Komputeryzacja życia codziennego
- Computerworld,
- 18.10.1993
Obecnie głównym odbiorcą i użytkownikiem sprzętu komputerowego są firmy, przedsiębiorstwa i instytucje. Nawet w USA, rola urządzeń komputerowych w życiu przeciętnego obywatela jest jeszcze dość ograniczona. Można jednak przewidzieć, że sytuacja ta szybko ulegnie zmianie wraz z rozwojem i upowszechnieniem nowych technologii - komputerów przenośnych (naręcznych), inteligentnych aparatów telefonicznych czy interakcyjnej telewizji. Jak szybko te zmiany nastąpią, jaki będą miały charakter i jakie skutki? Odpowiedź na te pytania nie jest jednoznaczna. W USA pojawił się nowy termin "komputeryzacja społeczna" (social computing), który oznacza wejście urządzeń komputerowych na rynek masowego odbiorcy.
Obecnie głównym odbiorcą i użytkownikiem sprzętu komputerowego są firmy, przedsiębiorstwa i instytucje. Nawet w USA, rola urządzeń komputerowych w życiu przeciętnego obywatela jest jeszcze dość ograniczona. Można jednak przewidzieć, że sytuacja ta szybko ulegnie zmianie wraz z rozwojem i upowszechnieniem nowych technologii - komputerów przenośnych (naręcznych), inteligentnych aparatów telefonicznych czy interakcyjnej telewizji. Jak szybko te zmiany nastąpią, jaki będą miały charakter i jakie skutki? Odpowiedź na te pytania nie jest jednoznaczna. W USA pojawił się nowy termin "komputeryzacja społeczna" (social computing), który oznacza wejście urządzeń komputerowych na rynek masowego odbiorcy.
Problemom związanym z "social computing" poświęcony jest opublikowany niedawno raport Forrester Research Inc. z Cambridge. Autorzy raportu analizując obecne kierunki rozwoju technologii przewidują, że:
* w ciągu ok. 5 lat, do powszechnego użytku wejdzie nowa generacja urządzeń telefonicznych, telewizyjnych i komputerowych, które będą umożliwiać efektywną, dwukierunkową wymianę danych.
* nastąpi integracja sieci telekomunikacyjnych bezprzewodowych z tradycyjnymi i w efekcie upowszechnienie połączeń dostępnych w dowolnym miejscu i czasie.
* ilość możliwych usług informacyjnych wzrośnie gwałtownie i nastąpi ich szerokie upowszechnienie.
W rezultacie "komputeryzacji życia codziennego", firmy będą musiały przystosować się do działania w warunkach bezpośredniego i ciągłego kontaktu z klientami. Z drugiej strony, rozwój technologii i upowszechnienie tanich przenośnych urządzeń do transmisji danych umożliwi wzrost jakości usług, uproszczenie ich i zmniejszenie kosztów.
Podstawowa zasada stymulująca kierunek rozwoju rynku może być streszczona w zdaniu: "uczyń moją pracę łatwiejszą, mnie mądrzejszym i szybciej działającym oraz daj mi więcej radości w tym ograniczonym czasie, którym dysponuję".
Upowszechnienie "social computing" spowoduje zmianę warunków funkcjonowania firm działających na rynku. Te, które nie przystosują się mogą odpaść z konkurencji. Pewnym ułatwieniem w transformacji jest obserwowany obecnie rozwój technologii klient/serwer, która kładąc nacisk na dostęp klientów do baz danych i oprogramowania na serwerze, pocztę elektroniczną oraz sieci bezprzewodowe - czyli podstawowe elementy "social computing" umożliwia praktyczne przystosowanie do pracy w nowych warunkach.