Komputery nie do śmietnika

Pilnować kosztów utylizacji

W przypadku niektórych urządzeń, takich jak zasilacze awaryjne zawierające akumulatory ołowiowe, koszty utylizacji mogą być dość znaczne. Należność jest obliczana na podstawie wagi utylizowanego urządzenia. Utylizacja niewielkiego zasilacza może kosztować nawet 300 zł. W przypadku większych urządzeń są to znacznie wyższe kwoty. Pewna część integratorów rozwiązań zasilania gwarantowanego proponuje odkupienie takiego zasilacza za niewielką kwotę, właśnie po to, aby zdjąć z klienta obowiązek kosztownej utylizacji przy pomocy firm trzecich.

Przy przekazywaniu wycofanego sprzętu, należy zwracać baczną uwagę na to, w jaki sposób jest on wycofywany z firmy i jak jest przekazywany. Niektóre przedsiębiorstwa mają w zwyczaju dokonanie likwidacji technicznej (dokumentem popularnie zwanym "LT"), dopiero wtedy komputer jest wycofywany z eksploatacji, następuje kasowanie zapisanych w nim danych (jeśli to jest komputer) i podlega przekazaniu poza firmę. Innym sposobem jest likwidacja poprzez sprzedaż (dokument zwany "LS") lub darowiznę. W obu przypadkach należy sprawdzić wartość księgową i jak wygląda proces amortyzacji. Ponadto należy pamiętać o tym, że różne sposoby przekazania sprzętu niosą za sobą różny obowiązek podatkowy.

Podejście polegające na wycofaniu sprzętu z kompletem danych ma wady, z których najważniejszą jest brak ustalonego momentu ich zniszczenia. Pewnym obejściem problemu jest demontaż dysków twardych i późniejsze ich kasowanie lub niszczenie. Najkorzystniejszym jednak momentem czyszczenia dysków z danych jest chwila tuż przed przeniesieniem komputera z biurka. Ta zasada zapewni minimum bezpieczeństwa.

Utylizować nie tylko sprzęt

Odpadami są także zużyte tonery i tusze do drukarek. Dość często zawierają szkodliwe substancje chemiczne, zatem muszą być odpowiednio przechowywane i utylizowane. Na firmie, która eksploatuje drukarki laserowe, spoczywa - w myśl polskich przepisów - obowiązek bycia "posiadaczem odpadów". Wymusza to na każdej firmie posiadanie odpowiednich procedur. Najprostszym rozwiązaniem jest umowa z firmą recyklingową, która odkupuje zużyte tusze i tonery, przejmując jednocześnie obowiązki "posiadacza odpadów" określone ustawą z dnia 7 kwietnia 2001 r.

W ten sposób firma może odzyskać chociaż część kosztów poniesionych na materiały eksploatacyjne, gdyż opakowania i zużyte tonery są następnie skupowane w celu ich dalszej regeneracji. Niektórzy użytkownicy kupują materiały zregenerowane, na pewno recykling zmniejsza zanieczyszczenie środowiska naturalnego. Chociaż producenci drukarek laserowych robią wszystko, aby nie dało się korzystać z regenerowanych pojemników i tonerów, na rynku można spotkać szeroką ofertę takich produktów. Choć należy pamiętać, że źle regenerowane tonery mogą powodować uszkodzenie niektórych podzespołów drukarki, dlatego nie są zalecane.

Producenci drukarek uruchomili także własne programy ochrony środowiska i recyklingu tonerów. Przykładem może być HP Planet Partners.

Siedem dobrych rad

1. Nigdy nie wierz firmom recyklingowym, które oferują poufność przy niszczeniu dysków. Jeśli dysk jest sprawny, wyczyść go samemu.

2. Przekazuj zużyte komputery do szkół lub organizacji pożytku publicznego. Oprócz zysku dla firmy (głównie marketingowego), może to być istotna pomoc.

3. Oznacz każdy komputer gotowy do pozbycia się z firmy. Na etykietce powinny się znaleźć informacje o osobie, która spisała dany komputer ze stanu firmy, informacja o skasowaniu danych, numer środka trwałego, data i godzina zakończenia procedury. Zapisz te informacje osobno i przekaż do działu zajmującego się środkami trwałymi z kopią do kierownika działu księgowości.

4. Przygotuj spis licencji oprogramowania, które było zainstalowane na danym komputerze, uwzględniając licencje OEM, których nie można przenieść na inny komputer. Zbadaj, czy można je przekazać razem ze sprzętem, jeśli tak, zrób to.

5. Zachowaj kilka z wycofywanych komputerów jako magazyn części zamiennych. Kryterium, na podstawie którego dokonujesz tego wyboru, powinno być jasne.

6. Nie przechowuj wszystkich wycofanych komputerów, a jedynie kilka. Jeśli dyrektor finansowy nalega na przechowywanie wszystkich z nich, choćby ze względów podatkowych czy amortyzacji, zrób to. Jednocześnie przedstaw realne koszty magazynowania.

7. Zastanów się nad sprzedażą komputerów pracownikom za niewielkie pieniądze. Pracownicy przywiązują się do dawniej używanych komputerów i w ten sposób można nieco podnieść morale. Należy jednak proces sprzedaży prowadzić jawnie, na przykład w formie składania ofert.


TOP 200