Komputery na telefon

Compaq Computer, największy producent komputerów PC, wprowadza model sprzedaży bezpośredniej. Obecnie nie obejmie to polskiego rynku.

Compaq Computer, największy producent komputerów PC, wprowadza model sprzedaży bezpośredniej. Obecnie nie obejmie to polskiego rynku.

Dla branży elektronicznej, a konkretnie producentów komputerów, model sprzedaży bezpośredniej przystosował Michael Dell, twórca firmy Dell Computer. Od 13 lat każdy oddział Della na świecie przyjmuje zamówienia od klientów i sprzedaje im komputery oraz serwery PC. Codziennie wieczorem zamówienia od klientów w Europie, w tym w Polsce, trafiają drogą elektroniczną do fabryki w Irlandii, gdzie składa się i testuje komputer, a następnie wysyła bezpośrednio pod adres klienta.

W USA - poza Dellem - bezpośrednio sprzedają komputery użytkownikom również firmy: Micron i Gateway 2000. Taki model dystrybucji stosują od lat i nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w ostatnich latach ich wzrost sprzedaży jest wyższy niż sprzedającego przez partnerów lidera rynku PC, firmę Compaq. “Nasi klienci z nowego modelu dystrybucji będą czerpać same korzyści - stwierdził Eckhard Pfeiffer, prezes Compaqa - nowe, niższe ceny i większa dostępność produktów będą tego dowodem”. Od połowy kwietnia br. klienci Compaqa mogą w USA telefonicznie i przez Internet zamówić i skonfigurować własny komputer. Co więcej, już zamówiony w maju br. komputer trafi do klienta w ciągu 5 dni.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Compaq w Polsce nie planuje na razie wprowadzenia bezpośredniego modelu dystrybucji z powodu braku personelu i systemu informatycznego, obsługującego sprzedaż. Jan Smólski, dyrektor polskiego przedstawicielstwa firmy, stwierdził, że “nie ma możliwości, aby Compaq w Polsce prowadził sprzedaż bezpośrednią”. Dodał jednocześnie, że proponowany przez Eckharda Pfeiffera model dystrybucji dotyczyć może wyłącznie rynku amerykańskiego. Prezes korporacji na początku miesiąca twierdził, że ten system sprzedaży, wprowadzony obecnie w USA, w połowie roku obejmie również inne regiony świata.

Bezpośrednią sprzedażą Compaqa w USA zainteresowani są nie tylko indywidualni odbiorcy, odznaczający się wyszukanymi preferencjami, ale także średnie i duże firmy, dla których szybka, bieżąca dostawa sprzętu komputerowego wprost do biura stanowi atrakcyjną propozycję. W Polsce zamówienie 200-300 komputerów Compaqa nie jest problemem, firma ta dość szybko, bo po 10 dniach, może wywiązać się z umowy Zamówienia od klientów Compaqa wpływają do centrum dystrybucyjnego, a dopiero później do fabryki.

“Cieszę się, że największy z producentów idzie naszymi śladami” - stwierdził Dariusz Śliwa, odpowiedzialny za reklamę w Dell Computer Poland. Firma, oprócz obsługi klientów przez telefon, sprzedaje swoje serwery i komputery PC poprzez sieć firm VAR (Value Added Reseller). Natomiast Paweł Maksyś, dyrektor sprzedaży IBM w Europie Środkowo-Wschodniej, twierdzi, że jego koncern nie odejdzie od modelu sprzedaży przez partnerów. “Bez względu na to, co robi konkurencja, mamy własną Kartę Partnerstwa i umacniamy naszą sprzedaż w tradycyjnym kanale dystrybucyjnym” - stwierdził Paweł Maksyś.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200