stawki połączeń międzymiastowych i międzynarodowych,
  • darmowe połączenia w ramach sieci operatora (dzięki temu połączenia między oddziałami firm mogą być realizowane jako wewnętrzne),
  • wbudowana skrzynka głosowa,
  • komunikaty głosowe przesyłane jako załącznik do e-maila,
  • darmowe wyświetlanie numeru dzwoniącego i oczekiwanie na połączenie,
  • darmowe zestawianie połączeń konferencyjnych,
  • możliwość wyboru strefy numeracyjnej, niezależnie od miejsca pobytu,
  • możliwość posiadania wielu numerów telefonicznych dla jednego telefonu.

Wady VoIP:

  • wymaga szerokopasmowego połączenia internetowego dobrej jakości,
  • brak wbudowanego alternatywnego systemu komunikacji, gdy połączenie internetowe ulegnie uszkodzeniu,
  • niewielu dostawców usług VoIP umożliwia dzwonienie na numery alarmowe.

Migracja i początek wdrożenia

Dobór rozwiązania VoIP powinien być też uzależniony od kwalifikacji zespołu administracyjnego w firmie. O tym, że dla zwykłych użytkowników system ten powinien być całkowicie przezroczysty, nie trzeba nawet wspominać. Na szczęście coraz więcej rozwiązań VoIP dla małych i średnich firm jest na tyle prostych we wdrożeniu, że da sobie z nimi radę nawet początkujący administrator.

Najważniejszym jest, aby dobrać odpowiednią strategię migracji systemu telefonicznego. Każdy system VoIP powinien współpracować z już istniejącą siecią PSTN oraz jej komponentami, jak centrala PBX i tradycyjne telefony. Dołączanie do sieci rozwiązań VoIP należy podzielić na etapy, aby w każdym momencie wdrożenia móc poświęcić chwilę na eliminację ewentualnych błędów, bez niekorzystnego wpływu na pracę firmy.

Wdrożenie infrastruktury VoIP można wykonać na wiele sposobów. Potrzebujemy bramki telefonicznej, która w inteligentny sposób będzie decydowała o tym, czy rozmowa odbędzie się wewnątrz naszej firmowej sieci komputerowej, czy też należy ją przekierować do tradycyjnej sieci telefonicznej. Rolę takiej bramki może przejąć urządzenie sieciowe, router z funkcjonalnością VoIP, specjalna centralka IP-PBX, a nawet zwykła centralka PBX z funkcjonalnością VoIP.

Coraz więcej operatorów rozpoczyna także świadczenie usługi wirtualnej centralki IP-PBX. W tym przypadku potrzebujemy tylko odpowiednio skonfigurowanych telefonów dołączonych do firmowej sieci z Internetem. Zarządzanie całym systemem VoIP i telefonami odbywa się przez internetowy panel u operatora. Pierwszą taką usługę w Polsce zaprezentowały wspólnie firmy IPFON i Linksys. Cena jednego, prekonfigurowanego telefonu IP (model SPA921) wraz z kontem u operatora wynosi 299 zł.


TOP 200